«کلوزآرت» روایتی متفاوت از رنج و تلاش زنان سرپرست خانوار

۱۳۹۷/۱۲/۱۸ - ۱۲:۱۴:۰۱
کد خبر: ۸۲۱۹۲۸
«کلوزآرت» روایتی متفاوت از رنج و تلاش زنان سرپرست خانوار
نمایش ویدیویی اجرامحور «کلوزآرت» با قراردادن موضوع قالیبافی زنان سرپرست خانوار، به صورتی بسیار زیبا به بیان سختی‌های این قشر از جامعه در زندگی پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان یزد، افراد بسیاری در جامعه مشغول به فعالیت در مشاغلی هستند که به عنوان مشاغل سخت شناخته می‌شوند و از جمله این مشاغل می‌توان به فعالیت در معادن اشاره کرد که به دلیل سختی کار خود، بازنشستگی زودتر از موعد به آنها تعلق می‌گیرد.

در این بین اما هستند افرادی که در مشاغل سخت و زیان‌آور فعالیت دارند تا درآمدی ولو اندک به دست آورند و نانی بر سر سفره خود و خانواده ببرند اما نه تنها از بازنشستگی زودتر از موعد برای آنها خبری نیست بلکه بسیاری از آنها حتی بیمه هم نیستند و تا زمانی که از توان نیفتند، بازنشسته نمی‌شوند.

از جمله این افراد می‌توان به زنان قالیبافی اشاره کرد که به دلیل مشکلات فراوان مالی دست به این کار سخت می‌زنند اما همچنان بسیاری از آنها بیمه نیستند و هیچ سابقه شغلی برای آنها منظور نمی‌شود.

در بین این افراد هم هستند کسانی که نسبت به دیگر قالیبافان وضعیت نامناسب‌تری دارند و زندگی را با سختی بیشتری می‌گذرانند و آن زنانی هستند که سرپرستی خانوار را بر عهده دارند و برای تامین هزینه‌های زندگی با مشکلات بسیاری روبرو هستند و با تحمل سختی این صنعت، در راستای تامین مایحتاج زندگی خود و خانواده کار می‌کنند.

این سختی در حالی است که کمتر آثار هنری به صورت خاص به وضعیت اشتغال زنان خانه‌دار پرداخته و این موضوع را به صورت دقیق در معرض دید شهروندان قرار داده است.

موضوعی که «بهناز زحمتکش» در ساخت نمایش ویدیویی اجرامحور  «کلوزآرت» آن را سوژه اصلی خود قرار داده و علاوه بر روایتی زیبا از اشتغال زنان سرپرست خانوار در قالیبافی، یک دار قالی را هم به عنوان نذر عمومی اختصاص داده که پس از بافت عواید آن در اختیار این قشر مهم و حساس از جامعه قرار می‌گیرد.

«کلوزارت» با همنشین کردن هنر قالی بافی با هنر مدرن‌، قصد دارد آواز نقش‌ها را به دل هیاهوی این روزهای شهر ببرد تا به رنج تنهایی زنان نقش خوان، رنگی بپاشد و در بستر سُنت نیک "نذر"، در پیچیدن اوازِ نقش در تار و پود قالی، رنگی داشته باشند.

شایان ذکر است «کلوزار» وسیله‌ای در قالیبافی است که با دو کلمه تخصصی صنعت فیلم‌سازی شامل «ویدئو آرت» و «کلوزآپ» تلفیق شده و نام این اثر را تشکیل داده است.

نمایش ویدیویی اجرامحور «کلوزآرت» با مشارکت اداره کل ورزش و جوانان استان یزد پنجشنبه 16 اسفند در خانه فرهنگ صدوقی در استقبال عموم شهروندان به کار خود پایان داد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز