دژ سلیمان نماد دوران سلجوقی در شهرستان گچساران

۱۴۰۲/۰۱/۱۰ - ۱۳:۱۳:۰۱
کد خبر: ۱۴۵۴۳۰۹
دژ سلیمان نماد دوران سلجوقی در شهرستان گچساران
قلعه سلیمان از قلعه‌های جنبش اسماعیلیان است که در کنار روستای سلیمان و در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب ¬غربی شهرستان گچساران واقع شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛این قلعه به عنوان یکی از مکان‌های دیدنی گچساران شناخته می‌شود که همه ساله میزبان گردشگرانی از نقاط مختلف استان است.

دژ سلیمان، کنار روستای سلیمان واقع در بخش مرکزی شهرستان گچساران واقع شده و از آثار دوره‌ی سلجوقی است.

این دژ در کنار روستایی به همین نام دژ سلیمان در حدود پانزده کیلومتری جنوب غربی شهرستان گچساران در مسیر جاده گچساران به بندر گناوه واقع شده است.

از ظواهر آنچه در بالای قلعه موجود شده است، وجود انبار و بنا‌های مسکونی است که با ملاط گچ و سنگ ساخته شده‌اند. این قلعه از قلاع اسماعیلیه است که در منابع اسلامی از آن ذکری نشده است. تنها در فارسنامه‌ی ناصری از آن یاد شده است.

اسماعیلیان در قرن چهارم و پنجم هجری قدرتی همپای خلفای عباسی بودند و در معارضه با سلجوقیان نیز موفق بودند و در مصر توانستند سلسله‌ی فاطمیان را به وجود آورند.

در متون اسلامی همچون طبقات ناصری به تعداد یکصد و پنج دژ متعلق به اسماعیلیه اشاره شده و عطا ملک جوینی در تاریخ جهانگشای جلد سه آورده که از قلاع آنچه میسر می‌شد به دست می‌آورد و هر کجا سنگی می‌یافت که بنا را می‌شایست بر آنجا قلعه بنیاد می‌نهاد.

بنابراین با وجود کوهستانی بودن کهکیلویه و بویراحمد و همچنین موقعیت ویژه‌ی این دژ، گمان می‌رود که اسماعیلیان در دوره‌ی سلجوقیان از این دژ استفاده می‌کرده‌اند.

انتهای پیام 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز