معاون درمان دانشگاه علومپزشکی بیرجند:

شیوع سرطان معدن بشترین ابتلا در خراسان جنوبی

۱۳۹۷/۱۱/۰۲ - ۱۶:۰۵:۱۰
کد خبر: ۸۰۳۳۳۳
شیوع سرطان معدن بشترین ابتلا در خراسان جنوبی
وی با اشاره به اینکه طبق آمار سال ۹۳ بیشترین مورد ابتلاء به سرطان، سرطان برص و معده بوده است، ادامه داد: طبق همان آمار شیوع ابتلاء به سرطان از سنین ۴۰ تا ۴۴ سال بوده و بعد شیوه آن در سن ۸۰ تا ۸۴ سال است.

به گزارش برنا از خراسان جنوبی؛ کامبیز مهدی زاده معاون درمان داشنگاه علومپزشکی بیرجند در همایش روز جهانی سرطان بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ حدود ۷۳ درصد علت مرگ در دنیا به واسطه بیماری‌های غیر واگیردار رخ دهد.

وی افزود: ۸۰ درصد از این مرگ‌ها در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد چون نظام سلامت آنها آمادگی رو به رویی با مسائل جدید را ندارد.مهدی زاده با اشاره به اینکه بیشترین ابتلاء به سرطان در خراسان‌جنوبی طبق آمار ۹۳ سرطان معده است، بیان کرد: در خراسان‌جنوبی آمار ابتلاء به سرطان ۱۳۰ نفر در هر صدهزار است

مهدی‌زاده ادامه داد: چهار مؤلفه بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، بیماری‌های تنفسی و عوارض سرطان از مهمترین عوامل مرگ ناشی از بیماری‌های غیر واگیردار را به خود اختصاص می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه این چهار بیماری ۸۲ درصد علت مرگ ناشی از بیماری‌های غیر واگیردار را شامل می‌شود، بیان کرد: ۱۶ درصد این مرگ‌ها، مرگ‌های زودرس هستند به معنا که قبل از ۷۰ سالگی رخ می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تبیین اهداف سند ملی پیشگیری وکنترل بیماری های غیرواگیردار تا سال ۱۴۰۴ گفت: کاهش ۲۵ درصدی از خطر مرگ های زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیردار، کاهش ۲۰ درصدی از میزان کم تحرکی، کاهش ۱۰ درصدی مصرف الکل و کاهش ۳۰ درصدی مصرف نمک سدیم از جمله این اهداف است.

مهدی زاده اظهار کرد: کاهش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات، کاهش ۲۵ درصدی پرفشاری خون، جلوگیری از افزایش چاقی و ابتلاء به دیابت، کاهش ۱۰ درصد مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر و حذف اسیدهای چرب ترانس در روغن‌های خوراکی از دیگر اهداف این سند است.

وی بیان کرد: در زمینه مصرف الکل و عوارض آن ما مشکل جدی در جامعه داریم که گاهی به دلایلی از آن عفلت کرده و در آمارها مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پرشکی بیرجند با اشاره به افزایش ۲ تا ۳ برابری مصرف نمک در ایران و نقش آن در بیماری‌های قلبی و عروقی ادامه داد: در کشور ما حدود  ۱۰.۵۵ نمک در روز مصرف می‌کنیم که باید به حدود پنج گرم برسد.

مهدی زاده با اشاره به برنامه خطرسنجی بیماری‌های قلبی و عروقی در خراسان‌جنوبی بیان کرد: این برنامه تا پایان آذرماه در ۳۲ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال صورت گرفت که طبق آن ۸۹ درصد جمعیت خطر ابتلاء به بیماری در آنان کمتر از ۱۰ درصد بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تشخیص سرطان در کشور ۱۳ درصد بعد از فوت و براساس گواهی فوت صورت می‌گیرد که و خوشبختانه این آمار در خراسان جنوبی کمتر از یک درصد است.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز