استاندار مرکزی:

چاه‌های غیرمجاز کشاورزی در استان مسدود شوند 

۱۳۹۹/۱۰/۰۷ - ۱۳:۴۳:۱۴
کد خبر: ۱۱۱۰۴۶۳
چاه‌های غیرمجاز کشاورزی در استان مسدود شوند 
استاندار مرکزی گفت: نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی استان در سال جاری ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه قبل افزایش یافته که این مهم باید با جدیت ادامه داشته است.

به گزارش برنا از اراک ، سید علی آقازاده  در شورای حفاظت از منابع آبی و کارگروه سازگاری با کم آبی استان مرکزی افزود: سال آینده باید روی ۲ هزار حلقه چاه آب کشاورزی استان کنتور هوشمند نصب شود تا کنترل منابع آبی امکان پذیر شود.

وی اظهار داشت: لازم است چاه‌های غیرمجاز کشاورزی  در استان مسدود شود و شهرستان خمین و اراک باید تا پایان سال پنج حلقه، خنداب ۱۲،  ساوه ۴۰ و شازند ۱۶ حلقه چاه را برای مسدود کردن در دستور کار داشته باشند.

وی گفت: فرمانداران باید شورای آب را منظم برگزار کنندد و شیوع ویروس کرونا نباید باعث شود در برگزاری این نشست‌ها تاخیر به وجود آید و نظارت بر برگزاری نشستها نیز با شرکت آب منطقه ای مرکزی است.

وی با بیان اینکه میزان کسری آب دشت زرندیه استان مرکزی به ۴۲ میلیون مترمکعب در سال رسیده است،  اظهار داشت:در صورتی که صرفه جویی در منطقه هم انجام شود و سند سازگاری هم به درستی اجرا شود تا ۴۰ سال دیگر هم کسری مخزن دشت زرندیه تامین نخواهد شد.

وی گفت: زرندیه مشکل کمبود آب دارد و به مسئولان کشور پیشنهاد شده مصوبه دولت در محدودیت استقرار صنایع از ۱۲۰ کیلومتر به ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری در زرندیه برسد.

استاندار مرکزی گفت: در کنار زرندیه شهر پرندک واقع شده که اکنون ۱۸۰ تا ۲۰۰ لیتر آب را به رودخانه شور می‌ریزد لذا باید با استفاده از برنامه منسجم از منابع آبی اطراف دشت زرندیه استفاده بهینه شود.

آقازاده افزود: نگاه وزارت نیرو برای  تامین آب مصرفی صنایع مثبت است و این وزارتخانه خود را مکلف می‌داند آب مصرفی واحدهای صنعتی را تامین کند.

وی گفت: سهم صنعت از آب یک تا ۲ درصد است اما میزان اشتغالزایی صنعت بالا است و بخش کشاورزی با مصرف زیاد آب دارد ولی  چون استراتژیک است باید حفظ شود و نمی توان سهم آن را کاهش داد بلکه باید شیوه‌های تولید تغییر کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز