فرماندار ویژه گنبدکاووس:

مرتعداران گلستان برای مدیریت مشارکتی مراتع، هم اندیشی کردند

۱۳۹۵/۰۷/۱۹ - ۱۴:۱۸:۴۵
کد خبر: ۴۶۷۹۸۴
مرتعداران گلستان برای مدیریت مشارکتی مراتع، هم اندیشی کردند
نشست هم اندیشی مرتعداران و جوامع محلی استان گلستان برای مدیریت مشارکتی مراتع با حضور نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل منابع طبیعی استان، فرماندار ویژه گنبدکاووس و تعدادی از مجریان طرح های مرتعداری استان در گنبدکاووس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، فرماندار ویژه گنبدکاووس روز دوشنبه در این نشست با ابراز امیدواری نسبت به سودمند بودن این نشست در رفع مشکلات منابع طبیعی و افزایش مشارکت مردم برای حفظ منابع طبیعی گفت: منابع طبیعی و آبخیزداری به دلیل نوع وظایف و وماموریت های محوله، در انجام وظایف خود همواره با چالش هایی مواجه است.

عبدالقدیر کریمی خاطرنشان کرد: مسئولیت حفاظت از منابع طبیعی و عرصه های ملی و نیز ضرورت ملاحظه مردمی که به ویژه در مناطق روستایی و در حاشیه مراتع زندگی و به نوعی از آن سود می برند و انتظارات و مطالباتی که آنان دارند، حساسیت کار در منابع طبیعی و حفاظت از آن را نشان می دهد.

معاون استاندار گلستان با اشاره به چالش های پیش روی حفاظت از جنگل، پوشش گیاهی و آب و خاک که با تکرار خشکسالی ها بیشتر نمود پیدا کرده است، گفت: مشکل تامین آب در حال تبدیل شدن به بحران است و شاید در 15 تا 20 سال آینده الزامی ترین نیاز کشور ما و سایر مناطق دنیا باشد.

وی با تصریح بر ضرورت حفاظت از منابع طبیعی به عنوان وظیفه ملی و ساختاری ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری، کار در این حوزه را حساس توصیف کرد و بر ضرورت برخورد خوب با مردم و نیز اجرای قوانین حفاظت از منابع طبیعی تاکید کرد.

در این نشست رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس هم در سخنانی گفت: 333 هزار هکتار از 556 هزار هکتار وسعت شهرستان گنبدکاووس را مراتع و منابع ملی تشکیل می دهند و دامداران این شهرستان دارای 66 سامان عرفی مرتعی هستند.

صفر سیجانی افزود: از 66 سامان عرفی مراتع، 41 سامان به نمایندگان مرتعداران واگذار شده و در 17 سامان طرح های مرتعداری تهیه و واگذاری آنها در حال انجام است و تنها در هشت سامان عرفی طرح مرتعداری تهیده نشده است.

وی با ارائه گزارشی از عملکرد نیمه اول امسال اداره منابع طبیعی گنبدکاوس گفت: برای تقویت طرح های مرتعداری، ایستگاه تولید بذر چپرقویمه به اتحادیه مرتعداران واگذار شده و خلع ید از 311 هکتار تصرف غیرقانونی منابع ملی در قالب 50 فقره انجام شده است.

وی با بیان انجام بذرکاری در 14 هکتار از اراضی خلع ید شده و تداوم آن، از وصول 27 فقره جرایم صادره به مبلغ 230 میلیون ریال به عنوان بخشی دیگر از اقدامات انجام شده ذکر کرد.

سیجانی از برنامه کشت 400 هزار نهال گلدانی آتریپلکس و گونه آگرو فایرون در 660 هکتار از مراتع خبر داد و گفت: پروژه تحقیقاتی تعیین گونه های سازگار و مقاوم به خشکی وشوری در گنبدکاووس در حال انجام است و با انجام تحقیقات علمی، از 18 گونه گراس سازگار با منطقه یکی یا دو گونه با بالاترین عملکرد انتخاب می شوند.

نشست هم اندیشی با مجریان طرح های مرتعداری و جوامع محلی برای مدیریت مشارکتی مراتع استان از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس و با همکاری اتحادیه مرتعداران استان گلستان برگزار شد و در آن تعدادی از مجریان طرح های مرتعداری شهرستان های گنبدکاووس، کلاله، مراوه تپه، آق قلا و گمیشان حضور داشتند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز