مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان:

ذخیره گاه جنگلی استان گلستان به عنوان ذخایرژنتیکی کشور

۱۳۹۵/۰۵/۲۳ - ۱۰:۳۱:۴۹
کد خبر: ۴۴۴۸۴۲
ذخیره گاه جنگلی استان گلستان به عنوان ذخایرژنتیکی کشور
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت:ذخیره گاه جنگلی استان گلستان به عنوان ذخایر ژنتیکی حفاظت و نگهداری می شوند تا نسل آینده از تنوع گیاهی که نسل امروز در اختیار دارد برخوردار باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا، ابوطالب قزل سفلو مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اظهار کرد: حفاظت و مدیریت از ذخیره گاه های گلستان تحت هر شرایطی به صورت صددرصد انجام می شود.

وی ادامه داد: ذخیره گاه جنگلی استان گلستان به عنوان ذخایرژنتیکی حفاظت و نگهداری می شوند تا نسل آینده از تنوع گیاهی که نسل امروز در اختیار دارد برخوردار باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با بیان اینکه ذخیره گاه های جنگلی گلستان بخشی از جنگل های هیرکانی و با ارزش خزری را تشکیل می دهند، گفت: گلستان یکی از استان های مطرح از لحاظ غنای گونه ای و ذخایر ژنتیکی و زیستی است و منابع طبیعی و محیط زیست این استان دارای اهمیت است.

قزل سفلو با بیان اینکه در گلستان به واسطه تنوع گونه ها درسطح ۳۲۰۰ هکتار با ۱۰گونه جنگلی در۱۳ منطقه، ذخیره گاه وجود دارد، افزود: تعداد ۶ منطقه ذخیره گاهی با سطح ۲۱۹۵ هکتار آن دارای طرح ذخیره گاه بوده و برنامه های اجرایی فنی و مدیریتی درآن پیش بینی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان تصریح کرد: چهار گونه ارس، سرخدار، سرونوش و زربین از مجموع گونه های درختی موجود در ذخیرگاه های جنگلی گلستان بومی استان هستند و قدمت برخی از گونه های ذخیرگاهی گلستان به چندین هزار سال بر می گردد این گونه ها از نظر گیاهی و دیرزیستی دارای اهمیت هستند و حفظ زیستگاه ها و گونه ها در شرایط دست نخورده تا حد امکان و حفظ و نگهداری منابع ژنتیکی در شرایط تکامل و پویا به عنوان یکی از اهداف مدیریتی در جهت حفاظت از ذخیره گاه ها است.

وی در ادامه افزود: تدوین یک برنامه جامع و اصلی برای حفظ این ذخیره گاه ها و حراست بیشتر از آن ها به عنوان مکان هایی که دارای ارزش هستند ضروری است.

قزل سفلو با تاکید بر حفاظت و نگهداری از این ذخایر ادامه داد: باتوجه به سیاست سازمان جنگلها، مراتع وآبخیزداری درخصوص ذخیره گاه های جنگلی و به استناد ماده یک قانون حفاظت هرساله اعتباری درقالب موافقت نامه ملی برای ذخیره گاههای جنگلی تحت عنوان مدیریت ذخیره گاه ها، به استان هایی که مناطق ذخیره گاهی دارند اختصاص داده می شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری در خصوص بحث گیاه پزشکی ذخیره گاه های جنگلی گفت: در گیاه پزشکی ذخیره گاه های جنگلی مشکلی نداریم و اقدامات پایش آفات و بیماری های ذخیره گاه ها به صورت مستمر در حال پیگیری است.

وی به بیماری سوختگی برگ شمشاد ذخیره گاه چشمه بلبل بندرگز در زمستان ۹۳ اشاره کرد و گفت: کانون بیماری سریعا شناسایی و اقدامات مراقبت از کانون آلوده انجام شده است.

قزل سفلو از احداث و مرمت حصارکشی محدوده ذخیره گاه، قرق کانون آلوده در سطح تقریبی ۱۵ هکتار و نصب تابلوهای هشداردهنده به عنوان کارهای انجام شده در ذخیره گاه شمشاد چشمه بلبل بندرگز نام برد.

وی با تاکید بر اینکه ذخیره گاه های جنگلی گلستان منحصر به فرد هستند و حفظ ذخیره گاه های ژنتیکی مسئله فرا ملی است، ادامه داد: با شروع مبارزه با این بیماری در سال ۹۴ ابتدا اقدامات کنترل در کانون اصلی بیماری در سطح ۵ هکتار از طریق حذف عوامل آلودگی به روش کنترل فیزیکی- مکانیکی انجام شد و در اوایل سال ۹۵ عملیات کنترل بهداشتی در کلیه مناطق آلوده به بیماری در دو بخش شرق و مرکز ذخیره گاه در سطح ۱۳ هکتار ادامه پیدا کرد.

قزل سفلو در خصوص اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی تصریح کرد: اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی در این زمینه در سطح ملی و از طرف کمیته گیاه پزشکی سازمان جنگل ها در حال پیگیری است و در سطح استان با هماهنگی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی در حال انجام تحقیقاتی در زمینه کنترل این بیماری در سطح ۰.۵ هکتار در محدوده ذخیره گاه هستیم.

وی تصریح کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان همکاری های لازم را با دانشگاه در خصوص واگذاری عرصه مورد نیاز برای انجام مطالعات پژوهشی و همچنین مراقبت از عرصه مورد مطالعه داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان همچنین از انجام اقداماتی مثل کنترل مکانیکی-فیزیکی پروانه ابریشم باف ناجور در سال ۹۳و۹۴ در سطح ۹۰۰هکتار و کنترل بیولوژیکی پروانه های خانواده ژئومتریده و پروانه جوانه خوار بلوط در سال ۹۵ در سطح ۵۰۰هکتار در جهت کارهای اجرایی در حوزه ذخیره گاه های جنگلی نام برد.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز