رشد تشکیل سرمایه ثابت در ماشین‌آلات رکورد زد/ افزایش تمایل سرمایه گذاری در بخش تولیدات صنعتی

۱۴۰۲/۰۱/۱۰ - ۰۱:۵۹:۵۸
کد خبر: ۱۴۵۴۱۱۵
رشد تشکیل سرمایه ثابت در ماشین‌آلات رکورد زد/ افزایش تمایل سرمایه گذاری در بخش تولیدات صنعتی
نرخ رشد تشکیل سرمایه در ماشین آلات در ۹ ماهه سال گذشته ۱۲.۵ دهم درصد بوده و در سال جاری افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، رشد تشکیل سرمایه در بخش ماشین‌آلات به معنای افزایش تمایل سرمایه‌گذاری در بخش تولیدات صنعتی در کشور است. 

تشکیل سرمایه در ماشین آلات در سه فصل مستمر سال ۱۴۰۱ به ترتیب با ۱۶.۵ درصد، ۱۲.۶ درصد و ۲۸.۳ درصد رشد مواجه بوده که به صورت تجمعی در ۹ ماهه سال جاری به ۱۹.۷ دهم درصد رسیده است. 

26129_987

این در حالی است که نرخ رشد تشکیل سرمایه در ماشین آلات در ۹ ماهه سال گذشته ۱۲.۵ دهم درصد بوده و در سال جاری افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.  نرخ رشد تشکیل سرمایه از فصل سوم سال ۱۴۰۰ تا کنون به صورت بی‌سابقه‌ای رشد داشته و در تمام فصول رشد های بین ۱۱.۶ درصد تا ۲۸.۳ درصد را تجربه کرده که بالاترین آن در فصل سوم سال جاری ثبت شده است. 

ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی با احتساب گاز طبیعی در دوره منتهی بهمن ماه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۲ درصد و برای واردات ۱۵ درصد افزایش داشته است. 

3317356_123

ارزش حجم تجارت کشور در پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳.۸ درصد رشد داشته است و از ۹۰.۸ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۲.۲ میلیارد دلار در ۱۴۰۱ افزایش یافته است. 

در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش صادرات محصولات پلیمری ۲۹ درصد صنایع غذایی ۱۰ درصد، صنایع شیمیایی ۲۵ درصد، لوازم خانگی ۹ درصد، صنایع برق و الکترونیک ۴۵ درصد و تجهیزات پزشکی ۴۱ درصد رشد داشته است.  نرخ تورم تولیدکننده در چهار فصل منتهی به پاییز ۱۴۰۱ معادل ۴۳.۷ درصد بود که در مقایسه با رقم ۶۰.۹ درصدی مدت مشابه سال قبل معادل ۲۸ درصد کاهش داشته است. 

تورم سالانه تولید کننده معدن از تابستان ۱۴۰۰ تاکنون در تمام فصول روندی کاهشی داشته است به نحوی که از ۱۱۶ درصد تابستان۱۴۰۰ به ۲۵.۱ در پاییز سال جاری کاهش یافته که این پایین ترین نرخ تورم از سال ۱۳۹۷ تا کنون است که کاهش مستمر این شاخص در پنج فصل متمادی روندی بی سابقه در طول ۱۰ سال گذشته است. 

بر اساس این گزارش، نرخ رشد منفی تشکیل سرمایه در سال‌های اخیر، ظرفیت رشد اقتصادی را تا حدود زیادی از بین برده بود. 

از همین رو یکی از الزامات جدی بازگشت کشور به مسیر رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاری کلان بخش خصوصی و دولتی برای جبران سرمایه‌های مستهلک شده در سال‌های اخیر و بازیابی توان تولید کشور برای رشد درآمد سرانه و غلبه بر فقر گسترده به‌جا مانده از دولت قبل است. 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز