دبیر ستاد ساماندهی امور جوانان خراسان جنوبی:

کرونا و ازدواج آسان / اختصاص هزینه ازدواج برای کمک به نیازمندان

۱۳۹۹/۰۲/۳۱ - ۱۴:۵۴:۵۷
کد خبر: ۱۰۰۳۸۲۰
بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی جوانان در آستانه ازدواج در روزهای کرونایی با اختصاص بخشی از هزینه ازدواج خود فرهنگ مواسات را در جامعه ترویج دادند که شاهد نوعی زندگی آسان هستیم و باید این فرهنگ تقویت شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ تجملات و تشریفات از مهمترین موانع ازدواج جوانان است اما از زمان شیوع ویروس کرونا این پدیده‌ها کمتر و تمایل به ازدواج آسان بیشتر شده است.

رسم و رسوم ساده و بی‌پیرایه روزگاران پیشین و انجام مراسم به دور از هر گونه ظاهرسازی و فخرفروشی، به مرور جای خود را به انواع مراسم پرخرج و صحنه نمایش توان مادی خانواده‌ها داد و سبب شد که سنت حسنه ازدواج برای جوانان به آرزویی که دست یافتن به آن چندان آسان نیست، تبدیل شود.

شیوع ویروس کرونا در کنار خرابی‌ها و خساراتی که داشت، آثار مثبتی نیز بر جا گذاشت و از جمله موجب تغییر برخی رفتارهای فردی و اجتماعی شد و حتی به گفته کارشناسان، تغییر سبک زندگی را در خیلی از جوامع در پی داشته است.

این موجود نامرئی در همین مدت کم هرچند کشورها و دولت‌ها را به اجرای روش‌های پیشگیرانه مانند فاصله‌گذاری اجتماعی وادار کرد اما از زاویه دیگر افراد را در کانون خانواده و در سطح گسترده‌تر یعنی جامعه به هم نزدیک‌تر ساخت و نوعی همبستگی اجتماعی را پدید آورد.

با توجه به محدودیت‌هایی که برای تردد و تجمع بوجود آمد و اجرای پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، برگزاری مراسم در تالارها و جمع شدن افراد در محیط‌های سربسته متوقف شد لذا بسیاری از زوجین جشن ازدواج خود را به تاخیر انداختند و این مقدمه‌ای بر رجوع دوباره به ازدواج آسان بود.

کرونا تجمل‌گرایی را کاهش داد

مدیر موسسه خیریه شبکه فعالین ازدواج خراسان جنوبی گفت: پس از شیوع ویروس کرونا تجمل‌گرایی در بسیاری از حوزه‌ها به ویژه ازدواج کاهش یافته است.

شهناز آدینانی اظهار داشت: بسیاری از مزدوجان در این دوران هزینه مراسم ازدواج خود را به موسسه‌های خیریه برای کمک به نیازمندان اهدا کردند و عده‌ای هم مراسم عقد را بسیار مختصر در منزل شخصی خود با تعداد محدود پنج یا ۶ نفر برگزار کردند و هزینه‌های مراسم را کاهش داده‌اند.

وی افزود: ما در موسسه خیریه شبکه فعالین ازدواج استان بحث کمک مومنانه و حمایت از بیماران آسیب دیده از کرونا را دنبال می‌کنیم و باید تلاش شود بعد از دوران کرونا هم فرهنگ دوری از تجمل‌گرایی در برگزاری مراسم ازدواج باقی بماند.

این فعال اجتماعی گفت: امروز گرانی و تورم به مردم فشار آورده و قشر متوسط به پایین با مشکل مواجه شده‌اند که دوری از تجملات و هزینه‌های غیرضروری در همه حوزه‌ها می‌تواند از فشارهای اقتصادی کم کند.

وی بیان کرد: اصل ساده زیستی در فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی وجود دارد و باید به زندگی به سبک اسلامی بیشتر توجه شود تا زندگی‌ها به تبع آن آسان‌تر و توام با آرامش شود.

آدینانی گفت: این که گفته شود یک جلسه ۵۰۰ نفر یا هزار نفر میهمان داشت آن چنان نقشی در روند یک زندگی خوب ندارد پس باید از تجمل‌گرایی در ازدواج دوری کرد و امروز که کرونا این تجملات را کاهش داده باید سعی شود این روند در دوران پسا کرونا هم ادامه یابد.

وی افزود: از ابتدای شیوع کرونا در استان خراسان جنوبی حدود ۹ خانواده توسط موسسه خیریه شبکه فعالین ازدواج، زندگی خود را شروع و بدون هرگونه تجملاتی مراسم عقد خود را در محضر یا در خانه خود برگزار کردند و بخشی از هزینه‌های این مراسم را به امور خیریه اختصاص داده‌اند.

اختصاص هزینه ازدواج برای کمک به نیازمندان

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم گفت: بعد از شیوع کرونا شاهد ترویج و تقویت یکسری فضائل اخلاقی مثل کمک به همنوع، ساده زیستی و همگرایی بین مردم هستیم که باعث شد کسانی که در آستانه ازدواج بودند پیشگام شوند و هزینه ازدواج خود را به تهیه بسته‌ها و اقلام کمک معیشتی برای مردم آسیب دیده از کرونا و محروم اختصاص دهند که هم جامعه و افراد نیازمند بهره‌مند شدند و هم فرهنگ ازدواج آسان در جامعه گسترش یافت.

حسن عزیزی اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلاتی که در جامعه ایرانی داریم رواج پدیده تجمل‌گرایی است که تبلور آن را در ازدواج می‌بینیم و باید این رویه اصلاح شود هرچند بعد از شیوع ویروس کرونا تا حد زیادی تجمل‌گرایی در ازدواج کاهش داشته است.

وی افزود: مقام معظم رهبری به ازدواج آسان، آگاهانه، به‌هنگام و پایدار تاکید دارند که همه مردم و مسوولان باید برای تحقق منویات معظم‌له تلاش کنند.

دبیر ستاد ساماندهی امور جوانان خراسان جنوبی بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی جوانان در آستانه ازدواج در روزهای کرونایی با اختصاص بخشی از هزینه ازدواج خود فرهنگ مواسات را در جامعه ترویج دادند که شاهد نوعی زندگی آسان هستیم و باید این فرهنگ تقویت شود.

عزیزی افزود: رسانه‌ها باید آثار خوب برگزاری ازدواج آسان را که در دوران کرونا ایجاد شد، تقویت کنند و با موج‌آفرینی و جریان‌سازی رسانه‌ای این مهم رخ دهد.

وی اظهار داشت: جامعه ایرانی به دلیل تعلق خاطر به فرهنگ ناب اسلامی می‌تواند از فرصت ایجاد شده در ایام کرونا برای نهادینه‌سازی فرهنگ ساده‌زیستی و پرهیز از تجملات استفاده کند.

موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در خراسان جنوبی طی روزهای اخیر کاهشی بوده و این بیماری در مرحله کنترل است.

حفظ این وضعیت و تداوم کنترل بیماری کووید ۱۹ مستلزم رعایت بهداشت فردی و پروتکل‌های بهداشتی در بخش‌های مختلف است. 

 

 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز