سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان :به دنبال افزایش مبادلات تجاری با ایران هستیم

۱۴۰۱/۱۲/۲۱ - ۱۹:۰۰:۳۶
کد خبر: ۱۴۴۷۷۸۰
سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان :به دنبال افزایش مبادلات تجاری با ایران هستیم
سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت: به دنبال توسعه و افزایش مبادلات تجاری با ایران هستیم و تلاش ما بر این است که فعالیت‌های اقتصادی مشترک داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا از خراسان جنوبی؛ نورالدین عزیزی با بیان این مطلب در نشست با استاندار خراسان جنوبی در بیرجند خاطرنشان کرد: مهمترین هدف از سفر به جمهوری اسلامی ایران بررسی وضعیت بنادر تجاری مشترک بین ایران و افغانستان است و در همین راستا در ادامه از بندر نیمروز بازدید کرده و سفری هم به چابهار خواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم ترانزیت ایران و افغانستان به چند برابر افزایش یابد، تصریح کرد: به دنبال سهولت روابط تجاری بین افغانستان و جمهوری اسلامی ایران هستیم.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان به بازدید خود از بازارچه مرزی یزدان در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: این بازارچه یک بندر تجاری تاریخی است که بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد و اگر احیا شود، فشار تجاری از روی بندر اسلام قلعه کاهش پیدا می‌کند.

به گفته وی؛ در حال حاضر سه هزار کامیون در انتظار بارگیری به افغانستان هستند که باید فشار از روی بندر اسلام‌ قلعه (به سمت مرز دوغارون خراسان رضوی) را به هر طریقی کم کنیم و در این خصوص بهترین گزینه بازارچه یزدان است.

عزیزی با بیان اینکه به گاز، برق و انرژی در افغانستان نیاز داریم، تحقق این مهم در چند نقطه را تقاضا نمود و گفت: تلاش ما بر این است که فعالیت‌های اقتصادی مشترک با ایران داشته باشیم تا فشار اقتصادی که بابت مهاجرت مهاجران افغانستانی به ایران تحمیل می‌شود، کاهش یابد.

وی با اظهار امیدواری درخصوص توسعه تجارت و برنامه‌های اقتصادی خوب بین دو کشور، از همه دست‌اندرکارانی که در زمینه مهاجران افغانی به ویژه تحصیل آنها زحمت می‌کشند و حق برادری به جا آورده‌اند سپاسگزاری کرد.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت: در استان خراسان رضوی متعهد شدیم مرز دوغارون ۲۴ ساعته شود و در قدم دوم قصد داریم بندر فراه (مجاور خراسان جنوبی) و در قدم سوم بندر نیمروز (همسایگی سیستان و بلوچستان) را هم ۲۴ ساعته کنیم و این کار مرحله به مرحله دنبال خواهد شد.

به گفته وی؛ مردم ما در روستای کلاته نظر مشکلاتی داشتند که در صورت ارائه برنامه توسط دولت جمهوری اسلامی ایران ما هم همراهی لازم را خواهیم داشت تا در زمینه تأمین برق این روستا اقدامات خوبی صورت گیرد.

عزیزی با ذکر این نکته که در زمینه درمان بیماران افغانستانی به اندازه‌ای که در ایران ظرفیت وجود دارد اعلام آمادگی می کنیم، گفت: در دست احداث بودن بیمارستان شهرستان زیرکوه اقدام خوبی است چرا که برخی از بیماران ما برای درمان به هندوستان و پاکستان می‌روند که با وجود ظرفیت در این منطقه تلاش خواهیم کرد مسیری را برای درمان بیماران فعال کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایران همیشه در شرایط اشغال افغانستان همراه مردم این کشور بوده، خاطرنشان کرد : جمهوری اسلامی ایران میزبان میلیون‌ها انسان مهاجر و هزاران انسان مجاهد و پذیرای بیماران افغانستانی و محصلین این کشور است که جای تشکر دارد.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان عنوان کرد: ما از اینکه هم مرز، همزبان، هم فرهنگ، هم دین، برادر و در همسایگی کشور اسلامی بزرگ ایران هستیم، افتخار می‌کنیم.

عزیزی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری کشورش، افغانستان را کشوری بی‌نیاز و غنی خواند که روی گنج‌های مختلف نشسته و اظهار داشت: در سه استان کشور افغانستان ذخایر زیادی از ماده معدنی لیتیوم داریم که به گفته متخصصان افغانستانی و آمریکایی در سایر استان‌ها نیز بالاتر از ظرفیت مس جزیره عرب و سایر مناطق جهان است، از طرفی ضرورت و نیاز جهان به لیتیوم را همه می‌دانند و احساس نیاز به لیتیوم در کشور افغانستان و در جهان روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: در راستای فعالیت با کشورهای همسایه از جمله ایران که در همسایگی و همجواری افغانستان است و از طرفی کشوری مستعد بوده و در بخش فناوری معدن ظرفیت بالایی دارد، درخواست داریم با توجه به ظرفیت معدنی که در افغانستان وجود دارد و با شرایط امنیتی که در افغانستان مهیاست، ورود پیدا کند.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان ادامه داد: با توجه شرایط و فناوری کشور ایران در زمینه فرآوری مواد معدنی، تقاضا داریم در حوزهفرآوری مواد معدنی افغانستان اقدام شود.

وی با اشاره به بازدید خود از معدن سنگان خراسان رضوی افزود: اقدامات بسیار خوبی در راستای فرآوری مواد معدنی انجام شده که خوشحال کننده است و به گفته متخصصان، چند برابر ظرفیت سنگ آهنی که در سنگان وجود دارد، در کشور افغانستان موجود است.

 

انتهای پیام

خبرنگار:مرضیه شهریاری

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز