درسی که گاندی از امام حسین (ع) آموخت

۱۴۰۱/۱۲/۰۵ - ۱۱:۵۲:۰۳
کد خبر: ۸۹۳۶۷۳
درسی که گاندی از امام حسین (ع) آموخت
یک استاد حوزه علمیه گفت: تمام مساله امر به معروف و نهی از منکر، مبارزه با ظلم و دادخواهی در جهت هدف والای عینیت پیدا کردن دین خدا و حاکمیت آن بر جامعه بوده است.

به گزارش برنا؛  آیت‌الله سیدمحمدعلی شیرازی گفت: قیام مقدس امام حسین(ع) برای رهایی از ظلم، استبداد، زورگویی، جلوگیری از تصرف ناحق یک مسئولیت بود که درسی برای جامعه بشریت به حساب می‌آید. حضرت سیدالشهدا(ع) در قالب حرکت خود این انگیزه را بیان کردند و ما نیز باید همیشه این دیدگاه را دستورالعملی برای زیستن بدانیم.

وی با اشاره به حدیثی از امام حسین(ع) که می‌فرماید «و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدی (ص) ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنکر» ادامه داد: باید توجه داشت که امام حسین(ع) صرفا برای مبارزه با لهو و لعب یا مبارزه با فردی به نام یزید قیام نکرد و از مدینه جدش خارج نشد بلکه ایشان متوجه شده بود که مسیری که مسلمان‌ها در جامعه اسلامی طی می‌کنند، مسیر صحیحی نیست و حاکمان بی‌لیاقت و خارج شده از خط خدا، امت را به منتهی‌الیه سقوط به تمام معنا می‌بردند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در آن زمان تمام معانی دین از بین رفته بود و همه آنچه که جزو مقدمات دین و یک جامعه دینی بود، در شرف سقوط قرار داشت و ایشان ناگزیر شد که قیام کرده و در طلب اصلاح مسلمان‌ها و امت جدشان قرار بگیرند.

شیرازی بیان کرد: حضرت سیدالشهدا(ع) در ادامه همین حدیث فرمود «من باید براساس آنچه خدا، پیغمبر و قرآن خواسته است، امر به معروف کنم و امت را از فساد دور نگه دارم و به این فریضه عینیت واقعی ببخشم». از همین جا بود که حرکت آن امام آغاز شد و تمام مصائب و مشکلات را به خود و خاندان خود ارزانی داشتند و بهترین دارایی‌ها از جمله اصحاب، اهل بیت و عشیره خود را در مسیر « فانی لا أعلم أصحابا أوفی و لا خیرا من أصحابی و لا أهل بیت أبر و أوصل من أهل بیتی؛ فجزاکم الله خیرا» در راه خدا فدا کردند.

وی عنوان کرد: همه این‌ها برای جامعه ما و بشریت درس بزرگی است. در تاریخ موارد بسیاری را مشاهد می‌کنیم که بسیاری از کسانی که انقلاب‌هایی را برای رهایی ملت خود رقم زدند، خود را منتسب به مکتب سیدالشهدا(ع) می‌دانستند و به درس رهایی از ظلم و آزادی آن امام اشاره می‌داشتند.

وی اضافه کرد: همان‌طور که گاندی، رهبر انقلاب هند، با آن عظمت در استقلال دادن به کشورش و تلاش بسیار برای رهایی هندوستان از سیطره انگلستان گفت «من درس آزاد کردن ملتم را از مکتب سیدالشهدا(ع) گرفتم».

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: قیام آن حضرت پیام عملی بود که امام حسین(ع) به مردم داد و ما باید این درس را دریافت کنیم و چقدر خوب است که ما همیشه به دنبال درس گرفتن از آموزه‌های سیدالشهدا(ع) باشیم تا از ظلم‌ها، مفاسد و دیکتاتوری که در مجامع بشری وجود دارد، رهایی پیدا کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز