کارگروه استانی مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوة قضاییه در خراسان جنوبی تشکیل شد

۱۳۹۹/۱۱/۰۹ - ۱۷:۳۸:۴۶
کد خبر: ۱۱۲۸۱۴۰
کارگروه استانی مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوة قضاییه در خراسان جنوبی تشکیل شد
کارگروه استانی و شهرستانی مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوة قضاییه با حضور مسئولان مرتبط و سمن های منتخب استان برگزارشد.

به گزارش برنا خراسان جنوبی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان صبح امروز در اولین جلسه «کارگروه استانی مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوة قضاییه» که با حضور تمامی اعضا تشکیل گردید، اظهار کرد: با توجه به ابلاغ دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوة قضاییه و راهنمای آن، برای برخی از مجموعه های زیرنظر قوه قضائیه تکالیف و وظایفی دیده شده که پیگیری و پی جویی اجرای این وظایف به عهده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گذاشته شده است.

وحدانی نیا افزود: یکی از وظایف و مواد پیش بینی شده در دستورالعمل مذکور، تشکیل «کارگروه استانی و شهرستانی مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوة قضاییه» با حضور مسئولان مرتبط و سمن های منتخب استان به تناظر کارگاه ملی می باشد و همچنین تشکیل مجمع نهادهای مردمی همکار که اولین جلسه این مجمع با زحمات و پیگیری های انجام شده، در آذرماه با حضور برخی از سمن ها و گروه های جهادی فعال استان، آن تشکیل شد و این جلسه نیز برای پیگیری اجرای هرچه بهتر دستورالعمل برگزار گردید.

وی با تبیین ماده 4 دستورالعمل گفت: موضوعاتی مثل مشارکت عمومی و همکاری در راستای صیانت از حقوق عامه و حمایت از حقوق شهروندی که متاسفانه اخیرا شاهد کوتاهی وکم کاری برخی دستگاه های اجرایی در اجرای تکالیف خود در این زمینه هستیم ، بحث پیشگیری و مقابله با فساد، دفاع از آزادی‌های مشروع، موضوع پیشگیری از وقوع جرم، میانجیگری، صلح و سازش، معاضدت حقوقی و روان‌شناختی، سلامت، زنان، خانواده، اطفال و نوجوانان، که اخیرا متاسفانه اخیرا با معضل حضور کودکان خیابانی در معابر و چهارراه ها  مواجه بودیم و پیرو آن قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در ابتدای سال ابلاغ شد و یک سری وظایف و تکالیفی برای دستگاه های مسئول در آن تعریف شده که آن هم باید عملیاتی شود و نهادهای مردمی در این حوزه هم می توانند کمک کننده باشند، حوزه محیط زیست، میراث فرهنگی، منابع طبیعی و .... از جمله مواردی است که در دستورالعمل به عنوان موضوع همکاری نهادهای مردمی با قوه قضائیه به ان اشاره شده است. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان ادامه داد: همچنین اخیرا شاهد راه اندازی اولیه سامانه جامع و هوشمند برای مشارکت نهادهای مردمی بودیم که نهادهای مردمی می توانند با ثبت نام در این سامانه، تمایل خود را به همکاری با قوه قضائیه اعلام نمایند و پس از آن مراحل احراز صلاحیت برای آن ها طبق ضوابط انجام خواهد شد. 

وحدانی نیا با اشاره به اینکه طبق اطلاعات موجود در استان حدود 400 سازمان مردم نهاد داریم ، اظهار کرد: با این وجود، ما به دنبال جذب مشارکت سمن هایی هستیم که بدون چشم داشت مالی ، در زمینه آسیب هایی اجتماعی واقعا دغدغه مند باشند.

در ادامه کارشناس مشارکت های اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان با قرائت ماده 11 دستورالعمل به عنوان موضوع تشکیل جلسه، به تبیین اهداف و وظایف کارگروه پرداخت. پیروزی همچنین با اشاره به این نکته که ثبت نام در سامانه جامع هوشمند مشارکت نهادهای مردمی با قوه قضائیه مستلزم ثبت نام اولیه مدیر نهاد مردمی موردنظر در سامانه ثنا می باشد، از نمایندگان نهادهای مردمی حاضر در جلسه خواست تا ضمن ثبت نام در این سامانه ودریافت کد و رمز موردنظر، از ظرفیت بسیار خوب سامانه سجام قوه قضائیه که بصورت ویژه قابلیت ثبت سمن های و نهادهای مردمی را دارد نیز برای ارائه پیشنهادات و تجربیات و انعکاس مشکلات و جرایم مشاهده در سطح جامعه استفاده کنند .

معاون دادستان مرکز استان نیز با اشاره به ماده 2 دستورالعمل گفت: یکی از مهمترین اهداف این دستورالعمل، تقویت رویکرد مشارکت و افزایش تعامل نهادهای مردمی با قوة قضاییه می باشد. وی همچنین اظهار کرد: طبق ماده 34 و نیز ماده 25 دستورالعمل، مقام قضایی می تواند پرونده های قضایی و حقوقی را جهت صلح و سازش و میانجیگری به یکی از نهادهای مردمی دارای صلاحیت بفرستد.

همچنین، معاون اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان، درخصوص اقدامات اداره کل زندان ها گفت: در بحث صلح و سازش، کارگروهی با همین نام در زندان تشکیل و چندین جلسه هم برای آن برگزار شد که نتایج خوبی هم داشته است؛ در بحث استفاده از ظرفیت سمن ها هم جلساتی با حضور برخی از سمن ها برگزار و سمن ها از نزدیک با محیط زندان آشنا شدند. علی پور ادامه داد: همچنین تعدادی از مراکز نیکوکاری تحت نظارت کمیته امداد و امام خمینی (ره) استان به زندان مرکز دعوت شدن تا از ظرفیت آنها استفاده شود. 

پیله چیان، معاون قضایی رئیس کل استان در شورای حل اختلاف هم با اشاره به اینکه مواد 26 و 27 دستورالعمل مشخصا مربوط به شوراهای حل اختلاف است، اظهار نمود: ما به نوبه خودمان دست نهادهای مردمی را می فشاریم و هرجا که کاری از دست ما بربیاید، انجام می دهیم و اساس کار شوراها هم بحث مصالحه و سازش است و طبیعتا خود ما هم به دنبال این هستیم که ظرفیت سازمان های مردم نهاد را بالا ببریم؛ کما اینکه اقدامات هم در این زمینه انجام دادیم؛ از جمله پیگیری بحث صلح یاران رضوی که به دنبال ارتباط دادن آن با شوراهای اختلاف هستیم. وی افزود: در بحث اصناف و شوراهای صمت نیز اقداماتی انجام دادیم و در کنار آن بحث داوری و میانجیگری هم در شوراهای حل اختلاف در دست بررسی است.  

همچنین نمایندگان نهادهای مردمی حاضر در جلسه نیز به بیان نظرات، پیشنهادات و دیدگاه های خود درخصوص دستورالعمل و نیز اقدامات انجام شده و ظرفیت های موجود پرداختند .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز