ذخیره گاه "دنا" برای ۱۰ سال دیگر در فهرست جهانی یونسکو تمدید شد

۱۴۰۲/۰۳/۰۱ - ۱۴:۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۴۷۶۵۴۳
ذخیره گاه دنا  برای ۱۰ سال دیگر در فهرست جهانی یونسکو تمدید شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: ذخیره گاه زیست کره دنا برای ۱۰ سال دیگر در فهرست جهانی شبکه ذخیره گاه زیست کره یونسکو تمدید شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛اسلام جاودان خرد در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: در تیرماه ۱۳۹۰ با حضور نمایندگانی از یونسکو ۲۵۵ هزار هکتار از وسعت جغرافیایی استان در قالب ۲ منطقه حفاظت شده یک پارک ملی ، ۲ منطقه شکار ممنوع و نیز بخشی از مناطق آزاد استان به عنوان دهمین ذخیرگاه زیست کره ایران و نخستین بعد از انقلاب مصوب واعلام شد.

جاودان خرد یادآور شد:ذخیره گاه دنا در سال ۱۳۹۰ به عنوان دهمین ذخیره گاه زیست کره ایران ثبت شد و بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزون بر یک هزار و ۵۲۰ گونه گیاهی و جانوری در این منطقه شناسایی شده است.

وی گفت: مطابق با قوانین ذخیره گاه های زیست کره یونسکو ، هر ۱۰ سال یکبار شرح اقدامات صورت گرفته در کمیته بین المللی مشورتی ذخیره گاههای زیست کره بازنگری می شود و درصورتیکه عملکرد مسئولین هر ذخیرگاه در این کمیته بین المللی قابل دفاع نباشد سازمان ملی یونسکو حمایت خود را از آن ذخیره گاه لغو می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ذخیره گاه دنا یک اکوسیستم بسیار مهم و حیاتی در منطقه تلقی می شود و زیبایی های فوق العاده ای دارد و همچنین ۲۰ درصد منابع آبی کشور را تامین می کند.

بر اساس اعلام سازمان محیط زیست، ذخیره‌گاه زیست‌کره، مناطق حفاظت‌ شده طبیعی - زیستی بین‌المللی هستند که علاوه بر حفاظت، دستاوردهایی مانند ارائه سایت‌های مطالعاتی کم‌نظیر به دانشمندان و تجربه مهارت انسان در پشتیبانی از توسعه پایدار را نمایان می‌کنند.

اعلام ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره برای جلوگیری از تغییرات برگشت‌ناپذیر و بهره‌برداری ناپایدار از منابع طبیعی، در عین نیاز به بهره‌برداری از طبیعت (با توجه به رشد روزافزون جمعیت) شکل گرفته‌ و به یکی از تقسیم بندی‌های مهم حفاظتی جهان تبدیل شده‌ است.

انتهای پیام 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز