استرس در مراقبت کنندگان از بیماران کرونایی و راه های کاهش آن/ افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید

۱۳۹۹/۰۹/۱۵ - ۱۴:۰۸:۴۸
کد خبر: ۱۰۹۸۶۴۹
استرس در مراقبت کنندگان از بیماران کرونایی و راه های کاهش آن/ افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید
کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: جهان درگیر بیماری همه‌گیر کووید 19 شده است که به دنبال آن استرس و اضطراب زیادی برای جامعه بشری به وجود آمده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛ الهام رحیمی افزود: استرس مجموعه واکنش های جسمانی، هیجانی، رفتاری و شناختی است که فرد در مقابل یک عامل استرس زا از خود نشان می دهد.

وی ادامه داد: بحران زمانی است که شدت استرس زیاد بوده و فرد احساس می‌کند که توانمندی و منابع لازم جهت مقابله با استرس را نداشته و یا کم دارد.

وی تاکید کرد: در این شرایط با توجه به شخصیت و منابع حمایتی، اقتصادی و اجتماعی، افراد ویژگی های مختلفی از خود نشان می دهند. بعضی از افراد هستند که ممکن است دچار استرس، اضطراب، درماندگی و ناتوانی شده و خود را مقصر بدانند.

رحیمی تصریح کرد: افرادی که مراقب بیماران مبتلا به کووید ۱۹ هستند به علت احساس همدردی که با درد، رنج و ترس بیمار دارند این احساس همدلی باعث ایجاد فشار مضاعف آنها شده که به آن استرس ثانویه یا خستگی ناشی از دلسوزی گفته می‌شود.

وی افزود: شما اگر سوار هواپیما شوید مهماندار به شما توصیه می‌کند که اگر در شرایط بد جوی قرار گرفتید اول ماسک اکسیژن خود را به صورت زده و سپس ماسک اکسیژن فرزند یا افراد سالمند را بزنید. این مصداقی است برای اینکه اول از خودتان مراقبت کنید تا بتوانید مراقب خوبی برای دیگران باشید.

کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به راهکارهای کمک کننده در شرایط استرس زا گفت: سعی کنید مهارت‌های خودکنترلی خود را تقویت و احساس کنید که می‌توانید موفق و قوی باشید و از بیمار مراقبت کنید.

وی ادامه داد: احساسات خود را یادداشت کنید. پس از یادداشت احساسات متوجه می شوید که اکثر هیجانات و احساسات شما واقعیت ندارند.

وی اضافه کرد: فعالیت های چند دقیقه‌ای که خوشایند شما هستند را لیست بندی کرده و در طول روز به آنها بپردازید، بعضی از افراد فکر می‌کنند که اگر در طول روز زمان کوتاهی را به خود اختصاص دهند گناهکار، مقصر و کم کار هستند، در صورتی که این تفکر اشتباه بوده و شما باید حتماً به آرامش روح خود توجه کرده تا بتوانید از دیگران بهتر مراقبت کنید.

کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: مهارت های اجتماعی خود را بالا برده و حتماً تعاملات اجتماعی داشته باشید. از طریق تلفن یا فضای مجازی با دیگران تماس گرفته و با آنها همدردی کنید، به ساعات خواب و تغذیه خود توجه داشته باشید زیرا کمبود هر یک از این دو عامل باعث افزایش سطح استرس می‌شود و در نتیجه خود شما بیمار می شوید.

 رحیمی با اشاره به جایگاه افکار منفی در ایجاد استرس عنوان کرد: برخی مواقع ممکن است بعضی از افکار منفی ذهن را درگیر کند، این افکار نه تنها برای شما فایده‌ای ندارد بلکه به بالا بردن میزان استرس کمک می‌کند. بنابراین افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز