ضرورت معرفی شخصیت شیخ محمد خیابانی به کودکان و نوجوانان

۱۳۹۹/۱۱/۰۱ - ۱۴:۴۶:۲۲
کد خبر: ۱۱۲۳۶۷۹
ضرورت معرفی شخصیت شیخ محمد خیابانی به کودکان و نوجوانان
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی و مسئول کمیته کودک و نوجوان ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی گفت: معرفی شخصیت شیخ محمد خیابانی به کودکان و نوجوانان امری ضروری است.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، علی بینش در کارگاه نگارش رمان تاریخی با محوریت شیخ محمد خیابانی اظهار کرد: شیخ محمد خیابانی دارای ویژگی‌های شخصیتی ممتازی است که شناساندن و شناختن او را برای همه از جمله کودکان و نوجوانان ضروری می‌ کند.

وی با بیان این‌که طراحی و اجرای کارگاه «رمان نویسی تاریخی» اولین برنامه از سلسله برنامه‌های تدارک دیده شده توسط کمیته کودک و نوجوان ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی است، افزود: امیدواریم که این کارگاه گام بزرگی برای شناساندن ابعاد شخصیت این بیدارگر جهان اسلام که خاستگاهش آذربایجان بوده است، برای کودکان و نوجوانان موثر باشد.

وی افزود: طبق اصل فرآیندمحوری فعالیت‌های فرهنگی، باید برنامه‌های مربوط به شناساندن شخصیت شیخ محمد خیابانی نه مقطعی که جزو برنامه‌های استمراری باشد تا این روحانی مبارز و بزرگ، به خوبی به کودکان و نوجوانان معرفی شود.

بینش گفت: بر همین اساس و برابر پیش بینی‌های انجام گرفته در کمیته کودک و نوجوان ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی، یک قطعه سرود با محوریت شیخ محمد خیابانی در دست نهایی شدن است، ضمن این‌که دو عنوان قصه توسط انجمن قصه گویی آذربایجان شرقی در قالبی جدید برای ارائه در کنگره اصلی در اسفند، آماده می‌شود.

وی اضافه کرد: کتاب قصه‌ای با محوریت شخصیت شیخ محمد خیابانی نیز در دست تدوین است. علاوه بر این، فراخوانی داده شده تا با جمع آوری آثار مرتبط، شاهد برگزاری یک دوره مسابقه جذاب فرهنگی، ادبی و هنری با همین محوریت باشیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی و مسئول کمیته کودک و نوجوان ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی گفت: معرفی شخصیت شیخ محمد خیابانی به کودکان و نوجوانان امری ضروری است.

روایت تاریخ در قالب رمان، ماندگار است

دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شیخ شهید محمد خیابانی نیز در این کارگاه عنوان کرد: روایت تاریخ در قالب رمان علاوه بر جذاب بودن، ماندگار و اثرگذار است.

حجت الاسلام الیاس ابراهیمی گفت: تاثیر رمان در شناساندن وقایع تاریخی به قدری اهمیت دارد که از بنا بر عنایات مقام معظم رهبری در کتاب «من و کتاب» نقل میشود، آرزو دارم که رمان‌های انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس به استواری، قدرت و استحکام رمان «بینوایان» نگاشته شود. وی افزود: ظاهر رمان تاریخی، داستان است اما باطن آن، تعریف تاریخ و موقعیت‌های اجتماعی است که می‌خواهد آن موقعیت‌ها را روایت کند و بر اساس قدرتمند بودن مقوله‌ روایت است که رمان‌های تاریخی، آثاری اثرگذار به حساب می‌آیند.

وی با اشاره به فلسفه و فرایند تشکیل ستاد بزرگداشت شیخ شهید محمد خیابانی که با تدبیر رئیس مجلس انجام گرفته است، اظهار کرد: در کنار همایش اصلی که در نیمه اسفند در تبریز و تهران برگزار شد و روز سه شنبه ۳۰ دی نیز آخرین مهلت ارسال مقاله به دبیرخانه این همایش بود، تصمیم بر این شد که کارهای دیگری هم انجام شود و همه‌ تمرکز خود بر روی همایش علمی متمرکز نشود.

حجت الاسلام ابراهیمی گفت: تلاش ما بر این بود که همه‌ طیف‌ها و همه اقشار با ابعاد شخصیت شیخ شهید محمد خیابانی آشنا شوند و بر همین اساس بود که پیش همایش‌ها و کارگاه‌های مختلف برگزار شده و یا در حال برگزاری است که یکی از این برنامه‌ها نیز کارگاه تخصصی «نگارش رمان تاریخی» است.

وی با قدردانی از اهتمام کمیته کودک و نوجوان ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در تدارک و اجرای این کارگاه، عنوان کرد: یکی از کمیته‌های فعال و صادق، کمیته کودک و نوجوان با مسئولیت استاد بینش مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان است که بدون چشم داشتی، امور را به پیش می‌برند.

وی اضافه کرد: کارگاه نگارش رمان تاریخی، اولین برنامه کمیته کودک و نوجوان ستاد است که در روزها و هفته‌های آینده شاهد اجرای دیگر برنامه‌های مفید تدارک دیده شده توسط این کمیته خواهیم بود.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز