ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته استاندار به فرمانداران و شرکت آبفا استان:

آب مناطق روستایی و عشایری به صورت ۲۴ ساعت برنامه‌ریزی و اقدام شود/ تعجیل سندیکای بانکی و فاینانس داخلی برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی استان

۱۳۹۹/۰۴/۰۷ - ۲۰:۱۷:۵۵
کد خبر: ۱۰۲۱۰۶۰
آب مناطق روستایی و عشایری به صورت ۲۴ ساعت برنامه‌ریزی و اقدام شود/ تعجیل سندیکای بانکی و فاینانس داخلی برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی استان
نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی با تعیین ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته از فرمانداران و شرکت آب و فاضلاب استان خواست برای تامین آب مناطق روستایی و عشایری به صورت ۲۴ ساعت برنامه‌ریزی و اقدام کنند و با تشکیل ستادی در محل فرمانداری‌ها، این موضوع را شبانه‌روزی رصد کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی، محمدصادق معتمدیان استاندارخراسان جنوبی در سومین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در سال ۹۹ که با دستور کار آبرسانی به روستاها برگزار شد، از فرمانداران که به صورت ویدئو کنفراسی در جلسه حضور داشتند، خواست تامین آب مورد نیاز مردم را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند. 

وی اظهار داشت: از دستگاه‌های تخصصی انتظار داریم شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنند که در هیچ ساعتی از شبانه‌روز و در هیچ نقطه‌ای از استان مشکل کمبود آب نداشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برای تامین آب شرب، سه برنامه راهبردی را برای سه مقطع زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در نظر گرفته‌ایم گفت: برای مقطع کوتاه‌مدت با توجه به گرمای هوای فصل تابستان و افزایش مصرف آب متاثر از این موضوع باید برای رفع نیاز مردم در این شرایط تدبیر شود به گونه‌ای که مردم هیچ گونه کمبودی  را حس نکنند. 

وی ادامه داد: در برنامه میان‌مدت تعریف شده هم در جهت تامین آب شرب و بهداشتی پایدار برای روستاها، تکمیل و بهره‌برداری از ۳۷ مجتمع آبرسانی را در دستور کار داریم.

معتمدیان گفت: اگرچه براساس برنامه قانون برنامه ۵ ساله، تکلیف قانونی ما تامین آب برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار است اما تدابیری اتخاذ شده که روستاهای با جمعیت کمتر که در مسیر اجرای این پروژه‌ها قرار دارند نیز از آب پایدار برخوردار شوند.

وی اقدامات پیش‌بینی شده برای برنامه‌های بلندمدت استان در این زمینه را نشأت گرفته از موارد ذکر شده در سند سازگاری با کم‌آبی عنوان کرد و گفت: براساس این سند، تکالیف همه دستگاه‌های متولی روشن است و هیچ ابهامی برای ادامه کار در آینده نیز وجود ندارد.

وی ادامه داد: برخی اقدامات استان از جمله اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و تغییر الگوی کشت در راستای همین سند عملیاتی شده که نتایج خوبی هم به همراه داشته است.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی با تعیین ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته از فرمانداران و شرکت آب و فاضلاب استان خواست برای تامین آب مناطق روستایی و عشایری به صورت ۲۴ ساعت برنامه‌ریزی و اقدام کنند و با تشکیل ستادی در محل فرمانداری‌ها، این موضوع را شبانه‌روزی رصد کنند.

وی گفت: با توجه به تدبیر شرکت آب و فاضلاب در راه‌اندازی مرکز ۱۲۲ و پاسخگویی شبانه‌روزی به درخواست‌ها و تماس‌های تلفنی، مردم می‌توانند موارد کمبود آب را از طریق شماره ۱۲۲ گزارش نمایند تا به سرعت رفع شود.

وی به فعال بودن سامانه ۱۱۱ اداره کل بازرسی و ارزیابی عملکرد استانداری اشاره و خاطرنشان کرد: چنانچه مردم در ارتباط با شماره ۱۲۲ شرکت آب و فاضلاب به نتیجه نرسیدند و پاسخی دریافت نکردند، می‌توانند موارد را از طریق شماره ۱۱۱ گزارش کنند.

معتمدیان از برنامه استان برای افزایش ناوگان مورد نیاز آبرسانی سیار هم گفت و افزود: سال گذشته و طی مذاکراتی با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای خریداری ۱۱ دستگاه تانکر برنامه‌ریزی شد و ستاد اجرایی سهم خود را پرداخت کرده لذا باید با تخصیص اعتبار سهم استان، هرچه سریع‌تر برای خرید این تانکرها و رفع نیاز شهرستان‌ها به تانکر سیار اقدام شود.

وی سپس به تشریح شرایط توافق‌نامه بین دکتر نوبخت و وزرای نیرو و تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت و متذکر شد: براساس این توافق‌نامه، شرکت آب و فاضلاب برای اولین بار در کشور اجازه استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ را اخذ کرده است.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: با توجه به شرایط بحرانی استان، شرکت آب و فاضلاب هرچه طرح و برنامه ارائه کند، می‌تواند از این طریق تامین اعتبار کند.

به گفته وی واگذاری کار آبرسانی به دهیاران هم می‌تواند بخش عمده مشکلات موجود را رفع کند، ضمن اینکه در ایجاد اشتغال، مدیریت هزینه‌ها و تامین به موقع آب روستاها نقش بسزایی دارد.

وی با تاکید بر میزان هدررفت آب از شبکه‌های موجود که در برخی مناطق بیش از میانگین کشوری است و با شرایط کم‌آبی استان همخوانی ندارد، گفت: شرکت آب و فاضلاب باید موضوع اصلاح و بازسازی شبکه‌ها را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد و اولویت کار با روستاهای پرجمعیت، پرمصرف و با هدررفت بالاتر باشد.

معتمدیان برای این موضوع نیز مهلت یک هفته‌ای تعیین کرد و از شرکت آب و فاضلاب خواست طی این مدت طرح جامع برای اصلاح شرایط موجود و کاهش هدررفت آب از شبکه‌ها ارائه کند و با تعیین اولویت‌ها و تدوین برنامه زمانبندی برای تامین منابع مالی مورد نیاز تصمیم‌گیری کند.

وی سپس از سندیکای بانکی و فاینانس داخلی برای تکمیل و بهره‌برداری از مجتمع‌های آبرسانی استان گفت و افزود: تمام تلاش ما بر این است که در حداقل زمان به مرحله تخصیص اعتبار برسیم تا مجتمع‌های آبرسانی تا پایان دولت به بهره‌برداری برسند.

معتمدیان با اشاره به ۱۴۷ روستای بالای ۲۰ خانوار استان که فاقد شبکه آبرسانی هستند خاطرنشان کرد: با تدبیری که شده با استفاده از منابع وزارت نیرو تا دهه فجر ۶۰ روستا و تا پایان امسال ۸۰ روستا از نعمت آب شرب پایدار برخوردار خواهند شد. 

وی یادآور شد: اگرچه هدف ما رضایتمندی عمومی در مناطق روستایی و کمتر برخوردار است اما این موضوع نافی توجه به اصل تامین آب شرب و بهداشتی مورد نیاز مناطق شهری در زمان پیک مصرف نیست.

به گفته وی توجه به کیفیت آب و اجرای پروژه‌هایی در راستای شیرین‌سازی آب در برخی مناطق نباید از دستور کار شرکت آب و فاضلاب خارج شود.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: موضوع تامین آب شرب مردم باید در اولویت برنامه‌های دستگاه‌های متولی قرار داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در دل کویر و در اوج گرمای تابستان برای مردم هیچ نیازی بالاتر از آب نیست متذکر شد: این قضیه از مواردی است که در اجرای آن باید تعجیل کرد.

ابتدای این جلسه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب و معاون اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی درخصوص آبرسانی به مناطق روستایی و عشایری استان توضیحات جامع را ارائه کردند.

براساس این توضیحات، علیرغم اقداماتی که در راستای تامین آب پایدار در اغلب مناطق استان صورت گرفته، به جهت دستور اکید شخص استاندار، حجم آبرسانی به مناطق روستایی و عشایری به نسبت سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز