راه اندازی "قرارگاه استانی آب" با دستور ویژه استاندار

۱۴۰۰/۰۱/۲۲ - ۱۰:۳۵:۰۹
کد خبر: ۱۱۶۳۲۱۰
راه اندازی قرارگاه استانی آب با دستور ویژه استاندار
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از راه اندازی "قرارگاه استانی آب" با دستور ویژه استاندار خبر داد.

به گزارش برنا خراسان جنوبی؛ فرهادی با اعلام این خبر در نخستین جلسه تشکیل و فعالیت این قرارگاه گفت:با توجه به کاهش شدید بارندگی ها در سال زراعی جاری  و بالطبع کاهش حجم ذخایر آبی استان،" قرارگاه استانی آب" به تدبیر شخص استاندار راه اندازی شده است.
رئیس قرارگاه آب استان خاطرنشان کرد: اگر چه در کارگروه های استان، شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه مقابله با خشکسالی را داریم اما با توجه به اهمیت موضوع آب، این قرارگاه تشکیل شد.
وی از مدیران دستگاه های مرتبط به حوزه آب استان خواست؛
موضوع تأمین آب شرب مردم به ویژه در ایام تابستان را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.
به گفته وی؛ در این راستا از تمامی امکانات و ظرفیت های دستگاه های اجرایی به گونه ای استفاده شود که موضوع تأمین آب به ویژه در آبرسانی سیار دچار آسیب و مشکل نشود.
رئیس قرارگاه آب استان متذکر شد: دستگاه ها می بایست علاوه بر بحث تأمین اعتبارات مورد نیاز، بحث مدیریت منابع آبی و استفاده بهینه از آن را در دستور کار قرار دهند.
فرهادی تأکید کرد: یکی از اقدامات بسیار مؤثر در مدیریت منابع آبی، موضوع کاهش هدر رفت شبکه های آب شرب است که باید به صورت ویژه در برنامه ها دیده شود.
وی بر استفاده بهینه از پساب فاضلاب شهر بیرجند تأکید کرد و گفت: شرکت آب منطقه‌ای باید طرحی را با هماهنگی جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت آماده کرده، طی یک ماه آینده به جلسه ارائه نماید.
معاون استاندار با تأکید بر این که خراسان‌جنوبی، سال گذشته به لحاظ گسترش سیستم‌های نوین آبیاری در بین دیگراستان ها  جایگاه چهارم را داشته، گفت: جهاد کشاورزی باید موضوع نصب و راه اندازی سیستم های نوین آبیاری را امسال نیز با جدیت دنبال نماید.
فرهادی متذکر شد: هوشمندسازی چاه های کشاورزی نیز باید در اولویت برنامه‌های دستگاه های متولی قرار گیرد.
وی به موضوع تبخیر آب در سدهای استان اشاره کرد و گفت:
شرکت آب منطقه ای می بایست برای معرفی راهکارهایی در راستای کاهش تبخیر آب در سدها به ویژه در سد نهرین طبس که مصرف آب شرب نیز دارد، طرح مناسبی به قرارگاه ارائه نماید.
به گفته وی؛ اجرای خط انتقال دره بید طبس نیز باید با اولویت ویژه در دستور کار آب منطقه قرار گیرد.
رئیس قرارگاه آب استان، مهمترین اصل در موضوع مصرف بهینه آب را فرهنگ سازی عنوان کرد و گفت: صدا و سیما و سایر ارگان‌های فرهنگی باید از ظرفیت در اختیار خود برای ترویج فرهنگ بهینه مصرف آب استفاده نمایند تا این موضوع نهادینه شود.
فرهادی ادامه داد: با عنایت به این که گاه مشاهده می‌شود در روستاها، آبیاری باغات و مزارع یا تأمین آب دامداری‌ها و مرغداری‌ها، بدون هماهنگی، از شبکه آب شرب صورت می گیرد، لذا باید شرکت آب و فاضلاب نسبت به شناسایی و نیز برخورد با متخلفین اقدام نماید.
شایان ذکر است؛ بر اساس مصوبات نخستین جلسه قرارگاه آب استان مقرر شد، با توجه به اهمیت موضوع، جلسات این قرارگاه، هر دو هفته یکبار تشکیل شود و بنا به ضرورت جلسه های فوق العاده در بازه زمانی کوتاه‌تری برگزار گردد.دستگاه‌های اجرایی به صورت هفتگی گزارش کار خود را به دبیرخانه قرارگاه  -شرکت آب منطقه ای- ارائه نمایند.  اساسنامه قرارگاه که آماده شده در اختیار دستگاه ها قرار گیرد تا با اعمال نظرات کارشناسی ظرف سه روز آینده، بعد از بررسی کامل و ویرایش نهایی به تأیید استاندار برسد. فرمانداران نیز مکلفند جلسات مشابه را در شهرستان ها برگزار نمایند و نتایج جلسات را به قرارگاه انعکاس دهند، ضمن این که در کمیته های برنامه ریزی نگاه ویژه‌ای به آبرسانی سیار و توزیع آب داشته باشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز