صابون بیرجندی در راه ثبت ملی

۱۳۹۹/۰۹/۲۶ - ۱۱:۵۱:۳۹
کد خبر: ۱۱۰۴۷۹۸
صابون بیرجندی در راه ثبت ملی
کارشناس حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از ثبت ملی صابون بیرجندی در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی، امیر انوری‌مقدم با بیان اینکه پرونده ثبت ملی این کالا در حال تهیه است، گفت: در حال رایزنی با پیشکسوت این حرفه هستیم تا بتوانیم به کمک این هنرمند این محصول را به صورتی جدید‌تر و بهتر تهیه کنیم.

وی افزود: محمدحسن پیشکار، تنها فرد باقی مانده در خراسان جنوبی که مشغول تهیه و تولید صابون سنتی  و پیشکسوت این کار است و ۵۰ سال است که این حرفه را به صورت خانوادگی انجام می‌دهد.

کارشناس حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه تحقیقاتی در خصوص تغییر شکل صابون و طریقه فروش آن انجام شده است گفت: اکنون در بازار‌ها بیشتر صابون همدان مطرح است، زیرا تبلیغات این محصول به خوبی انجام نشده و صابون بیرجندی هم برای مطرح شدن نیازمند تبلیغات بیشتر و بسته‌بندی بهتر است.

وی افزود: این صابون به علت وجود سدر، برای درمان برخی بیماری‌های پوستی مانند شوره سر، خارش بدن و سایر مشکلات پوستی مفید است و ترکیب کتیرا در این صابون نیز به منظور جلوگیری از ریزش مو و وجود روناس برای ثابت نگه داشتن رنگ مو است.

کارشناس حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در مورد روش تهیه صابون بیرجندی گفت: ابتدا کتیرا را درون آب ریخته و به مدت چهار ساعت در آب حل کرده، سپس چوب‌های درشت سدر و روناس را جدا و با آب مخلوط می‌کنند.

انوری‌مقدم افزود: در ادامه روغن‌های حیوانی را داخل دیگ‌های بزرگ ریخته و شش صبح آتش دستگاه روشن می‌شود و مواد به مدت ۸ یا ۹ ساعت با گرمای ۵۰ درجه درون دستگاه روی حرارت قرار می‌گیرد تا مانند شیره انگور قوام یابد.

وی گفت: بعد از پخته شدن و قوام گرفتن، مواد به وسیله قامه دستگاه به درون تخته‌ها ریخته و روز بعد در ابعاد کوچک و بزرگ و با اشکال خاصی به وسیله چاقو برش داده می‌شود و بعد از این مرحله قالب‌های صابون برای خشک شدن به پشت بام منتقل می‌شود و بعد از شش روز که در معرض نور آفتاب قرار گرفت، کنار دیوار روی هم چیده می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز