معاون شرکت برق حرارتی: آمادگی نیروگاه‌های کشور ۳ درصد بیشتر از استاندارد جهانی‌است

۱۴۰۲/۰۳/۰۳ - ۱۱:۰۷:۴۱
کد خبر: ۱۴۷۷۳۳۲
معاون شرکت برق حرارتی: آمادگی نیروگاه‌های کشور ۳ درصد بیشتر از استاندارد جهانی‌است
معاون راهبری تولید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: پارسال در اوج مصرف آمادگی نیروگاه‌ها بالای ۹۸ درصد بود، آمادگی مرسوم نیروگاه‌ها در دنیا ۹۵ درصد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، ناصر اسکندری معاون راهبری تولید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی، در نشست خبری درباره وضعیت تعمیرات نیروگاه‌ها اظهار داشت: در شهریور ماه سال گذشته پیش بینی ۱۰۰ هزار مگاوات تعمیر نیروگاهی داشتیم که تاکنون ۹۷ درصد از این برنامه محقق شده و فقط ۳ درصد آن باقی‌مانده که ظرف چند روز آینده به اتمام خواهد رسید.

وی با بیان اینکه برای تعمیر نیروگاه‌ها باید برنامه ریزی انجام گیرد ادامه داد: برای تعمیرات نیروگاهی محدودیت هایی از قبیل سوخت، زمان تعمیر نیروگاه، انتخاب پیمانکار و...وجود دارد.

اسکندری افزود: بیش از ۷۳۰ مورد تعمیر جزئیات نیروگاهی داشتیم، تعمیرات دوره‌ای است و گاهی برخی تعمیرات بیش از ۳ ماه طول می‌کشد، اما فصل تعمیرات از شهریور ماه تا خرداد ماه است.

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی تاکید کرد: ۶۹ درصد نیروگاه‌ها در مالکیت بخش خصوصی و ۳۱ درصد در اختیار بخش دولتی است.

وی از راه اندازی مرکزی برخط برای اندازه گیری پارامتر‌ها و برنامه ریزی برای بهره‌برداری خبر داد.

اسکندری درباره آمادگی نیروگاه‌ها در سال گذشته توضیح داد: پارسال در اوج مصرف آمادگی نیروگاه‌ها بالای ۹۸ درصد بود، آمادگی مرسوم نیروگاه‌ها در دنیا ۹۵ درصد است. همچنین، امسال پیش بینی میشود نیروگاه‌ها آمادگی بالای ۹۸ درصد داشته‌باشند. 

وی ادامه داد: نیروگاه‌ها ی حرارتی در حال بهره‌برداری در اوج مصرف ۵۲ هزار مگاوات برق را تأمین می‌کنند که اکنون ۴۷ هزار مگاوات است و تا چند روز آینده به ۵۲ هزار مگاوات می‌رسد.

به گفته معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی برای نیروگاه‌های دولتی بیش از ۸ هزار میلیارد هزینه شده است. حداقل ۷ هزار مگاوات برای افزایش ظرفیت وجود دارد و در صورتی که صنعت برق استقبال کند وارد مدار می‌شوند.

اسکندری خاطر نشان کرد: در حوزه برق حرارتی رویکرد ما این است که با سوخت کمتر استفاده کنیم و نیروگاه‌ها با راندمان پایین را از گردونه تولید خارج شوند. به عنوان مثال نیروگاه بعثت در حال کسب مجوزهای زیست محیطی که راندمان بالا مصرف آب کمتر و…. وارد مدار می‌شود.در مورد نیروگاه طرشت مولدهایی طراحی شده ری هم جایگزین آن در نظر گرفته شده است.

بر اساس گفته معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی برای نیروگاه‌های دولتی بیش از ۸ هزار میلیارد هزینه شده است.​

معاون راهبری تولید شرکت تولید برق حرارتی میزان راندمان نیروگاه های حرارتی کشور را در پایان سال 1401 بالغ بر 39.1 درصد اعلام کرد و گفت: این رقم تا پایان سال جاری، با افزایش یک دهم درصدی، به 39.2 درصد خواهد رسید.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز