انتظار فعالان فرهنگی و زنان از نمایندگان منتخب در مجلس یازدهم:

مجلس باید به صورت عملی در راس امور قرار گیرد

۱۳۹۹/۰۳/۰۷ - ۱۱:۲۱:۵۲
کد خبر: ۱۰۰۷۴۰۵
مجلس باید به صورت عملی در راس امور قرار گیرد
همتی، فعال فرهنگی گفت: خواهان اجرای کامل نظام هماهنگ حقوقی هستیم و بهاروندی فعال حوزه زنان نیز گفت : گفتمان سازی با حضور لایه های مختلف زنان وفقهای شورای نگهبان نیاز است.

به گزارش برنا از اراک،  مجلس یازدهم هشتم خرداد ماه کار خود را بصورت رسمی امروز کار خود را آغاز می کند و در این بین از استان مرکزی برای اولین بار، تعداد” 1-7 ” نماینده در بهارستان حاضر می شود.

حضور نمایندگان جدید با دیدگاههای بعضا متفاوت نسبت به مجلس دهم، نگاهها و توجه فعالان اجتماعی و سیاسی را به خود جلب کرده که مجلس یازدهم در مواجه با مشکلات و موانع صعب العبور موجود  در جامعه چه کارنامه ای از خود به یادگار می گذارد و چگونه و با چه تدابیری برای رفع این مشکلات قدم برمی دارد. انتقادات شدیدالحن نمایندگان جدید از مسئولان دولتی و حتی نمایندگان دوره دهم در برخورد با مشکلات موجود کشور، انتظارات جامعه از مجلس یازدهم را به مراتب بالا برده و همگان منتظر هستند ببینند که ترکیب جدید مجلس چگونه و با چه تدابیری بناست بر مشکلات کشور فائق آیند. به همین منظور گفتگویی داشتیم با دبیر مجمع فرهنگیان استان مرکزی و دبیر حزب جوانان استان مرکزی تا با بیان دغدغه های خود، انتظاراتشان از مجلس یازدهم را مطرح کنند.

دغدغه نمایندگان مجلس یازدهم خدمت به مردم باشد

دبیر مجمع فرهنگیان استان مرکزی گفت: امیدواریم بیشترین دغدغه نمایندگان مجلس یازدهم خدمت به مردم و رفع مشکلات جامعه باشد.

عباس همتی تصریح کرد: از آنجایی که جامعه فرهنگیان، بزرگترین جامعه کشور است امیدواریم مجلس یازدهم برای یکبار هم که شده به دغدغه فرهنگیان توجه ویژه کند.

وی افزود: متاسفانه آموزش و پرورش هیچ گاه، در هیچ دوره ای در اولویت امور قرار نگرفته است که امیدواریم مجلس جدید برای یک بار هم که شده این قشر از جامعه را در اولویت خود قرار دهد.

بازسازی جایگاه و منزلت فرهنگیان

همتی ادامه داد: بازسازی جایگاه و منزلت فرهنگیان موضوع دیگری است که مجلس یازدهم باید به آن توجه ویژه داشته باشد؛ در تمام ادوار انتخابات، اصلاح قوانین حقوقی و حقیقی در حد شعار بوده است و زمانی که بحث حقوق معلمان مطرح می شود در قالب شعار، شعار های زیبایی داده می شود بنابراین انتظار داریم برای اولین بار و آخرین بار مجلس یازدهم قوانینی تنظیم کند که با استانداردهای جهانی مطابقت داشته ودر جهت رفع بی عدالتی و تبعیض در جامعه باشد.

وی افزود: برای اصلاح ساختار آموزش و پرورش کشور باید بخش‌های مالی، معیشتی و رفاهی اصلاح شوند تا حقوق و جایگاه اصلی معلمان در جامعه حفظ شود.

عدم دخالت در انتصابات آموزش و پرورش

همتی در ادامه اظهار داشت: عدم مداخلات نمایندگان در انتصابات آموزش و پرورش نکته دیگری است که مجلس جدید باید آن را مورد توجه قرار داده و به آن عمل کند. آموزش و پرورش از حساسیت بسیاری برخوردار است؛ تخصص در حوزه بسیار مهم است بنابراین در این حوزه باید فردی که منصوب می‌شود خود کلاس رفته و آموزش دیده و معلم باشد تا بتواند معلمان، شاگردان و نظام تعلیم و تربیت را درک کند.

متاسفانه نمایندگان در همه ادوار مجلس در این انتصابات دخالت کرده و ضرر این مداخلات عاید دانش‌آموزان و فرهنگیان شده است.

اصلاح و بازسازی حقوق بازنشستگان اصلاح و بازسازی حقوق بازنشستگان فراموش شده از دیگر خواسته های جامعه فرهنگیان از مجلس جدید است؛ متاسفانه بازنشستگان ستون این نظام هستند و تجربیات گرانبهایی دارند اما در جامعه به دست فراموشی سپرده شده اند و آنگونه که باید از آنها استفاده نمی شود.

بازنشستگان فرهنگی با حقوق بسیار ناچیزی که دارند هر روز با تورم افسار گسیخته ای که در جامعه وجود دارد مشکلاتشان چند برابر شده و می‌شود که مجلس باید بصورت جدی در این موضوع ورود کند.

اجرای کامل نظام هماهنگ حقوقی

همتی ادامه داد:  ما خواهان اجرای کامل نظام هماهنگ حقوقی هستیم درواقع  دنبال این نیستیم که حقوق مان بیشتر از سایر دستگاه‌ها باشد، بلکه می خواهیم این حقوق عادلانه باشد و آموزش و پرورش نیز از مزایای سایر دستگاهها برخوردار شود.

وی تصریح کرد : نمایندگان در مجلس جدید برای یک بار هم که شده مجلس را در راس امور قرار دهند. نمایندگی منصبی است که از طریق انتخابات و رای مردم به فعلیت می‌رسد. اگر چه نقد کلی و اساسی در تایید صلاحیت ها و …  داریم و این نقدها هم باید مورد بررسی قرار گیرند اما واقعیت این است که مجلس باید به صورت عملی در راس امور قرار گیرد نه به صورت شعاری. قوانینی  تصویب شود که نفع آن به کل جامعه برگردد همتی خاطرنشان کرد: نماینده مجلس نباید فکر و ذهنش فقط حوزه نمایندگی خود باشد بلکه با قانونگذاری مناسب که از وظایف نمایندگان مجلس است، باید قوانینی را تصویب و تدوین کند که نفع آن به کل جامعه برگردد نه آنکه قوانینی تنظیم و تدوین شود که تنها نهاد، افراد و بخش‌هایی از جامعه منتفع و در حق تعداد کثیری از جامعه ظلم شود. مجلس باید ناظر باشد و نظارت کند چراکه  نظارت مجلس می‌تواند جلوی بسیاری از مفاسد اقتصادی و آسیب هایی که به نظام قتصادی کشور وارد می‌شود را بگیرد و مانع از آسیب دیدن اقشار ضعیف جامعه شود.

نمایندگان مجلس قاطعانه  سعی در حفظ استقلال رای خود داشته باشند

دبیر حزب جوانان استان مرکزی گفت: مجلس یازدهم فارغ از جناحهای سیاسی باید دنبال بازگرداندن جایگاه و شان نمایندگان مردم باشد.

برای تحقق این امر نمایندگان مجلس قاطعانه  سعی در حفظ استقلال رای خود داشته و در برابر هجمه ها و هزینه ها مقاومت کند .

گلسا بهاروندی تصریح کرد: اگر نماینده ای که رای و جایگاه خود را از «مردم » کسب می کند طبق نظر «مسئولی» رای دهد و منافع مردم را در ارجحیت نگذارد قطعا از دید رای دهندگان پنهان نخواهد ماند!

بهاروندی اظهار داشت: در شرایط فعلی و رصد منتخبان جدید بعید است مجلس جدید، به دنبال جایگاه «در راس امور» ی خود باشد چه رسد به آنکه در حوزه تخصصی زنان بتواند تحولی ایجاد کند. قوانین مربوط به  ارث و طلاق به راحتی قابل تغییر نیست

وی افزود: وضعیت فعلی قانون در مورد مسایل اصلی زنان همچون قوانین مربوط به  ارث و طلاق به راحتی قابل تغییر نیست. برای حل این دغدغه ها زمان و گفتمان سازی نیاز است. گفتمانی با حضور لایه های مختلف از  زنان که بیانگر مشکلات خود باشند و همچنین حضور فقهای شورای نگهبان که قوانین وضع شده برگشت نخورد.

بهاروند ادامه داد: زن امروز با چهل سال پیش تفاوتهای بسیاری دارد و اگر نان آور خانواده نباشد نان آور «خویش » است. مجلس به تنهایی نمی تواند به این مسایل ورود کند. به شخصه اعتقاد دارم نمایندگان پس از کسب آرای اکثریت باید در راستای منافع محلی و اقشار جامعه در کنار منافع جناحی خود گام بردارند، شاید این امر خیلی آرمانگرایانه باشد ولی به عنوان یک فعال سیاسی و زنان قطعا مطالبات خود را مطرح خواهیم کرد.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز