به مناسبت روز خبرنگار:

از ظرفیت خبرنگاران در دستگاه های اجرایی استفاده شود / خبرنگاران جهادگران بی ادعای عرصه قلم / دغدغه اصلی خبرنگاران نبود تضمین شغلی آنان است

۱۳۹۹/۰۵/۱۴ - ۱۹:۰۰:۳۱
کد خبر: ۱۰۳۹۲۹۴
از ظرفیت خبرنگاران در دستگاه های اجرایی استفاده شود / خبرنگاران جهادگران بی ادعای عرصه قلم / دغدغه اصلی خبرنگاران نبود تضمین شغلی آنان است
هر چند بسیاری از مشکلات خبرنگاران تکراری شده و هر ساله در جلسات روز خبرنگار بیان می‌شود اما امیدواریم برای یک بار هم که شده مسئولان استانی و کشوری در جهت رفع مشکلات خبرنگاران قدم مثبتی بردارند و به وعده تنها بسنده نکنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛ 17 مرداد هر سال به عنوان روز خبرنگار نامگذاری می‌شود،روزی که خبرنگاران انتظار دارند درد و دل آن‌ها شنیده شده و راه حلی برای مشکلات آن‌ها اندیشیده شود.           

فقط سالی یک بار آن هم در روز خبرنگار درباره معضلات و مشکلاتشان صحبت و وعده‌هایی از سوی مسئولان امر به خبرنگاران داده می‌شود ولی خبرنگاران پس از روز خبرنگار دوباره به حال خودشان رها می‌شوند.

خبرنگاری یکی از مشاغل حساس و خاص است که شاید این شغل برای آنهایی که از بیرون به نظاره نشسته‌اند شغلی جذاب باشد اما وقتی که درون گود باشی مشکلات آن را به وضوح قابل مشاهده است.

وقتی صحبت از روز خبرنگار می‎‌شود ناخودآگاه یاد مشکلات، کمبودها وسختی‌های این شغل پرمخاطره می‌افتیم و بغض گلوی ما را می‌فشارد اما باز خود را به بی‌خیالی می‌زنیم.

خبرنگاران واقعی از درگیری های جناحی پرهیز می کنند و بدون حب و بغض قلم می زنند چرا که خبرنگاران جهادگران بی ادعای عرصه قلم در جهت خدمت به مردم هستند.

خبرنگار برای تدوین و تنظیم اخبار و مطالب دقیق نیاز به ذهنی آرام و بی‌دغدغه دارد در حالیکه در حوزه خبرنگاری دغدغه‌های فراوانی پیش روی آنان است.

 دغدغه اصلی خبرنگاران عدم تضمین شغلی آنان است و همواره این درگیری ذهنی برای خبرنگاران وجود دارد که چرا امنیت شغلی مناسبی ندارند.

برخی خبرنگاران با مشکلات جدی معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند و بعضا زندگی آن‌ها پایین‌تر از حد متوسط جامعه دارند که نیاز به حمایت‌هایی از طرف اتحادیه‌ها و انجمن‌هایی که وجود ندارند، احساس می‌شود.

گویا قسمت خبرنگار بودن همین حل کردن مشکلات دیگر اقشار و مدیران است و بسیاری از خبرنگاران متانت، بردباری و صبوری را برای تدبیرهای گمشده حوزه رسانه تجویز می‎کند.

آیا مسئولین اطلاع دارند که خبرنگارانی که هر روز اخبار ریز و درشت ادارات و هفته‌های مناسبتی آنها را منعکس می کنند بالاترین حقوق آنها حدود 400 تا 500 هزار تومان است و از هیچ مزایا و صنوات برخوردار نیستند.

 اگر مسئولین ما این موضوع را می دانند باید کمی در وجدان آنها شک کرد، امروز چه کسی باید از حال و احوال خبرنگاران مظلوم باخبر باشد.

انتظار است استاندار و مسئولان مربوطه به طور ویژه حامی خبرنگاران باشند تا برای تامین امنیت شغلی حقوق حداقلی قانون کار برای خبرنگار فعال شود.

و این حرفه خبرنگاری است؛ به ظاهر جذاب و فریبنده و در باطن گرفتاری‌های فراوانی دارد که از مصادیق بارز آن استرس و فشارهای روحی و روانی است.

 باید از ظرفیت خبرنگاران در دستگاه‌های اجرایی استفاده شود و در استخدامی‌های ادارات از آن‌ها استفاده کنند.

 برخی از روابط عمومی‌ها با کمبود نیرو مواجه هستند و باید از توان خبرنگاران در دستگاه‌های اجرایی استفاده کرد.

ارتباط روابط عمومی با رسانه نیز در حال حاضر چندان وضعیت مناسبی ندارد که دلایل خاص خودش را دارد، برخی از روابط عمومی‌ها در جایگاهی قرار دارند که نباید باشند، یک عده تمایلی به این ارتباط ندارند برخی هم دستگاه‌ها نیز اهمیت چندانی به روابط عمومی‌ها نمی‌دهند و این موارد باعث شده که ارتباطات دوسویه در حد ضعیف باقی بماند.

نکته پایانی نبود صمیمیت لازم بین رسانه هاست و باید سعه صدر و ظرفیت خبرنگاران و رفاقت آنها بین یکدیگر جایگزین حسادتها و تنگ نظری ها شود تا با انسجام بیشتر بتوان جایگاه خبرنگاری را حفظ کرد،

گاها بعضی از خبرنگاران نیز جایگاه خود را حفظ نمی کنند.

17 مردادماه سال ۱۳۷۷ روزی است که محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به دست عوامل گروه طالبان در مرز افغانستان به خیل عظیم شهادت پیوست و جان خود را فدای آرمان‌های نظام و انقلاب کرد، یک سال بعد در نخستین سالگرد آن واقعه به‌پاس قدردانی از مقام و حرفه آن شهید بزرگوار، هفدهم مرداد روز خبرنگار نام‌گذاری و در تقویم شمسی ثبت شد. روز خبرنگار بهترین فرصت برای گرامیداشت مقام و جایگاه خبرنگار شهیدی است که جان خود را در مسیر اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی جامعه تقدیم کردند.

روز خبرنگار را به تمامی خبرنگاران تبریک عرض نموده و برای تک تک قلم به دست هایی که در تلاش هستند تا حقایق جامعه را بیان کنند تا ذره ای از درد ها و آلام جامعه کاسته شود آرزوی موفقیت و بهروزی و سربلندی دارم .

زینب محمودی سرپرست خبرگزاری برنا استان کهگیلویه و بویراحمد

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز