رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک:

مدیریت شهری ،شهر هوشمند،اقتصاد شهری پویا و درآمد پایدار

۱۳۹۹/۰۸/۲۷ - ۱۱:۴۳:۳۸
کد خبر: ۱۰۸۹۱۱۳
مدیریت شهری ،شهر هوشمند،اقتصاد شهری پویا و درآمد پایدار
 رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت : اوراق مشارکت شهری، راهکاری برای درآمد پایدار شهرداری های کشور نکته حائز اهمیت دربحث تامین وایجادمنابع مالی شهرداری ها ، پایداری منابع درآمدی است . 

به گزارش برنا از اراک ایرج رضائی در نطق پیش از دستور در شورا بیان داشت : یکی از مشکلات ریشه ای و چندین ساله که در ۴ دهه اخیر دامن گیر شهر هاشده است و انتقادات اساسی وبه حق رابه مدیریت شهری و شهرداری ها وارد می کند ، اتکای بیش ‌از حد به درآمدهای حاصل از فروش تراکم و تغییر کاربری و صدماتی که این‌گونه‌ منابع درآمدی برای شهر دارند، است .

وی با اشاره به راهکارهای جایگزین کسب درآمد سالم شهرداری ها افزود : عوارض و مالیات شهری کفاف پروژه‌های عمرانی بزرگ در شهرها بویژه شهراراک را نمی‌دهد و گرفتن وام‌های سنگین از سیستم بانکی هم دشواری‌ها و مخاطرات خاص خود را دارد، اگر شهرداری‌ هابه دنبال راه‌های تأمین مالی متنوعی که ضامن حقوق شهروندی و هم‌راستا با اصول در آمد پایدار باشد، نروند ، مجبور به کسب بودجه‌ی موردنیاز خود از راه‌های مخربی مانند تراکم فروشی و تغییر کاربری و فروش املاک و مستغلات خود خواهد شد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت : وابستگی مالی شهرداری‌ها به مالیات بر ارزش افزوده و عوارض ومنابع ناچیز دولت، زمینه را برای دخالت فراهم کرده و ثبات سیاسی و مالی شهرداری‌ها را تهدید خواهد کرد و به‌این ترتیب می‌توان گفت که استقلال درآمد شهرداری‌، مقدمه استقلال سیاسی و مالی بیشتر وحفظ جایگاه برتر پارلمان شهری وشهرداری را فراهم می سازد.

رضایی ضمن تاکید بر اینکه اتکاء به درآمد پایدار نیاز اصلی وضروری است افزود : این درآمدها باید علاوه برداشتن قابلیت اتکاء و استمرارپذیری، تهدیدی برای توسعه پایدار شهری نیز نباشد.اگر شهرداری ها نتوانند درآمد کافی و پایداربه دست آورند نخواهند توانست تاسیسات ضروری در شهر را ایجاد و اداره کنند. هر چند که منابع مالی شهرداری ها به صورت مختلف قابل حصول است اما همه آنها از خصوصیات در آمدهای پایدار برخوردار نیستند.

وی یادآور شد : پایداری در درآمدها مستلزم آن است که اولا این درامدها از استمرار نسبی برخوردار باشند و ثانیا حصول این درآمدها شرایط کیفی شهر را درمعرض تهدید قرار ندهد. دستیابی به روش های جدید تامین منابع درآمدی پایدار و مطمئن و بدون تبعات ناگوار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نقش بسیار موثری در رضایت جامعه شهری و در نهایت مدیریت مطلوب شهرها خواهد داشت.

وی انتشار اوراق مشارکت شهری یکی از راه‌های تأمین مالی شهرداریها عنوان کرد و گفت : باید در کنار سایر درآمدها به‌ عنوان اصلی‌ترین منبع درآمد پایدار شهری دنبال شود و شورای پنجم هم در همین راستا حرکت خواهد کردو همچنین کسب درآمد پایدار شهرداری ها با مدل کسب و کارهای چند وجهی به وسیله انجام تراکنش‌های خرد در اکوسیستم شهر هوشمند انجام شود .

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک اظهار داشت : تنها با تقویت راه‌های درآمدزایی جایگزین است که می‌توان شهرداری‌ را از اعتیاد به درآمدهای سیاه تراکم‌فروشی و تغییر کاربری نجات داد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز