۱۰ دلیل برای اهمیت روز غدیر

۱۴۰۲/۰۴/۱۳ - ۱۵:۴۵:۳۲
کد خبر: ۱۲۱۲۶۳۰
۱۰ دلیل برای اهمیت روز غدیر
روز غدیر، روز آراستن و زینت است. پس هرکس برای روز غدیر، زینت کند، خداوند خطاهای او را می‌آمرزد و فرشتگانی را به سوی او می‌فرستد، آنان نیکی‌های او را می‌نگارند و مراتبش را تا عید غدیر سال آینده بالا می‌برند. با برنا همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

به گزارش برنا؛ عید سعید غدیرخم بزرگ‌ترین عید مسلمانان است. به همین خاطر به آن عیدالله الاکبر و عید آل محمد(ص) گفته می‌شود، برای این روز اعمال مستحبی زیادی در روایات ذکر شده است، از جمله اعمال فردی می‌توان به روزه گرفتن، غسل کردن، عطر زدن، بیزاری جستن، نماز روز عید غدیر، عبادت کردن، دعا کردن، عمل صالح انجام دادن، صلوات فرستادن، حمد کردن و از جمله اعمال اجتماعی نیز می‌توان به تبریک و تهنیت ، توسعه زندگی، مصافحه، برادر شدن، زینت دادن و آذین‌بندی، جشن گرفتن و شادی کردن، قضای حوائج مؤمنان به جای آوردن، مهربانی و عطوفت کردن، طعام دادن، صدقه دادن، هدیه دادن و افطاری دادن اشاره کرد.

آنچه که در ادامه می‌آید ۱۰ دلیل بر اهمیت عید سعید غدیر است:

۱. اهمیت شناخت ارزش غدیر

حضرت امام رضا (ع): به خدا سوگند اگر مردم به فضیلت این روز شناخت صحیح و کامل داشتند، فرشتگان روزی ۱۰ مرتبه با آنان دست می‌دادند.

۲. برترین عید امت

امام صادق (ع) از پدران بزرگوارش نقل می‌کند که‌ پیامبر (ص) فرمود: برترین عید امت من، عید غدیرخم است. روزی که خداوند تعالی دستور داد تا برادرم علی‌بن‌ ابیطالب (ع) را به عنوان پرچم برای امت نصب کنم تا پس از من به واسطه او هدایت شوند، روزی که خدا دین را کامل و نعمتش را بر امت من تمام و اسلام را به عنوان دین آن‌ها پسندید.

۳. غدیر، بزرگترین عید خدا

امام صادق (ع): عید غدیر، بزرگترین عید خدا است، خدا هیچ پیامبری را مبعوث نکرده مگر آنکه این روز را عید قرار داده و احترام آن را نگه داشته است. نام این روز در آسمان «عهد معهود» و در زمین «روز پیمان گرفته شده و جمع مشهود» است.

۴. عدم امکان شمارش فضایل غدیر

حضرت امام رضا (ع): اگر از طولانی شدن کلام کراهت نداشتم، از فضیلت این روز و عطای الهی برای کسانی که معرفت به آن دارند، آنقدر بیان می‌کردم که به شمارش در نیاید.

۵. روز چشم روشنی اهل بیت (ع)

در دعای عید غدیر به روایت شیخ مفید: بار الها! همان‌گونه که این روز را بزرگترین عید خویش قرار داده‌ای، آن را در آسمان «عهد بسته شده» و در زمین «پیمان گرفته شده» و «اجتماع مورد سؤال» نامیدی، بر محمد و خاندانش درود فرست و چشم ما را به آن روشن نما و ما را به آن سامان بخش و ما را از سپاسگزاران بر نعمت‌هایت قرار ده، ای مهربانترین مهربان‌ها.

۶. شهرت آسمانی عید غدیر

حضرت امام رضا (ع): روز غدیر در آسمان‌ها مشهورتر است تا زمین!

۷. سفارش پیامبران

امام صادق (ع) : پیامبر (ص) به امیرمؤمنان سفارش نمود این روز را عید قرار دهد؛ چنان که پیامبران به جانشینان خود سفارش می‌کردند که این روز را عید بگیرند.

۸. پاداش هشتاد ماه عبادت در روز عید غدیر

سید بن طاووس فرموده: شیخ صدوق، شیخ مفید و شیخ طوسی هر سه با سند از امام صادق (ع) نقل کرده‌اند که حضرت فرمود: عمل (کار نیک و عبادت) روز غدیر - هجدهم ذی‌الحجه برابر با عبادت هشتاد ماه است.

۹. پاداش خرج کردن در عید غدیر

امام صادق (ع): یک درهم خرج کردن در روز غدیر برابر است با صد هزار درهم - و بنا بر نقلی یک میلیون درهم - در بقیه اوقات است.

۱۰. گرامی‌ترین روز سال

امام صادق (ع): شاید فکر کنی که خدا روزی محترم تر از عید غدیر دارد!؟ نه به خدا، نه به خدا، نه به خدا.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز