۴۳ مکان های دیدنی و جاذبه‌ گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد

۱۴۰۲/۰۱/۰۸ - ۲۲:۲۱:۵۸
کد خبر: ۱۴۵۳۸۰۹
۴۳ مکان های دیدنی و جاذبه‌ گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد
یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویر‌احمد در جنوب‌غربی ایران است و در سرزمینی مرتفع و کوهستانی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛کهگیلویه دیار آریوبرزن‌هاست، دیار مردمانی ساده‌زیست و مهربان است که پر از عشق و فداکاری‌اند.

این ناحیه از کشور ایران دارای پیشینه تاریخی کهنی است و طبق گفته پژوهشگران محل تولد پادشاهان هخامنشی و به عبارت دیگر مهد شکل‌گیری این پادشاهی بزرگ بوده است.

اگرچه در این نوشته به برخی از جاهای دیدنی یاسوج می‌پردازیم، اما برخی از بهترین جاهای دیدنی استان کهگیلویه و بویر احمد را هم مرور می‌کنیم.

زبان اکثریت مردم لری است و ساختار اجتماعی حاکم بر شهرهای این ناحیه پس از گذشت این همه سال همچنان عشایری می‌باشد، حتی در شهرها نیز می‌توان طایفه‌های قدیمی را تشخیص داد. کهگیلویه و بویراحمد را پایتخت طبیعت ایران می‌دانند مناظری که در این ناحیه می‌بینید در هیچ جای دیگر پیدا نمی‌شود.

اگر قصد سفر به یاسوج را دارید بهترین راه استفاده از وسیله شخصی است، زیرا حمل‌ونقل عمومی مناسبی برای سفر‌های داخل و خارج شهریی وجود ندارد، بعلاوه فرودگاه شهر یاسوج نیز تنها به شهر تهران پرواز دارد، و سابقه پروازهایش نیز خوب نیست.کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۲۱۷ جاذبه دیدنی دارد اما نباید انتظار بازدید از اماکن تاریخی زیادی را داشته باشید، زیرا طبیعت این‌جا حرف اول را می‌زند.

به قدری مناظر و دیدنی‌های طبیعی در این استان وجود دارد که نمی‌توانید در طول چند روز به تمامی آن‌ها سفر کنید. طی نوشتار پیش‌رو قصد داریم شما را با دیدنی‌های این سرزمین زیبا، دست‌نخورده و پر از شگفتی آشنا کنیم،

با ما همراه باشید تا دیدنی‌های طبیعی و تاریخی را در میان جاهای دیدنی یاسوج و استان کهگیلویه و بویراحمد ببینیم. این شما و این آن‌چه که باید در جاهای دیدنی یاسوج منتظرش باشید.

۱. آبشاری زیبا ، از جاهای دیدنی یاسوج

در دوکیلومتری شهر یاسوج تفرجگاهی زیبا به نام آبشار یاسوج قرار دارد که از جاهای دیدنی یاسوج است. آبشار یاسوج ده متر ارتفاع دارد و اطراف آن باغات، دشت‌های پوشیده از گل، و مناظر بسیار زیبایی قرار دارند.

این آبشار یکی از تفرجگاه‌های اصلی در نزدیکی شهر یاسوج است و امکانات نسبتا مناسبی مانند سوهای چادرزنی، سرویس بهداشتی و دکه‌های مواد غذایی در آن پیدا می‌شوند. آبشار یاسوج جای امنی برای اقامت شما در چادر و در نزدیکی شهر خواهد بود.

دیدنی‌های یاسوج

۲. پارک ساحلی ، بزرگ‌ترین پارک یاسوج

پارک ساحلی، بزرگ‌ترین پارک و یکی از دیدنی‌های یاسوج است که درست در ورودی جنوبی شهر قرار دارد و از جاهای سرسبز در میان جاهای دیدنی یاسوج است. پارک ساحلی بر روی رود بشار قرار گرفته و پاتوق مردم محلی و مخصوصا جوان‌های شهر است.

امکاناتی مانند شهربازی، غرفه‌ها، انکان قایق‌سواری و سکوهای مناسب چادرزنی در این‌جا پیدا می‌شوند. اکثر اوقات روز پارک شلوغ است اما می‌توانید در طول شب و در چادر در آن استراحت کنید.

پارک ساحلی | جاهای دیدنی یاسوج

۳. پارک جنگلی ، یک پوشش گیاهی متفاوت

این پارک با مساحت ۸۰ هکتاری در شمال شهر یاسوج قرار دارد. پارک جنگلی یاسوج پوشیده از درختان و گیاهان مختلف بومی مانند بلوط، بادام کوهی، ارزن و بنه است. قرار گرفتن این محیط طبیعی چشم‌نواز درست  در کنار شهر موهبتی بزرگ می‌باشد. در هنگام غروب آفتاب و شب منظره زیبای شهر از پارک جنگلی قابل مشاهده است.

پارک جنگلی | جاهای دیدنی یاسوج

۴. تنگ مهریان ، تجربه‌ی یک آب‌وهوای تازه

این تنگ در روستای مهریان و در جاده اقلید در فاصله ۵ کیلومتری از شهر یاسوج قرار دارد.

طبیعت زیبای تنگ مهریان با درختان چنار، بلوط، گردو، بنه، بادام و زالزالکش هر بیننده‌ای را مجذوب خودش می‌کند. تنگ مهریان برای توقفی کوتاه و استراحت در کنار رودخانه مکانی مناسب و دلنشین خواهد بود.

تنگ مهریان

۵. تنگه گنجه‌ای ، زیبایی پایتخت طبیعت ایران

در ۱۳ کیلومتری یاسوج و در مسیر یاسوج به سی‌سخت روستایی به نام گنجه‌ای قرار دارد. در نزدیکی روستا تنگی دیدنی با درختان چنار بلند واقع شده که آب چندین چشمه به آن می‌ریزد.

روستاییان سکوهای مخصوص چادرزنی و سرویس بهداشتی نیز برای رفاه حال گردشگران احداث کرده‌اند. اگر قصد سفر به سی‌سخت را دارید دیدن این تنگ و مناظر زیبایش خالی از لطف نیست.

تنگه گنجه ای از دیدنی‌های یاسوج

۶. پیست اسکی کاکان

پیست اسکی کاکان یکی از بهترین پیست‌های جنوب کشور است که در دامنه کوه دنا قرار دارد. این پیست ۱۸ کیلومتر با یاسوج فاصله دارد و در کنار دهستان کاکان احداث شده است.

بخاطر شرایط آب‌وهوایی منطقه و بارش‌های خوب پیست کاکان معمولا تا اواخر بهار باز است. امکانات نسبتا مناسبی مانند تله اسکی بشقابی، ماشین برف کوب، و تجهیزات اجاره برای اسکی بازان مانند چوب، تخته و کفش در پیست اسکی کاکان وجود دارند. بعلاوه کلاس‌های مختلف آموزشی برای دوست‌داران این ورزش مفرح در آن برگزار می‌شوند.

پیست اسکی کاکان

۷. تنگ تامرادی ؛ سرزمین آبشارها

در ۵۰ کیلومتری غرب یاسوج و در مسیر جاده سپیدار و پس از طی کردن جاده‌ای پر پیچ‌وخم و خطرناک به تنگی دیدنی خواهید رسید که از معروف‌ترین جاهای دیدنی یاسوج است.

 تنگ تامرادی پر از آبشارهای بلند و چشمه‌های خوشگوار است. محیط تنگ مرادی بکر باقی مانده و خوشبختانه زباله کمی در آن بچشم می‌خورد.

جاذبه اصلی تنگ آبشار ۵۰ متری آن است که مشابه آن را جایی نخواهید دید و شما را مجذوب خود می‌کند. روستای حسین‌آباد در ورودی تنگ واقع شده و مقبره‌ای متعلق به دوران هخامنشیان در روستا قرار دارد که حاکی از قدمت بالای آن است.

تنگ تامرادی محل وقوع جنگ‌های زیادی بوده که از معروف‌ترین‌شان جنگ‌های باستانی آریوبرزن و اسکندر مقدونی و جنگ‌های کی لهراس و رضا‌خان می‌باشند. در سفر به یاسوج حتما از این زیبایی طبیعی دیدن کنید.

تنگ تامرادی | جاهای دیدنی یاسوج

۸. دشت راق ، جادوی طبیعت

دشت راق، دشتی فوق‌العاده غنی و سرسبز است با طبیعتی فوق‌العاده که در میان جاهای دیدنی یاسوج قرار دارد و هر بازدیدکننده‌ای را مسحور خود می‌کند.

در دشت راق گیاهانی مانند جاشیر، چویل، لاله واژگون، چوک، بیلهر، قارچ، ارزن و غیره رشد می‌کنند. چشمه‌های فراوانی از جمله چشمه سیب، چشمه وهل و چشمه چرنگی در دشت راق می‌جوشند.

آبشار تنگ مو تکمیل کننده زیبایی وصف‌ناپذیر این ناحیه بکر و دست‌نخورده است. جاده دسترسی به دشت راق خاکی است و همین موضوع رسیدن به آن را قدری سخت کرده است.

دشت راق | جاهای دیدنی یاسوج

۹. دریاچه برم الوان

در ۴۰ کیلومتری شهر لیکک و ۸۰ کیلومتری شمال غرب دهدشت دریاچه‌ای زیبا قرار دارد که بازدیدکنندگان فراوانی را به سوی خودش می‌کشاند.

 دریاچه برم الوان دارای پوششی از نی، گز، زالزالک، خارشتر، پسته وحشی، بادام کوهی و گیاهان نادر دیگر است که محیط آن را سرسبز و دلپذیر کرده‌اند

. در نزدیکی دریاچه روستای سرآسیاب قرار دارد که امکانات اقامتی نظیر آلاچیق، سکوی نشستن و سرویس بهداشتی برای مسافران محیا کرده‌اند. دریاچه برم الوان یکی از بهترین دیدنی‌های استان است که در سفر به یاسوج نباید از دست داد.

دریاچه برم الوان

۱۰. نقش برجسته تنگ سروک

این نقش برجسته دیدنی در ۶ کیلومتری شهر لیکک قرار دارد. نقش برجسته تنگ سروک از زیباترین جاذبه‌های گردشگری یاسوج و متعلق به دوره اشکانیان است و در میان تنگی زیبا حکاکی شده است. در سفر به این ناحیه حتما از آن بازدید کنید.

نقش برجسته تنگ سروک یکی از جاذبه‌های گردشگری یاسوج

نقش برجسته تنگ سروک یکی از جاذبه‌های گردشگری یاسوج

۱۱. تنگ ماغر ، میعاد با چشمه‌های طبیعی

تنگ ماغر با چشمه‌های گوارا و فراوان خود در ۱۰ کیلومتری شهر لیکک قرار دارد. در این تنگ می‌توان آثاری تاریخی مربوط به دوره ساسانیان را مشاهده کرد. بازدید تنگ ماغر سفری ماجراجویانه و پر از شگفتی خواهد بود.

۱۲. آبشار خامی باشت

در مسیر جاده باشت چرام و در کنار روستای تل چگاه آبشاری بزرگ، دائمی و دیدنی قرار گرفته که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این مکان که در میان جاهای دیدنی یاسوج قرار دارد، آبشار خامی باشت نام دارد.

این ناحیه پر از رودخانه و چشمه‌های فراوان است که درختان بلوط و بیشه‌زارهایش را آبیاری می‌کنند. برای رسیدن به این آبشار شگفت‌انگیز باید سه ساعت در تنگ برا پیاده‌روی کنید، اما به شما اطمینان می‌دهم که ارزشش را خواهد داشت.

آبشار خامی باشت | جاهای دیدنی یاسوج

۱۳. چشمه بلقیس ، یک طبیعت گردی متفاوت

یکی از مهمترین 7و زیباترین جاذبه‌های گردشگری شهر چرام است. چشمه بلقیس در جنوب شهر و در مسیر جاده چرام-گچساران قرار دارد. باغ فعلی چشمه بلقیس در اوایل دوره پهلوی احداث شده است.

بلقیس در اساطیر ایرانی نماد زیباییست و جز این نام را نمی‌توان برای این چشمه دیدنی انتخاب کرد. در باغ حوضی مرکزی، سکوهایی همراه با آلاچیق‌ برای اقامت شبانه مسافران و سرویس بهداشتی وجود دارد.

گیاهان زینتی، درختان و گل‌های فراوانی در این باغ وجود دارد که می‌توان از میانشان به گردو، گلابی، لیمو، پرتغال، نارنج؛ نخل، گل رز و غیره اشاره کرد. سفر به یاسوج بدون دیدن چشمه و باغ بلقیس کامل نخواهد شد.

چشمه بلقیس

۱۴. پل تاریخی پرین ، یک جای قدیمی

در ۸ کیلومتری شرق شهرستان باشت با بقایای پلی روبرو خواهید شد که همچنان بر روی رودخانه پابرجا است. پل پرین به دوره ساسانی تعلق دارد و از معماری خاصی برخوردار است. وجود جاده در نزدیکی پل دسترسی به این اثر تاریخی زیبا را ساده‌تر کرده است.

پل تاریخی پرین

۱۵. تنگ لیتون ، تماشای غارها

تنگ لیتون در ۷۰ کیلومتری شهر دیشموک و در فاصله ۱۶۵ کیلومتری از دهدشت واقع شده است و از زیباترین جاهای دیدنی چالوس است.

این تنگ پر از غارهای زیبا، آبشارها و مناظر دیدنی و شگفت‌انگیز می‌باشد. برای دسترسی به تنگ لیتون باید جاده‌ای خاکی و کوهستانی را طی کنید.

این تنگ سرچشمه رودخانه آجم است و در تمام ایام سال آب درون دره‌های خرمش جریان دارد. سفر به تنگ لیتون پیشنهادی عالی برای دوستداران کوهپیمایی است.

۱۶. بافت تاریخی دهدشت

دهدشت ناحیه‌ای گرمسیر و مرکز شهرستان کهگیلویه است. در ضلع جنوبی شهر بافت تاریخی آن واقع شده که به دوره ساسانیان تعلق دارد. نام دهدشت در قدیم بلاد شاپور بوده و مساحت این ناحیه تاریخی که امروزه متروکه شده ۶۰ هکتار است.

این محوطه باستانی یکی از جاذبه‌های گردشگری یاسوج است که روی تپه‌ای بالای بافت جدید شهر قرار دارد. شمال بافت تاریخی دهدشت می‌توان آثار دوره اسلامی و صفوی از جمله مسجد چهل‌ستون را مشاهده کرد.

کاروانسرای دهدشت نیز در ضلع غربی بافت قرار دارد و شامل حمام، امامزاده و حجره‌های اقامت مسافران است.

۱۷. منطقه حفاظت‌شده کوه خامین

این منطقه حفاضت شده و زیستگاه غنی جانوری در ۳۰ کیلومتری شرق دوگنبدان واقع شده است و جایی زیبا برای طبیعت دوستان در میان جاهای دیدنی یاسوج است. منطقه حفاظت شده دوگنبدان ۲۵۶۷۱ هکتار وسعت دارد و پوشیده از درختان بلوط، زالزالک، ارژن و انجیر وحشی می‌باشد.

جانوران مختلفی از جمله پلنگ، گراز، خرس قهوه‌ای، سنجاب ایرانی، سمور، گرگ، خرگوش، شاهین، جغد و کبوتر کوهی اینجا زندگی می‌کنند. بازدید از کوه خامین قدم گذاشتن در طبیعت بکر و دست‌نخورده زاگرس در سفر به یاسوج است.

منطقه حفاظت‌شده کوه خامین

۱۸. چهارطاق خیرآباد ، بنایی متعلق به دوره ساسانی

این بنای باستانی به دوره ساسانی تعلق دارد و در روستای دره ناصر در ۵۰ کیلومتری گچساران قرار دارد. معماری اصیل ایرانی در دوره ساسانیان را می‌توان در بنای چهارطاق به زیبایی مشاهده کرد. از معدود اماکن باستانی استان که می‌توان از آن دیدن کرد چهارطاق خیرآباد است.

۱۹. دریاچه کوه گل ، نقاشی زیبای طبیعت

کوه گل بخشی از رشته کوه دنا در نزدیکی شهر سی‌سخت است و اصلی‌ترین جاذبه توریستی سی‌سخت را شکل می‌دهد. دریاچه زیبای کوه گل محیطی پر از دشن‌های گل و چمن‌زار در اطرافش دارد و چشمه‌های آب معدنی از جای جای کوهستان‌های اطرافش می‌جوشند.

برای وصف زیبایی این دریاچه ذکر این نکته کافیست که سی‌سخت را زیباترین شهر استان می‌دانند و کوه ‌گل را به عنوان زیباترین مکان دیدنی سی‌سخت می‌شناسند. پس در سفر به یاسوج حتما از دریاچه کوه گل دیدن کنید.

دریاچه کوه گل

۲۰. آبشار گنج بنار ، زیبا و دوست داشتنی

در فاصله ۷ کیلومتری از شمال شهر گچساران آبشاری ۳۰ متری قرار دارد که هرچه از زیبایی آن بگوییم کم است. این آبشار یک جاهای خاص در میان جاهای دیدنی یاسوج است. آب آبشار گنج بنار از چندین چشمه تامین می‌شود.

با وجود گرم بودن هوای گچساران محیط اطراف ناحیه آبشار هوایی بسیار مطبوع و دلپذیر دارد که همین موضوع تعداد زیادی بازدیدکننده را به سمت گنج بنار می‌کشاند. یک امامزاده نیز در حوالی آبشار قرار گرفته که نزد مردم محلی احترام بالایی دارد.

۲۱. روستای شگفت‌انگیز کریک

روستای کریک در مسیر جاده یاسوج به سی‌سخت و ۱۵ کیلومتری جنوب غربی یاسوج قرار گرفته است. مردم میهمان‌نواز روستا اقامتتان در آن را به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل می‌کنند. معماری خانه‌های کریک پلکانی است و بر روی شیب کوه ساخته شده‌اند.

چشمه‌های فراوانی در اطراف روستا وجود دارد که باغات انگور، گردو، سیب، درختان چنار و شالیزارهای برنج را سیراب می‌کنند. روستای سرسبز کریک از جمله مکان‌هاییست که بازدید از آن را باید حتما در برنامه سفر به یاسوج بگنجانید.

روستای کریک

۲۲. چشمه میشی ، جایی برای کوهنوردان

چشمه میشی که به آن چشمه بشو نیز می‌گویند در ۵ کیلومتری شهر سی‌سخت قرار گرفته است. این چشمه پرآب از کوهستان دنا می‌جوشد و با عبور از دره‌ای طولانی و پر شیب به پایین جاری می‌شود. آب شرب شهر سی‌سخت و باغات انگور، سیب و گردوی منطقه با آب چشمه میشی تامین می‌گردند.

چشمه میشی بخاطر داشتن آب بسیار سردش شهرت دارد که حتی پر کردن لیوانی آب از آن را با دشواری روبرو می‌کند! مسیر دسترسی به این چشمه برای کوهنوردان دیدنی خواهد بود.

چشمه میشی | جاهای دیدنی یاسوج

۲۳. گورستان لما ، یک جای کهن

این گورستان با قدمتی بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ سال در نزدیکی روستای لما واقع شده است. ویژگی اصلی معماری قبرستان سنگی بودن، استحکام و سقف و پشته‌های منازل اکتشاف شده در آن است. اشیای تاریخی و قیمتی بسیاری از این ناحیه کشف شده که اهمیت باستانی آن را نشان می‌دهند.

رودخانه بشار که از شهر یاسوج نیز عبور می‌کند در کنار محوطه قبرستان جریان دارد.

گورستان لما

۲۴. دره المون ، بکر و زیبا

این منطقه گردشگری در جنوب شرقی شهرستان کهگلویه واقع شده است. دره المون پر است از چشمه‌ها و رودخانه‌های پرآب که از میان چشم‌اندازهای بکر و دست‌نخورده‌اش می‌گذرند. آب‌وهوای المون حتی در تابستان بسیار مطبوع است و خوردن آب چشمه‌هایش بعید نیست که عمر جاودانه به شما دهد! پوشش گیاهی اصلی این دره را لاله‌های واژگون و جنگل‌های بلوط تشکیل می‌دهند.

۲۵. پارک کوهستان

پارک بزرگ کوهستان یا همان پارک جنگلی حفاظت شده یاسوج، یکی از زیباترین جاهای دیدنی یاسوج محسوب می‌شود که برای مراجعه تمامی گروه‌های سنی مناسب خواهد بود.

این جنگل دارای حدود هزار هکتار مساحت است و یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های جنوب کشور به شمار می‌آید. پوشش گیاهی عمده این پارک از درختان زیبای بلوط تشکیل شده است.

اما در پارک کوهستان می‌توان شاهد حضور درختان دیگری همانند بادام کوهی، بنه، کیکم و غیره نیز بود که همگی میوه‌های خوشمزه‌ای را به بار می‌نشانند. پارک کوهستان همانطور که از نامش مشخص است، بر فراز ارتفاعات یاسوج قرار گرفته است.

زمانی که خودتان را به بالاترین بخش آن برسانید، می‌توانید از مناظر زیبای اطراف پارک لذت ببرید. همچنین باید بدانید که در این پارک امکانات رفاهی مختلف همانند سرویس بهداشتی، نمازخانه، آبخوری و همچنین آلاچیق‌های مسقف وجود دارند تا مسافران بتوانند با خیال راحت از طبیعت این پارک لذت ببرند.

آدرس پارک کوهستان: یاسوج، بخش شمال شرقی شهر، حوزه آبخیز رودخانه بشار

پارک کوهستان | جاهای دیدنی یاسوج

۲۶. تل خسرو

در پنج کیلومتری جنوب شهر یاسوج، یک تپه نسبتا کوچک به نام تپه خسرو یا همان تل خسروی وجود دارد که جزء جدا ناپذیر تاریخ و فرهنگ مردم این شهر به شمار می‌آید.

شاید در ابتدا تنها چیزی که از تل خسروی ببینید، تپه‌ای کوچک است که در میان دشتی سرسبز قرار دارد. اما تنها زیبایی طبیعی تل خسروی نیست که آن را حائز اهمیت کرده است. بلکه افسانه‌ای بسیار مهم در مورد این تل وجود دارد که تا کنون برای مدتی بیش از صدها سال سینه به سینه بین مردم یاسوج روایت شده است.

بر اساس این افسانه، کیخسرو، فرزند سیاوش، زمانی که به دشت یاسوج می‌رسد، این تپه را ایجاد می‌کند. کیخسرو برای اینکه قدرت خود را به رخ مردم بکشد، دستور می‌دهد تا سواران او هر یک کیسه‌ای خاک بردارند و این تپه را ایجاد کنند. با وجود آنکه از نظر ظاهری این تپه تنها تلی از خاک به نظر می‌رسد، اما در سال ۱۳۵۶، در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

تل خسرو

۲۷. موزه یاسوج

بر اساس اسناد تاریخی به دست آمده، در دشت یاسوج، قدیمی‌ترین تمدن‌های آریایی حضور داشتند. به همین خاطر بازدید از موزه یاسوج می‌تواند پیشنهاد مناسبی در سفرتان به این شهر زیبا باشد. موزه یاسوج یا همان موزه مردم شناسی، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی یاسوج به شمار می‌آید که دارای ۱۵۰ متر مربع مساحت است. موزه مردم شناسی یاسوج، بسیار ساده، کوچک و خودمانی است و در دل خود صدها اثر تاریخی را جای داده. در میان آثار موجود، می‌توان به سکه‌های دوره ساسانی، صفوی و حتی پیش از اسلام اشاره کرد. با کمی گشت و گذار در موزه مردم شناسی، می‌توانید با سفالینه‌هایی باستانی آشنا شوید که نشان دهنده فرهنگ و تمدن غنی مردم آریایی در دشت یاسوج هستند. بازدید از این موزه به علاقمندان تاریخ اکیدا توصیه می‌شود.

آدرس موزه یاسوج: یاسوج، خیابان گلستان چهارم

موزه یاسوج

 ۲۸. پل پاتاوه

شهر یاسوج در دوران صفوی، بیش از هر برهه زمانی دیگر، رونق داشته است. به همین خاطر می‌توانید شاهد حضور آثار باستانی مهم و خیره کننده‌ای از این دوران، در این شهر زیبا باشید. پل پاتاوه یکی از نمونه‌های همین آثار باستانی دوران صفوی محسوب می‌شود که بر روی رودخانه بشار قرار دارد.

متاسفانه امروزه نیمی از پل پاتاوه تخریب شده است اما در گذشته این پل، پاتاوه را به مارگون متصل می‌کرد. دیدن این پل عظیم که در دوران قدیم و بدون ابزارهای امروزی ساخته شده، قطعا برای شما بسیار تعجب آور خواهد بود.

پل پاتاوه نیز همانند بسیاری از آثار و ابنیه باستانی ایرانی، نشان دهنده تمدن، هنر و توان ایرانیان در دوران قدیم است.

در بازدید از پل پاتاوه می‌توانید از مناظر دیدنی اطراف نیز لذت ببرید و یا در رودخانه بشار که یکی دیگر از جاهای دیدنی یاسوج محسوب می‌شود، کمی آب تنی کنید! البته به یاد داشته باشید که آب این رودخانه در شش ماه دوم سال بسیار سرد است. 

پل پاتاوه | جاهای دیدنی یاسوج

۲۹. غار ده شیخ ‌دنا

غار ده شیخ دنا، یکی از شاخص‌ترین جاهای دیدنی یاسوج محسوب می‌شود که در حدود ۱۳۵ میلیون سال قدمت دارد. بله! تعجب نکنید! این غار از نظر زمین شناسی، حدود ۱۳۵ میلیون سال قدمت دارد و یکی از قدیمی‌ترین غارهای ایران به شمار می‌آید. این غار در دو کیلومتری روستای ده شیخ قرار گرفته و به تازگی در سال ۱۳۸۹، به دست یک چوپان که به دنبال گله خود می‌گشت، کشف شده است.

این غار کاملا آهکی است و قندیل‌های عظیم الجثه‌اش، آن را تبدیل به یکی از حیرت آور‌ترین غارهای ایران کرده است.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که به غار ده شیخ دنا، لقب غار علیصدر دو را داده‌اند! یکی از عجیب‌ترین موضوعاتی که در مورد غار ده شیخ دنا وجود دارد، گرمای عجیبی است که در زمستان به داخل غار می‌آید و همچنین سرمایی که در تابستان از بیرون به داخل می‌وزد! این مساله بسیار عجیب بوده و هنوز دلیلی علمی برای آن کشف نشده است! ترجیحا به صورت گروهی یا همراه با راهنما به بازدید این غار بروید.

غار ده شیخ ‌دنا

۳۰. کنده کاری‌ های مهریان یاسوج

جاهای دیدنی یاسوج

در بخش‌های قبلی منطقه مهریان را به شما عزیزان معرفی کردیم. در این منطقه آثاری باستانی و بسیار با ارزش کشف شده است.

این آثار به دوران اشکانی و ساسانی تعلق دارند. در این منطقه، دست‌کند‌ه‌های متعددی یافت شده است. این کنده‌کاری‌ها، نظر برترین باستان‌شناسان ایران و جهان را به خود جلب کرد. طی کاوش‌های انجام‌شده، در راهرو، کانال‌ها و همچنین هواکش‌های دست‌کنده‌های تاریخی مهریان، آثاری همانند کوزه، خمره و اشیای تاریخی متعدد کشف شده است.

بسیاری از این آثار در همین منطقه به نمایش گذاشته شده‌اند. همین مسئله ثابت می‌کند که قدمت یاسوج حداقل به دوران اشکانی باز می‌گردد. شاید حتی آثاری از ادوار مختلف نیز وجود دارند که هنوز کشف نشده باشند. احتمالاً در آینده نزدیک شاهد اکتشاف‌های دیگری در این منطقه خواهیم بود.

۳۱. روستای کاکان

جاهای دیدنی یاسوج

پیست اسکی کاکان یکی معروف‌ترین جاهای دیدنی یاسوج محسوب می‌شود. پیست اسکی کاکان فقط در زمستان قابل دسترسی است؛ اما روستای کاکان در ۶ ماه اول سال مکانی عالی برای طبیعت‌گردی به حساب می‌آید. روستای کاکان در ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرق یاسوج قرار دارد. این روستا در مناطق کوهستانی و ارتفاعات منطقه واقع شده است.

در این روستا خبری از مناطق کوهستانی سرد و صخره‌ای نیست؛ بلکه می‌توانید از تپه‌های سرسبز، مراتع بزرگ و چمنزارهای چشم‌نواز دیدن کنید.

در دامنه کوهستانی، انواع گیاهان دارویی همانند آویشن رشد می‌کنند. در نزدیکی روستا، مردم دارای باغ‌ درختان گردو، گیلاس، انجیر و بادام هستند. البته اگر کمی در مراتع اطراف جستجو کنید، می‌توانید از میوه درختان گردو و بادام وحشی به‌صورت رایگان استفاده نمایید! برخی مردم روستایی خانه‌های خود را در ازای دریافت مبلغی اندک در اختیار مسافران قرار می‌دهند. به این طریق می‌توانید سبک سفر بوم‌گردی را نیز تجربه کنید.

۳۲. رشته کوه دنا

جاهای دیدنی یاسوج

رشته کوه دنا، بزرگ‌ترین و البته بلندترین چین‌خوردگی رشته کوه زاگرس محسوب می‌شود. این رشته کوه بین استان‌های کهگیلویه و بور احمد تا اصفهان قرار دارد.

کوهنوردان از نقاط مختلف مسیر صعود خود را آغاز می‌کنند. بسیاری از این کوهنوردان، یاسوج را برای صعود به رشته کوه دنا انتخاب می‌کنند. نام رشته کوه دنا برگرفته از شهری تاریخی و باستانی با نام دهنا یا همان ده انار است.

این روستا روزگاری در دامنه جنوب‌غربی کوه قرار داشت. در حال حاضر این روستا به یک ویرانه تبدیل شده است؛ اما این رشته کوه نام آن را زنده نگه می‌دارد.

لازم به ذکر است بدانید که دنا یک قله نیست. بلکه به تمام این رشته کوه که بخشی از زاگرس است، دنا گفته می‌شود. دنا از ۲۰ کیلومتری شرق یاسوج آغاز می‌شود و تا ۷۰ کیلومتری شمال‌غرب اصفهان ادامه دارد.

مسیر دسترسی به دنا دشوار است و باد خودتان را به ارتفاع ۴،۵۰۰ متری از سطح دریا برسانید؛ اما حتی اگر کوه‌نورد و ورزشکار هم نباشید، می‌توانید از مناظر زیبای این کوه در یاسوج لذت ببرید.

۳۳. رودخانه بشار

استان کهگیلویه و بویر احمد دارای زیبایی‌های طبیعی بی‌بدیلی است. در هر وجب از این خاک، می‌توانید شاهد یک جاذبه زیبا و دیدنی باشید. پروردگار نعمات خود را بی‌حساب و کتاب به این منطقه ارزانی داشته است.

رودخانه بشار یکی از مهم‌ترین نعمات پروردگار به این استان و مخصوصاً یاسوج است. رودخانه بشار از رودهای جنوب‌شرقی بویراحمد علیا سرچشمه می‌گیرد.

در حقیقت سرچشمه اصلی این رود، نهرهای گنجگون، تیز‌آب و تنگ سرخ هستند. این رود در مسیر خود از میان یاسوج عبور می‌کند.

بشار در طول مسیرش، فقط سرسبزی و آبادانی به جای می‌گذارد. در نهایت پس از ورود به رودخانه معروف خرسان، در بخش پوزه شمالی رشته‌کوه دنا، از شمال بویر احمد سفلی و طیبی عبور کرده و با کارون یکی می‌شود. شما می‌توانید ساعت‌ها در مسیر این رودخانه قدم بزنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

هر گاه خسته شدید کفش‌های خود را در بیاورید و پای خود را در آب خنک و زلال این رود کنید. فقط کافیست تا کمی آرام بگیرید تا طبیعت یاسوج با شما صحبت کند. می‌توانید در کنار رودخانه شاهد پرندگان و حیواناتی باشید که از این آب سیرآب می‌شوند. در این لحظه با خودتان می‌گویید که واقعاً آب مایه زندگانی است.

۳۴. دشت مورپیسه

بهتر است پیش از آنکه متن مربوط به دشت مورپیسه را دنبال کنید، به تماشای تصویر آن بپردازید. شاید این سؤال در ذهن شما مطرح شود که آیا این تصویر واقعی است؟ آیا این تصویر واقعاً به دشت مورپیسه تعلق دارد؟ آیا این عکس را در شرایط خاص و پس از ویراش‌های متعدد به این شکل در آورده‌اند؟ باید بدانید که این تصویر واقعاً به دشت مورپیسه تعلق دارد. دشت مورپیسه را می‌توان تکه‌ای از بهشت دانست.

واقعاً نمی‌دانم برای کسانی که در نزدیکی این دشت سکنی دارند، چطور باید بهشت را توصیف کرد؟ مگر بهشت غیر از این مناظر زیبا و تماشایی است؟ دشت مورپیسه یکی از مهم‌ترین دشت لاله‌های واگون ایران به حساب می‌آید.

این دشت در ۳۵ کیلومتری یاسوج قرار دارد. به همین خاطر آن را در دسته جاهای دیدنی یاسوج قرار می‌دهند. در فصل بهار و اواسط اردیبهشت ماه، دشت مورپیسه از زیباترین بخش نمایش خود پرده‌برداری می‌کند. در این فصل گل‌های لاله واژگون سرخ و زرد از دل خاک بیرون می‌آیند. پس حتماً در فصل بهار سری به دشت مورپیسه بزنید.

۳۵. دریاچه سد شاه قاسم

ایران مملوء از جاذبه‌هایی طبیعی زیبایی است که با دیدن تصاویر آن تصور می‌کنید که آن‌ها خارج از کشور هستند. دریاچه سد شاه قاسم یکی از همین جاهای دیدنی است که اتفاقاً در شهر زیبای یاسوج قرار دارد.

زمانی که به تصاویر این دریاچه دقت کنید، شاید با خودتان بگویید که این یک جزیره در دریای کارائیب است. دریاچه سد شاه قاسم یک دریاچه مصنوعی است که از سد خاکی معمولی آن را ایجاد کرده‌اند. سرریز این سد از انوع نیلوفری است و آبی راکد و آرام دارد.

این دریاچه را می‌توان یکی از زیباترین جاهای دیدنی یاسوج دانست. دریاچه سد شاه قاسم در ۱۲ کیلومتری یاسوج قرار دارد و دسترسی به آن بسیار ساده است. روزهای پایان هفته، بسیاری از مردم محلی برای رفع خستگی یک هفته کار سخت و کسب روزی حلال، همراه خانواده کنار این دریاچه اتراق می‌کنند. شما نیز می‌توانید گوشه‌ای دنج برای کسب آرامش بیشتر پیدا کنید.

۳۶. قله پازن پیر

رشته‌کوه دنا که یکی از مرتفع‌ترین چین‌خوردگی‌های زاگرس است، قله‌های مختلفی دارد. قله پازن پیر یکی از قله‌های مرتفع این رشته‌کوه به حساب می‌آید.

پازن پیر در جناح جنوبی قلل مختلف دنا و در جنوب گردنه بیژن واقع شده است. این قله در ارتفاع ۴،۳۰۲ متری از سطح دریا قرار دارد. همه‌روزه ورزشکاران و کوهنوردان بسیاری، مهارت ورزشی خود را با صعود به قله پازن پیر به چالش می‌کشند.

صعود به این قله حدود ۱۰ ساعت به طول می‌انجامد. در طول مسیر می‌توانید از یک چشمه و روستایی دورافتاده نیز دیدن کنید.

صعود به این قله بسیار دشوار است؛ اما مسیری بسیار زیبا و تماشایی دارد. زمانی که بر فراز این قله بایستید، می‌توانید تا دورترین فاصله که به ذهنتان می‌رسد را ببینید. اگر اهل ورزش کوهنوردی هستید، بهتر است در برنامه‌های گروهی صعود قلعه پازن پیر شرکت کنید.

۳۷. دریاچه مور زرد

دریاچه مور زرد یکی از جاهای دیدنی کمتر شناخته‌شده یاسوج محسوب می‌شود. حتی افرادی که به طبیعت‌گردی علاقه دارند هم به‌ندرت این دریاچه را می‌شناسند. دریاچه مور زرد در ۱۳۵ کیلومتری شمال‌غرب یاسوج قرار دارد. دریاچه مور زرد به هیچ آب آزادی راه ندارد. به همین خاطر می‌توان آن را بیشتر یک آبگیر دانست.

البته از نظر ظاهری، مورد زرد به‌مراتب از یک آبگیر بزرگتر است. به همین خاطر آن را با نام دریاچه می‌شناسند. این دریاچه به‌صورت دقیق از ترکیب سه دریاچه دیگر به وجود آمده است.

یک دریاچه بزرگ و دو دریاچه کوچک‌ هستند. این دریاچه‌ها در ارتفاع ۲،۱۸۰ متری از سطح دریا قرار دارند. میانگین عمق این دریاچه به حدود ۸ متر می‌رسد. در این دریاچه انواع آبزی از جمله خرچنگ، ماهی، لاک‌پشت، مارماهی و سایر حیوانات آبزی زندگی می‌کنند.

پس می‌توانید از این دریاچه برای شنا، ماهیگیری، قایق‌سواری و کمپ‌زدن استفاده کنید. این دریاچه یکی از زیباترین دریاچه‌های استان کهگیلویه و بوراحمد به حساب می‌آید. دسترسی به این دریاچه از مسیر کوهستانی عبور می‌کند. پس اصلاً  ۶ ماه دوم سال را برای بازدید خود انتخاب نکنید.

۳۶. قله پازن پیر

رشته‌کوه دنا که یکی از مرتفع‌ترین چین‌خوردگی‌های زاگرس است، قله‌های مختلفی دارد. قله پازن پیر یکی از قله‌های مرتفع این رشته‌کوه به حساب می‌آید.

پازن پیر در جناح جنوبی قلل مختلف دنا و در جنوب گردنه بیژن واقع شده است. این قله در ارتفاع ۴،۳۰۲ متری از سطح دریا قرار دارد. همه‌روزه ورزشکاران و کوهنوردان بسیاری، مهارت ورزشی خود را با صعود به قله پازن پیر به چالش می‌کشند.

صعود به این قله حدود ۱۰ ساعت به طول می‌انجامد. در طول مسیر می‌توانید از یک چشمه و روستایی دورافتاده نیز دیدن کنید.

صعود به این قله بسیار دشوار است؛ اما مسیری بسیار زیبا و تماشایی دارد. زمانی که بر فراز این قله بایستید، می‌توانید تا دورترین فاصله که به ذهنتان می‌رسد را ببینید. اگر اهل ورزش کوهنوردی هستید، بهتر است در برنامه‌های گروهی صعود قلعه پازن پیر شرکت کنید.

۳۷. دریاچه مور زرد

دریاچه مور زرد یکی از جاهای دیدنی کمتر شناخته‌شده یاسوج محسوب می‌شود. حتی افرادی که به طبیعت‌گردی علاقه دارند هم به‌ندرت این دریاچه را می‌شناسند.

دریاچه مور زرد در ۱۳۵ کیلومتری شمال‌غرب یاسوج قرار دارد. دریاچه مور زرد به هیچ آب آزادی راه ندارد. به همین خاطر می‌توان آن را بیشتر یک آبگیر دانست. البته از نظر ظاهری، مورد زرد به‌مراتب از یک آبگیر بزرگتر است. به همین خاطر آن را با نام دریاچه می‌شناسند. این دریاچه به‌صورت دقیق از ترکیب سه دریاچه دیگر به وجود آمده است.

یک دریاچه بزرگ و دو دریاچه کوچک‌ هستند. این دریاچه‌ها در ارتفاع ۲،۱۸۰ متری از سطح دریا قرار دارند. میانگین عمق این دریاچه به حدود ۸ متر می‌رسد. در این دریاچه انواع آبزی از جمله خرچنگ، ماهی، لاک‌پشت، مارماهی و سایر حیوانات آبزی زندگی می‌کنند.

پس می‌توانید از این دریاچه برای شنا، ماهیگیری، قایق‌سواری و کمپ‌زدن استفاده کنید. این دریاچه یکی از زیباترین دریاچه‌های استان کهگیلویه و بوراحمد به حساب می‌آید. دسترسی به این دریاچه از مسیر کوهستانی عبور می‌کند. پس اصلاً  ۶ ماه دوم سال را برای بازدید خود انتخاب نکنید.

۴۰. غار مس خونگاه

یاسوج مناطق کوهستانی بسیاری دارد. در این میان می‌توان قلل مختلف و البته غارهای بسیار عجیب را شاهد بود. در کهگیلویه و بویراحمد، غارهایی بسیار عجیب و مرموز حضور دارند.

یکی از این غارهای مرموز، غار مس خونگاه نام دارد. این غار در روستایی با همین نام قرار گرفته است. روستای خونگاه فقط ۳۸۷ نفر جمعیت دارند.

جالب است بدانید که روستای خونگاه بعد ویرانی کامل شهر باستانی دنا شکل گرفت. این روستا آب‌وهوایی بسیار عال و دوست‌داشتنی دارد. بافت طبیعی آن شامل پوشش جنگلی می‌شود.

در این روستا می‌توانید شاهد چشمه‌سارهای بسیار و منابع آب متعدد باشید. در = نزدیکی این روستا، غاری با نام غار مس خونگاه وجود دارد.

این غار چند دهانه مختلف دارد. جالب است بدانید که قدمت این غار به دوران ساسانیان باز می‌گردد. همان طور که می‌توانید از نام این غار تصور کنید، در آن منابع مس وجود دارد. جالب اینجاست که از دوران باستان تا به امروز، از این غار مس برداشت می‌کنند.

در حقیقت صدها سال پیش نیز مردم گذشته برای ساخت ظروف و وسایل مختلف از این غار استخراج می‌کردند. هنوز هم در این غار تحقیقات بسیاری در حال انجام است.

هر روز اطلاعات جدیدی در خصوص این غار به دست می‌آید. با این حال بازدید از آن برای غارنوردان نیز آزاد است. پس اگر به غارنوردی و بازدید از عجایب یاسوج علاقه‌مند هستید، می‌توانید سری به غار مس خونگاه بزنید.

۴۱. کوه آب نهر یاسوج

کوه آب نهر یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی یاسوج است. این کوه در منطقه‌ای سرسبز و نزدیک روستایی با نام چشمه چنار قرار دارد. برای دسترسی به این کوه باید خودتان را به ۹کیلومتری شمال‌شرق یاسوج برسانید. ارتفاع این کوه به ۳،۲۲۰ متر می‌رسد. کوه آب نهر یاسوج از سمت جنوب‌شرق به کوه کوچیان متصل می‌شود.

برای رفتن به این کوه باید از مرکز استان حدود فاصله ۱۵کیلومتری را طی کنید. هماطور که حدس می‌زنید، تابستان بهترین زمان بازدید از کوه آب نهر یاسوج است. کوه آب نهر یاسوج زمستان‌هایی بسیار سخت و طاقت‌فرسا و پربارش را تجربه می‌کند. حتی مسیرهای منتهی به کوه آب نهر یاسوج نیز در فصل زمستان مسدود می‌شوند.

۴۲. منطقه حفاظت شده دنا

منطقه حفاظت شده دنا را می‌توان گل سرسبد جاهای دیدنی یاسوج دانست. هرچه از زیبایی منطقه حفاظت شده دنا بگوییم، کم گفتیم. در اصل می‌توان گفت که اصل طبیعت یاسوج و تمام استان در منطقه حفاظت شده دنا خلاصه می‌شود. همان طور که می‌توانید حدس بزنید، منطقه حفاظت شده دنا یک بافت بسیار بکر طبیعی دارد.

سازمان حفاظت از محیط زیست، این منطقه را تحت پوشش قرار داده است تا شکارچیان غیرقانونی به حیوانات حاضر در این منطقه آسیب وارد نکنند. در منطقه حفاظت شده دنا می‌توانید در حیوانات بسیار زیبا و متنوع دیدن کنید.

اگر خوش‌شانس باشید، چند آهوی بسیار زیبا به چشمتان می‌خورد. بافت طبیعی این منطقه نیز بسیار متنوع و خاص است. در منطقه حفاظت شده دنا می‌توانید شاهد انواع پوشش گیاهی نیز باشید.

این منطقه را می‌توان یکی از زیباترین مناطق حفاظت‌شده در ایران دانست. البته همان طور که می‌توانید تصور کنید، برای ورود به منطقه حفاظت شده دنا باید مجوز لازم را از سازمان حفاظت از محیط زیست دریافت کنید. فصل بهار بهترین زمان بازدید از منطقه حفاظت شده دنا محسوب می‌شود.

در فصل زمستان، سرمای این منطقه آزاردهنده خواهد بود. لازم به ذکر است که منطقه حفاظت شده دنا از بخش شمالی شهرستان سی سخت یاسوج آغاز می‌شود. پس ابتدا باید خودتان را به سی سخت برسانید و از آنجا به سمت شمال حرکت کنید.

۴۳. تل مهره ای

تل مهره ای از نظر ظاهری شاید هیچ چیز خاصی نداشته باشد؛ اما زمانی که تاریخ را مرور می‌کنیم، متوجه اهمیت تل مهره ای خواهیم شد. جالب است بدانید که قدمت تل مهره ای به هزاره سوم پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. خب ماجرا کمی جذاب شد. یعنی حدود ۵هزار سال پیش، تمدنی در این منطقه وجود داشت. کاوش‌های بسیاری را در این منطقه انجام داده‌اند.

طی کاوش‌های اخیر، آثار و وسایل بسیاری متعلق به ۵هزار سال پیش کشف شده‌اند. بسیاری از این آثار در موزه‌های مهم کشور از جمله موزه ایران باستان قرار دارند.

در گذشته، شرایط آب‌وهوایی و وجود کوه‌های متعدد، منطقه یاسوج و اطراف آن را به محیطی مناسب برای زندگی انسان‌ها تبدیل می‌کرد. به همین خاطر در هر گوشه از این منطقه می‌توان شاهد حضور یک شهر و تمدن کوچک بود.

تل مهره ای را از نظر اهمیت تاریخی می‌توان با سایر تل‌های باستانی همانند تپه دم چنار مقایسه کرد. لازم به ذکر است مناظر طبیعی تل مهره ای نیز بسیار تماشایی هستند و در فصل بهار تماماً سرسبز و پوشیده از شقایق‌های سرخ می‌شوند. پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید.

انتهای پیام 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز