روستای ازمیغان، روستای چهارفصل دیدنی

۱۴۰۲/۰۱/۰۱ - ۲۱:۳۳:۳۱
کد خبر: ۱۴۵۱۴۵۹
روستای ازمیغان، روستای چهارفصل دیدنی
در گوشه‌ای دورتر از شهر طبس و در میان کویر، روستایی به نام ازمیغان قرار دارد که در ارتفاع 1000 متری از سطح دریا جا خوش کرده و به عنوان یکی از زیباترین مناطق گردشگری طبس، از آن یاد می‌شود. ازمیغان، یکی از روستاهای نمونه گردشگری است که در شمال شرق طبس و در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد. سرسبزی نخلستان‌ها و وجود شالیزارها و جریان دائمی آب، این روستا را به بهشتی در میان کویر تبدیل کرده که هر نگاهی را به سوی خود خیره می‌سازد و حال‌وهوای شمال و جنوب ایران را به صورت همزمان برای‌تان تداعی می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا از خراسان جنوبی، ازمیغان از روستاهای خاص در کشور است که گردشگران زیادی را متحیر خود کرده است چرا که در این روستا می توان درخت های نخل خرما را در کنار شالیزار ها مشاهده کرد. روستای ازمیغان طبس، با عطر مست کننده بهارنارنج، رقص باد در شالیزارهای برنج در کنار گردشی منحصر به فرد در دل پر رمز و راز کویر است. از شگفتی های منطقه کویری غرب خراسان جنوبی، روستایی در شهرستان طبس، به نام ازمیغان است که از سرسبزی ویژه ای برخوردار بوده، یکی از جاهای دیدنی طبس محسوب می گردد. 

آدرس روستای ازمیغان طبس

برای دسترسی به آدرس روستای ازمیغان طبس با حرکت در مسیر جاده طبس به مشهد بعد از گذراندن فاصله 40 کیلومتری در سمت راست جاده ای آسفالت، با کمک تابلو های راهنما در جاده می توانید پس از طی این مسیر روستای ازمیغان را با سرسبزی آن در دل کویر از دور مشاهده خواهید کرد.

شگفتی روستای ازمیغان

از شگفتی های ازمیغان به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی طبس، وجود درختان نخل در کنار شالیزار های برنج است. به عبارتی دیگر این منطقه شامل 2 نوع آب و هوای گرم و خشک و هوای گرم و مرطوب است که سازگار با انواع گونه های گیاهی و درختان میوه مختلف است.

بهترین فصل سفر به ازمیغان

با توجه به آب و هوا و طبیعت روستا، هر فصلی از سال برای دیدن آن مناسب است؛ در بهار عطر بهارنارنج و شکوفه های درختان، و در تابستان زیبایی شالیزار ها دیدنی است. علاوه بر این آب و هوای معتدل در پاییز و زمستان، فرصت کویرنوردی را به مسافران می دهد.

روستای ازمیغان طبس

 

دیدنی ها و تفریحات ازمیغان
شالیزار و نخلستان: قرارگیری روستا در یک دره کم‌عمق و وفور آب در ابتدا تا انتهای این دره باعث شده تا ازمیغان از جغرافیای گرم و خشک ایران فاصله بگیرد و به سبب بیشتر بودن آب نسبت به زمین کشاورزی، محل خوبی برای شالیکاری باشد. در این روستا، دو بخش گرم و مرطوب و گرم و خشک قرار دارد که در یکی خرما به عمل می‌آید و دیگری مناسب کاشت برنج است. ازمیغان تنها جایی است که در آن می‌توانید شاهد کشت خرما و برنج در کنار یکدیگر باشید. درختان نخل این روستا که به صورت خودرو رشد کرده‌اند، دارای بافت ردیف و منظم نیستند و به صورت گروه‌های چهار یا پنج تایی در کنار یکدیگر قرار دارند. زمین‌های حد فاصل این درختان نخل به‌ صورت پلکانی شکل گرفته‌اند تا از شیب منطقه کاسته شود و مکانی برای شالیکاری به وجود آید.

گلزارها: گل نرگس در روستای ازمیغان کشت می‌شود و به دلیل آب و هوای این خطه، کیفیت بالایی دارد. به همین دلیل گلزارهای زیبای این روستا از دیدنی‌های مهم آن به شمار می‌روند

 
ازمیغان
ازمیغان

 

 

 

 

 

 

 

طبیعت ازمیغان: از جمله جاذبه‌های طبیعی این روستا می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • تخت عروس: در دره‌ای زیبا و وسط رودخانه، تخته سنگ بزرگ و سفید رنگی قرار دارد که شکل آن شبیه صدفی باز است که به آن تخت عروس می‌گویند. این سنگ بزرگ سفید در وسط رودخانه قرار دارد و به سبب آنکه از دو طرف آن آب در حال حرکت است، به مانند یک تخت به نظر می‌رسد. پیشینیان دختران دم بخت را به داخل این رود می‌بردند تا بخت‌شان باز شود. شیرجه زدن از بالای صخره‌ها به رودخانه یکی از تفریحات گردشگران است.  
  • آبشار و تنگه قدمگاه: از روستا به سمت این آبشار حدود 30 دقیقه پیاده‌روی دارد و مسیر منتهی به آن از میان باغ‌های میوه و شالیزارها می‌گذرد. ازمیغان در دل کویر است؛ اما می‌تواند فضای مناسبی را برای آب‌بازی و شنا و تجربه شیرجه به شما بدهد. برای شنا کردن، شیرجه زدن یا حتی آب تنی ساده به هشدارها توجه کنید. شنا کردن در تنگه می‌تواند حادثه آفرین و خطرناک باشد، تنگه‌ها معمولا دارای لبه‌های سنگی هستند که در زیر آب قرار دارند و دیده نمی‌شوند. حتی المقدور از تنها شنا کردن در مناطق حادثه آفرین بپرهیزید.
  • درخت انجیر کوهی: نوعی گونه گیاهی وحشی با ارتفاع 20 متر و قدمتی 300 ساله که در روستا قرار دارد.
  • نیزار: یکی از جاذبه‌های این روستا وجود نیزارهای آن است که به علت انبوهی و ارتفاع زیاد شعاع دید را کاهش می‌دهند. هر چند که اینجا مکانی زیباست؛ اما ترجیحا با راهنما برای دیدن این نیزار بروید
  • زیبایی‌های کویر: این روستای زیبا در منطقه‌ای کویری قرار دارد و می‌توانید در گشت‌وگذارهای‌تان به بازدید از زیبایی‌های کویر نیز بروید.
جاذبه های تاریخی و مذهبی روستای ازمیغان

از افتخارات دیگر این روستا وجود امامزاده سیدمحمدبن جعفر طیار، از برادرزادگان امام اول شیعیان است که باعث برکت این روستا می باشد. این امامزاده بر روی بلندی و مشرف به ازمیغان است. قدمت مزار اولیه به زمان ورود اسلام برمی گردد اما بنای آن چندین بار تخریب و مجددا ساخته شده، از جمله در زلزله سال 57 مکان کاملا تخریب و دوباره بازسازی شد. در کنار امامزاده پیکر 4 شهید گمنام به خاک سپرده شده است.

شغل مردم ازمیغان
مردم روستا معمولا به فعالیت های کشاورزی، دامپروری، قالیبافی و پرورش مرغ مشغول هستند؛ گفته شده 30 خانواده از روستا به کشت و کار برنج می پردازندکه در مجموع 15 هکتار زیر کشت برنج است. زمان کشت برنج از اردیبهشت شروع می شود و پس از حدود 2 ماه در اواخر خرداد نشاء برنج را به زمین کشاورزی منتقل می کنند. در نهایت دروکردن و شالی کوبی برنج هم در مهرماه به صورت سنتی انجام می شود.
ازمیغان دارای یک رودخانه دائمی است که با احداث بند در بالا و پایین روستا و کانال های انتقال آب، استفاده بهینه از این مایه حیات شده و سبب به بار نشستن درختانی با محصولات متنوع از جمله خرما، انگور، سیب، نارنج، پرتقال، نارنگی، آلو، شلیل، هلو، زردآلو، خرمالو، گلابی، گردو، به، بادام، خیار، جو، برنج، گندم، طالبی، خربزه، هندوانه، درخت کاج، اکالیپتوس، لاله وحشی و گل محمدی شده، این روستا را به یکی از جاهای تفریحی طبس مبدل نموده است.

روستای ازمیغان طبس

امکانات روستای ازمیغان
مسیر ارتباطی آسفالت، پوشش شبکه تلفن همراه، مسجد، سوپرمارکت، برق و تلفن از مهمترین امکانات این روستا می باشد. علاوه بر این مردم خانه های روستایی خود را برای استراحت گردشگران پس از پیاده روی در مسیر آبشار، به صورت اجاره در اختیارشان قرارمی دهند و با غذا های محلی از مسافران پذیرایی می کنند. مقداری از محصولات روستا در خود ازمیغان برای فروش در اختیار مردم قرار گرفته تا سوغات این مکان را که در لیست زیباترین روستاهای اطراف طبس قرار دارد، را به همراه داشته باشند.

در میانه روستا پس از گذشتن از کوچه باغ ها به مسیر رودخانه می رسید؛ با دنبال کردن آب در مسیر مخالف و رد شدن از میان آب و سنگ های کوچک و بزرگ، امکان تفریح و آب بازی در آبشار تخت عروس را خواهید داشت. نشستن روی یک تخته سنگ و فرو کردن پاها در آب، خستگی راه را از تن بیرون می کند.

وسایل مورد نیاز برای سفر به ازمیغان

به دلیل آفتاب مستقیم که در این منطقه می تابد لازم است کلاه آفتابی، عینک مناسب و کرم ضد آفتاب را همراه خود داشته باشید؛ از همه مهم تر کفش مناسب برای پیاده روی در آب و بالا رفتن از تخته سنگ را فراموش نکنید.

در ابتدای جاده، ورودی برای رفتن به داخل روستا دریافت میشود که این مبلغ برای ماشین های شخصی 10000 تومان و برای اتوبوس 30000 تومان می باشد که متاسفانه خدماتی در قبال این مبلغ ارائه نمی شود.

 

انتهای پیام

خبرنگار:مرضیه شهریاری

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز