اداره کل جهاد کشاورزی مازندران خبر داد:

آزادسازی ۲۳۹ هکتاری زمین‌های کشاورزی مازندران

۱۳۹۹/۱۰/۲۲ - ۱۳:۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۱۱۸۹۵۰
آزادسازی ۲۳۹ هکتاری زمین‌های کشاورزی مازندران
مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران گفت: ۲ هزار و ۴۰۵ مورد ساخت و ساز غیرمجاز، ۹ ماه امسال در این استان تخریب شد.

به گزارش برنا؛ عزیزالله شهیدی فر، مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران گفت: با تلاش دستگاه قضایی در رسیدگی و صدور حکم و نیز اجرای احکام توسط نیرو‌های انتظامی مازندران، ۲ هزار و ۴۰۵ مورد ساخت و ساز غیرمجاز، ۹ ماه امسال در این استان قلع و قمع شد و ۲۳۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی مازندران به چرخه تولید بازگشت.

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران افزود: ۳ هزار و ۷۹۶ مورد از تخریب‌ها مربوط به تغییرکاربری غیرمجاز جدید برابر با ۱۸۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی تصرف شده استان و ۱۹۶ مورد از ساخت و ساز‌های غیرمجاز به سازه‌های مسکونی و ویلایی مربوط بوده که بر اساس اجرای احکام قطعی ماده ۳ و با حکم دستگاه قضایی قلع و قمع و ۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی آزادسازی شد.

شهیدی فر با اشاره به خطر تغییرکاربری‌های غیرمجاز و تهدید زمین‌های کشاورزی مازندران تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، با اجرای محدودیت‌های کرونایی در تردد، تا حدودی تغییر کاربری‌های غیرمجاز امسال نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته است.

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران به تغییرکاربری غیرمجاز ۳ هزار و ۸۴۶ مورد پارسال در سطح ۱۲۶ هکتار از زمین‌های این استان اشاره کرد و از تشکیل پرونده برای ۹۲۵ مورد با ۳۶ هکتار زمین در مراجع قضایی مازندران خبر داد.

شهیدی فر گفت: بیشترین تغییرکاربری غیرمجاز امسال مربوط به زمین‌های کشاورزی مناطق مرکزی و غربی مازندران بوده و زمین‌های حاشیه جاده‌های مواصلاتی هراز ورودی به شهرستان آمل، سوادکوه به قائم شهر و بابل بیشترین تغییر غیرمجاز کاربری را به خود اختصاص دادند.

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران افزود: این اداره کل با دارا بودن ۲۲ گشت (۱۳۱) پایش‌ها را درهمه شهرستان‌های استان را انجام داده و گزارش‌های اعلام شده به این سامانه مورد بررسی قرار گرفته و از ساخت و ساز‌های غیرمجاز جلوگیری می‌شود.

شهیدی فر، با بیان اینکه متقاضی دارای طرح ساخت و ساز باید برای گذراندن مراحل قانونی به جهاد کشاورزی مراجعه و حریم خاص اجرای طرح خود را رعایت کند، در غیر این صورت با متخلفان برخورد جدّی خواهد شد گفت: بر اساس ماده ۸ قانون اصلاحی حفظ کاربری زمین‌های زراعی و باغی، دستگاه‌ها قبل از صدور پروانه ساختمانی یا نصب امتیاز برق، گاز، آب و تلفن باید از مدیریت‌های جهاد کشاورزی استعلام بگیرند.

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه وسعت زمین‌های کشاورزی و باغی استان حدود ۴۶۰ هزارهکتار با تولید سالانه بیش از ۷ میلیون تن محصول است، از مردم خواست: با مشاهده تغییرکاربری غیرمجاز زمین ها، مراتب را به شماره تلفن ۱۳۱ اطلاع دهند.

گفتنی است؛ سودجویی از زمین‌های کشاورزی در قالب تغییرکاربری‌های غیرمجاز از چالش‌های مهم مازندران به شمار می‌آید.

این موضوع تا قبل از سال ۱۳۹۲ بر اساس آمار رسمی دادگستری و سازمان بازرسی، زمین‌های کشاورزی استان را با چالش جدی رو به رو کرده بود، اما در چند سال اخیر با عملیاتی شدن چندین طرح حفاظت از زمین‌های کشاورزی از جمله ایجاد گشت و یگان حفاظت تا حدود زیادی مدیریت شده به پیش می‌رود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز