مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی

قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان ۵۰ هزار ریال است

۱۴۰۰/۰۳/۳۱ - ۱۱:۲۹:۵۷
کد خبر: ۱۱۹۶۱۴۲
قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان ۵۰ هزار ریال است
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: ۲۲ هزار تن گندم مازاد برنیاز کشاورزان از ابتدای خرید تضمینی این محصول از گندمکاران استان خریداری و ذخیره سازی شد.

به گزارش برنا از اراک ، غلامرضا ملکی در جمع خبرنگاران استان مرکزی، افزود: بهای ۷۵۰ میلیارد ریال معادل ۷۵ درصد محصول گندم خریداری شده در استان مرکزی به حساب کشاورزان پرداخت و با واریز این منابع مالی مطالبات گندمکاران تا این استان تا ۲۱ خرداد ماه جاری محاسبه شده‌است.

وی ادامه داد: ۳۲ مرکز خرید در شهرستان‌های استان مرکزی از ابتدای خردادماه امسال تا پایان مهرماه جاری وظیفه خرید تضمینی گندم از کشاورزان و ذخیره‌سازی این محصول در سیلوهای این اداره کل را برعهده دارند.

ملکی گفت: خرید تضمینی گندم اکنون در تمامی شهرستان‌ها به جزء شهرستان‌های سردسیر استان مرکزی آغاز شده‌است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۱۳۰ نفر عوامل اجرایی و ناظر فنی آموزش دیده در مراکز خرید تضمینی گندم این استان وظیفه خدمت رسانی به مردم را برعهده دارند.

ملکی، قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال جاری را ۵۰ هزار ریال عنوان کرد و گفت: قیمت خرید تضمینی این محصول در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافته‌است.

وی یادآورشد: هشت هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال منابع مالی سال گذشته در راستای تسویه مطالبات گندمکاران استان مرکزی به حساب کشاورزان واریز و امید است امسال نیز خرید مناسبی در استان انجام شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی از افزایش ۲ درصد سطح زیر کشت گندم در سطح کشور خبرداد و گفت: ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان امسال به کشت گندم دیم و ۴۶ هکتار به کشت گندم آبی اختصاص یافته‌است.

ملکی افزود: ۵۰ درصد محصول گندم تولیدی استان مرکزی در اراضی دیم استان تولید شده و با توجه به کاهش بارندگی‌ها و ارتباط مستقیم کشت دیم با میزان بارندگی‌ها، پیش‌بینی می‌شود ۲۰۰ هزار تن محصول مازاد برنیاز گندمکاران امسال توسط اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان خریداری شود.

وی بانک کشاورزی را بانک عامل خرید گندم در کشور عنوان کرد و گفت: مطالبات کشاورزان بر اساس تاریخ تحویل و ارسال فایل آنان به بانک کشاورزی به حساب گندمکاران واریز می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی یادآور شد: ۲ هزار واحد نانوایی در شهرستان‌های این استان وجود دارد که ماهانه ۱۵ هزار تن آرد به این واحدها تخصیص می یابد.

ملکی گفت: قیمت تمام شده گندم با احتساب کرایه حمل و فرآیند خرید برای دولت در سال جاری ۵۵ هزار ریال بوده و آرد تولید شده با قیمت ۶ هزار و ۶۵۰، ۹ هزار ریال و ۲۷ هزار ریال در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: چهار هزار میلیارد ریال یارانه آرد سال گذشته توسط دولت برای دسترسی مردم به نان ارزان قیمت در استان مرکزی پرداخت شده‌است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در راستای بهبود کیفیت نان در استان، کلاس‌های آموزشی مجازی و حضوری سال گذشته برای ۳۰۰ نفر از نانوایان استان برگزار شد.

ملکی گفت: ۱۵ هزار تن گندم نیز امسال برای افزایش کیفیت آرد و نان در استان مرکزی از سایر استان‌های کشور به این استان وارد شده‌است.

وی، از بهره برداری از کارخانه تولید آرد کامل در استان مرکزی خبرداد و افزود: این کارخانه در راستای افزایش سلامت جامعه در استان به بهره‌برداری رسیده و هیچگونه سبوس گیری گندم در این کارخانه انجام نمی شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی ادامه داد: ۱۱ کارخانه تولید آرد با ظرفیت اسمی تولید ۷۵ هزار تن آرد در این استان وجود دارد که با ۴۰ درصد ظرفیت به تولید این محصول در استان فعال هستند.

ملکی یادآور شد: ۳۰۰ هزار تن گندم سال گذشته از استان مرکزی به ۱۲ استان کشور ارسال شده‌ است.

وی توزیع کالاهای اساسی در راستای جلوگیری از افزایش قیمت و تنظیم بازار را از دیگر اقدامات اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی عنوان کرد و گفت: هشت هزار تن شکر و چهار هزار و ۱۰۰ تن برنج سال گذشته در راستای تنظیم بازار این محصولات توسط این اداره کل در استان توزیع شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی افزود: سه هزار و ۱۰۰ تن شکر و یک هزار و ۵۰۰ تن برنج نیز امسال توسط اداره کل غله و خدمات بازرگانی این استان توزیع شده‌ است.

ملکی ادامه داد: کمبود انبار و فضاهای ذخیره سازی کالاهای اساسی از جمله مشکلات اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی برای ذخیره سازی این محصولات در استان بوده و امید است در راستای رفاه و آسایش مردم ایجاد زیر ساخت‌های مناسب برای ذخیره سازی این محصولات در استان فراهم شود.

وی افزود: ۸۵۰ تن ظرفیت ذخیره سازی گندم در استان مرکزی وجود داشته و اکنون مشکلی برای ذخیره سازی این محصول در استان وجود ندارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز