افتتاح نخستین خانه محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در دهدشت

۱۴۰۱/۱۱/۱۰ - ۰۷:۰۴:۵۷
کد خبر: ۱۴۲۹۶۲۴
افتتاح نخستین خانه محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در دهدشت
نخستین خانه محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد شنبه شب با حضور مسئولان شهرستانی و استانی در شهر دهدشت افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛ معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست این استان در آئین افتتاح خانه محیط زیست دهدشت گفت:خانه های محیط زیست یکی از بستر های مهم برای مردمی سازی و مشارکت جوامع محلی در امر حفاظت از میراث طبیعی به شمار می رود که به منظور آموزش و اطلاع رسانی در خصوص مسائل محیط زیستی، افزایش مشارکت عمومی در صیانت ، احیا و مدیریت محیط زیست راه اندازی می شود.

جمشید عبدی پور با اشاره به اینکه شهر دهدشت به‌عنوان پایلوت خانه محیط زیست در کهگیلویه و بویراحمد می تواند در این عرصه پیشتاز باشد تاکید کرد:ایجاد خانه های محیط زیست ضمن اینکه بار مالی شهرداری ها را کاهش می دهد سبب می شود مردم نیز منافع ملموس خود را در مشارکت برای حفاظت از محیط زیست مشاهده کرده و به این ترتیب همراهی آنان در این خصوص افزایش می یابد.

وی ادامه داد: خانه های محیط زیست محل باز تولید آموزه های فرهنگی دینی نیز محسوب می شود زیرا متون و روایات دین اسلام پیشینه کهن در سفارش به حفاظت از محیط زیست دارد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد:همچنین این خانه ها به عنوان یک اتاق فکر، محل آموزش، گفت‌وگو و کنشگری هستند تا معضلات و مشکلات محیط زیستی مطرح و برای آنان چاره اندیشی شود.

وی با بیان اینکه حدود ۱۳/۷ درصد وسعت استان معادل ۳۱۲ هزارهکتار از عرصه های طبیعی استان را مناطق حفاظت شده تشکیل می دهد و شمار محیط بان فعال در این عرصه ها معادل یک چهارم استاندارد جهانی حفاظت است عنوان کرد: هیچ گونه تناسبی بین وسعت مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد و شمار محیط بانان فعال در این عرصه ها وجود ندارد.

عبدی پور عنوان کرد: دولت برای جبران این نقصان تصمیم به جلب مشارکت شهروندان با راه اندازی خانه های محیط زیست دارد.

وی با یادآوری اینکه آتش سوزی ها،خشکسالی ، بیماری ها ، تخریب و تصرف، شکار و صید بی رویه ، قاچاق حیات وحش ، آلودگی آب، هوا و خاک از تهدیدهای محیط زیست و مناطق حفاظت شده است ابراز کرد: افزایش شمار خانه های محیط زیست در کهگیلویه و بویراحمد به کاهش این تهدیدها کمک می کند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد افزود: هم اکنون تنها ۸۰ نفر محیط بان از مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان حفاظت می کنند.

انتهای پیام 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز