برنامه‌های کارگروه «دانشگاهیان، علم و فناوری» ستاد دهه فجر یزد اعلام شد

۱۳۹۷/۱۱/۰۹ - ۱۲:۰۲:۲۹
کد خبر: ۸۰۵۸۷۱
برنامه‌های کارگروه «دانشگاهیان، علم و فناوری» ستاد دهه فجر یزد اعلام شد
اقدامات و برنامه‌های کارگروه دانشگاهیان، علم و فناوری ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی» تشریح شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان یزد، سید‌مهدی کلانتر ریئس بنیاد نخبگان استان یزد در نشست کارگروه دانشگاهیان، علم و فناوری ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: ۶ کارگروه برای معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی ایجاد شده و هر کارگروه دستاورد خود را اعلام خواهد کرد.

وی ادامه داد: ارائه این دستاوردها سبب می‌شود که مردم بدانند چه خدماتی در طی ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب انجام شده و از طرفی سیاستگذاران می‌توانند از این اطلاعات استفاده و راهکارهایی برای دستیابی به استانداردها کسب کرد.

کلانتر افزود: یکی از مصوبه‌های کمیته‌ها تقدیر از ملک افضلی به‌عنوان استاد ممتاز با مسئولیت‌های متعدد در سطح کشور است که در طی سال‌های پس از انقلاب خدمات ویژه‌ای را برای سلامت کشور ارائه کرده‌اند و به‌عنوان یکی از مشاوران سازمان بهداشت جهانی هستند.

برگزاری «همایش ملی پاسداشت نخبگی» در یزد

رئیس بنیاد نخبگان استان یزد تصریح کرد: همایش ملی پاسداشت نخبگی، «نکوداشت استاد حسین ملک افضلی اردکانی؛ استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌همت این نهاد ۱۴ بهمن‌ماه جاری در بیمارستان شهید صدوقی برگزار خواهد شد.

قاسم برید لقمانی، معاون آموزش دانشگاه یزد و دبیر کارگروه آموزشی دانشگاهیان، علم و فناوری ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز در این نشست گفت: ما در این کارگروه به مبحث تاریخچه آموزش عالی در قبل و بعد از انقلاب پرداخته‌ایم.

وی در ادامه به مباحث رتبه دانشجویی استان در سطح کشور، به فلسفه وجودی دانشگاه ها و به کارهایی که در طول سال های پس انقلاب پرداخته شده است و کارهایی که وقت آن رسیده انجام شود پرداخت.

رید لقمانی افزود: اکنون ۵۰ مرکز آموزش عالی کوچک و بزرگ در استان داریم و در حال حاضر نزدیک به ۷۰ هزار دانشجو و ۱۴۶۰ عضو هیئت علمی با ۱۱۵۰ رشته تحصیلی و بیش از ۱۴ هزار فارغ‌التحصیل در استان وجود دارد.

وی اظهار کرد: فلسفه وجودی و رسالت دانشگاه آموزش، پژوهش و خدمات است، در ابتدا دانشگاه‌های نسل اول آموزش محور بوده‌اند و نسل دوم دانشگاه‌ها معروف به علم محور با کارهای پژوهشی هستند.

تحصیل ۷۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی یزد

لقمانی ادامه داد: دانشگاه دانش‌بنیان دانشگاه‌های نسل سوم هستند و در دانشگاه‌های نسل چهارم به‌دنبال این هستیم که چگونه تولید رفاه برای جامعه داشته باشیم.

معاون آموزش دانشگاه یزد گفت: به لحاظ وجود تعداد زیاد دانشجو و مراکز آموزش عالی باید به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم پیش برویم و برای این کار می‌توانیم به ادغام مراکز آموزش عالی بپردازیم.

وی راه دیگر را هماهنگی با دانشگاه‌ها برای جلوگیری از موازی‌کاری برشمرد و ضمن اشاره به اینکه باید برخی سرفصل‌های درسی دانشگاه تغییر کند، بیان کرد: پیشنهاد دیگر افزایش اعضای هیئت علمی در برخی دانشگاه‌ها است.

مسعود میرزایی، دبیر کمیته پژوهش دانشگاهیان، علم و فناوری ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز در این نشست گفت: علمی نافع خواهد بود که به عمل بینجامد. اگر افراد در زمان قدیم عمل می‌کردند ما امروزه نیز به دنبال تجدید حیات علم نافع که به عمل می‌انجامد هستیم.

کتاب «دستاوردهای فرهنگی انقلاب» در یزد منتشر می‌شود

وی گفت: تمام مباحث جمع‌بندی شده و آمار و ارقام از مراکز آموزش عالی استان به‌صورت یک کتاب در قالب دستاوردهای فرهنگی انقلاب منتشر خواهد شد.

میرزایی اظهار کرد: تعداد دانشجویان، همایش‌ها، جوایز ملی و ... در مراکز آموزش عالی افزایش یافته و تعداد زیادی از آثار و تالیفات علمی در منابع خارجی ارجاع داشته است.

وی گفت: ما افراد یک درصد برتر جهان را داریم که تحقیقات ما در کتاب‌های جهانی ارجاع یافته است و اکنون مقام ۱۵ جهانی و اول خاورمیانه را داریم و در سال‌های اخیر توانسته‌ایم کار‌های پژوهشی مشترک با خارج از دانشگاه و بخش صنعت داشته باشیم.

میرزایی تصریح کرد: تعداد ثبت اختراعات و تبدیل علم به فناوری را در دانشگاه‌ها داریم و جزء وظایف سازمانی است، حمایت پارک علم و فناوری از شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات فناوری سبب افزایش صادرات محصولات علم و فناوری شده است.

محمد قویدل، مشاور ارتباطات و مدیر روابط بین‌الملل پارک علم و فناوری یزد و دبیر کمیته کسب و کار دانش‌بنیان کارگروه دانشگاهیان، علم و فناوری ستاد دهه فجر استان یزد نیز گفت: پارک‌های علم و فناوری یزد جزء اولین‌ها است و پس از آن شروع به دو اقدام کرد که اقدام اول ترویجی پارک چیست و دوم نهادسازی و توسعه پارک.

وی گفت: ما از این طریق مرکز فناوری اقبال راه‌اندازی شد و حلقه واسط دانشگاه و صنعت قرار گرفت. به این معنا که خروجی دانشگاه ورود به صنعت باشد ولی پس از آن در فرهنگ‌سازی نیاز به نهادها پبدا کردیم تا زیست بوم فناوری خود را شکل بدهیم. با تعریف نهادها و مولفه های اصلی اقتصاد دانش بنیان شده‌ایم، اولین صندوق پژوهش و فناوری کشور توسط مطالعات و اجرای پارک علم و فناوری یزد اتفاق افتاده است.

حمایت از ۲۶۰ موسسه فناور و دانش‌بنیان یزد

قویدل ادامه داد: مطالعات اولین مرکز رشد نیمه مجازی کشور در یک طرح بین‌المللی با همکاری پارک جهانی در پارک علم وفناوری اتفاق افتاد و ایجاد دفاتر و تبدیل آنها به مراکز رشد از اقدامات دیگر است.

وی اظهار کرد: اولین مرکز رشد نوآوری، ایجاد مراکز رشد و فناوری در دانشگاه‌ها، اولین مراکز رشد علوم انسانی کشور، نوسازی مالکیت فکری و جشواره ملی ایده های برتر انجام شده است و در دهه دوم کار پارک استارت آپ‌ها شکل گرفتند.

قویدل تصریح کرد: شعار ما زندگی با طعم فناوری با هدف دستیابی مردم به رفاه توسط جوانان خودشان و فارغ‌التحصیلان با ایده است و سبب خواهد شد محصولات تولید شده در سبد صادرات فناوری قرار گرفت.

وی بیان کرد: تاکنون بیش از ۸۴۰ شرکت فناور ایجاد و رشد یافته اند که از این تعداد برخی در پارک و برخی در شهرک‌های صنعتی مشغول هستند و تولید خود را در سطح ملی و بین‌‌المللی گسترش داده‌اند و در حال حاضر ۲۶۰ مؤسسه فناور و دانش بنیان حمایت می‌شوند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز