افزایش ۳۵۰ درصدی قیمت ملک در روستاها

۱۴۰۱/۰۲/۰۷ - ۱۴:۳۷:۵۲
کد خبر: ۱۳۲۳۳۴۷
افزایش ۳۵۰ درصدی قیمت ملک در روستاها
معاون عمران روستایی بنیادمسکن کشور گفت: قیمت ملک در روستاها طی یکسال و نیم گذشته بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ محمدرضا شاملو در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و مراتع روستاهای استان گلستان با اشاره به افزایش قیمت زمین در روستاها اظهار کرد: در بسیاری از روستاهای این استان و در مناطق دیگر کشور، قیمت زمین بعضا از شهرهای مجاور بیشتر شده است. در برخی روستاها در یکسال و نیم گذشته قیمت ملک ۳۰۰ تا ۳۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. 

معاون عمران روستایی بنیادمسکن کشور گفت: اینکه املاک روستاییان دارای ارزش بالاتری شده اتفاق خوبی است اما کسانی که فاقد زمین هستند تامین زمین برای ساخت مسکن برای این اقشار سخت‌تر و مشکل‌تر خواهد شد. ضمن اینکه از فرصت کمبود زمین و افزایش قیمت عده‌ای سودجو و زمین خوار سوء استفاده خواهند کرد.

وی بیان کرد: اگر اقدامات پیشگیرانه انجام‌ ندهیم باید به زودی منتظر تفکیک اراضی خارج از محدوده بافت روستاها و ساخت و سازهای غیرمجاز باشیم. فرمانداران، بخشداران و دهیاران، بنیاد مسکن،دستگاه قضایی و همه بخش‌ها باید کمک کنند تا بتوانیم به نیازهای واقعی روستاها پاسخ شایسته بدهیم و مشکلات افراد بدون مسکن را برطرف کنیم ضمن اینکه نیاز است با افراد سودجو نیز برخورد شود.

 شاملو ادامه داد: در سال‌های گذشته برخی‌ها بخشی از اراضی ملی را تصرف کردند در حالیکه این اراضی متعلق به همه مردم است و همگان باید از آن‌ منتفع شوند. منابع طبیعی اراضی ملی را به بنیادمسکن واگذار می‌کند اما بخشی از این اراضی در تصرف افراد دیگر است. می‌توانستیم این اراضی را قبول نکنیم‌اما مانند استخوانی لای زخم باقی می‌ماند و مشکل مردم‌ را هم حل نمی‌کرد. برای همین به این نتیجه رسیدیم که این موضوع براساس یک چارچوب و ضابطه حل کنیم.

وی اضافه کرد: قرار شد در جاهایی که تصرفات به شکل عمده است موضوع در شورای حفظ حقوق بیت المال مطرح و درباره چگونگی برخورد با آن تصمیم گیری شود. در عین حال سعی ما براین است کسانی که نیازمند بوده پ، بومی روستا محسوب می‌شوند و سابقه سکونت طولانی دارند، قیمت گذاری اولیه زمین برای آنها سنگین نباشد و تخفیفاتی هم برای آنان پیش بینی شود.

معاون عمران روستایی بنیادمسکن کشور با بیان اینکه این مجموعه از سوی دستگاه‌های نظارتی مورد بازخواست قرار گرفته و با روند مسامحه‌ای که بنیادمسکن در پیش دارد، مخالف هستند، گفت: برخی دستگاه‌های نظارتی دوبار از بنیادمسکن در دیوان عدالت اداری شکایت کردند اما وقتی با توضیحات بنیادمسکن مواجه شدند که هدف ما کاهش این مشکلات است، دیوان عالی بخشنامه‌ها و موضوعات مطرح شده از سمت بنیاد را پذیرفت.

وی از شورای حفظ حقوق بیت‌المال خواست به این موضوع ورود جدی داشته باشد و از فرمانداران هم درخواست کرد برای اجرایی شدن آن کمک کنند. ما علاقه مند نیستیم در این شرایط سخت اقتصادی، برای رفع تصرفات کار به پیگیری قضایی کشیده شود و تنش اجتماعی در پی داشته باشد. 

شاملو گفت: برای کسانی که حتی پرداخت حداقلی در ازای زمین متصرفی، امکانپذیر نباشد حاضریم حتی از محل حساب ۱۰۰کمک‌هایی به استان خواهیم کرد.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز