فعالان حوزه فرهنگ استان مرکزی درباره لزوم حفظ “سینما فرهنگ” اراک مطرح کردند:

تغییر کاربری سینما فرهنگ، خلاف قانون است

۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۱۱:۲۵:۳۶
کد خبر: ۸۶۲۹۴۶
تغییر کاربری سینما فرهنگ، خلاف قانون است
سینما به عنوان صنعتی نسبتا نو توانسته است با محصولات خود در حوزه های سرگرمی، اقتصاد، سیاست، اجتماع و زنجیره ارزش افزوده، تأثیر فراوانی در توسعه شهری و فرهنگ شهروندی بگذارد و به عنوان یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش برنا از اراک ، سینما، سینماگران و سینماداران سالیان اخیر در کشورمان دچار فراز و فرودهایی مختلف شده اند که متأسفانه نتوانسته اند علیرغم سرعت رشد این صنعت، نیاز مخاطبان خود را به خاطر فشارهای سلیقه ای و اقتصادی همگام نمایند. از جنبه های مهم در دنیای پر رقابت امروز، کیفیت محل نمایش و خدمات رفاهی و برنامه های جانبی جذب مخاطب است که می تواند یک سینما را مورد اقبال عموم مردم قرار دهد، که متأسفانه با نبود هژمونی لازم در سیاستگذاران فرهنگی، اجتماعی و عدم مشوق های لازم اقتصادی برای سرمایه گذاران این صنعت برآمده از فرهنگ را به طور جدی تهدید نموده و شاهد افت شدید استقبال مردمی شده ایم.

حدود سه هفته پیش سینما فرهنگ شهر اراک که به عنوان اولین سینمای این شهر شناخته می شود به دلیل مشکلات فنی و ساختمانی پیرو دستور مقامات قضایی پلمب شد و از آن پس بود که موج نگرانی های فرهنگی اراک، افزایش های چشمگیری را به خود دید چرا که در حال حاضر تنها یک سینمای فعال در این «کلانشهر» وجود دارد که طبق گفته کارشناسان فرهنگی، به هیچ وجه نمی تواند پاسخگوی نیازهای حوزه مربوطه خود باشد.

پس از پلمب نیز، سخنان فراوانی درباره سرنوشت نامعلوم سینما فرهنگ مطرح شد که اصلی ترین آن ها، تغییر کاربری سینما فرهنگ و تبدیل آن به یک مجتمع تجاری است، موضوعی که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی آن را خلاف قانون عنوان می کند و از پیگیری های خود برای راه اندازی مجدد این سینما می گوید.

برنامه ای برای راه اندازی سینماهای جدید نداریم

حجت الاسلام عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی درباره پلمب سینما فرهنگ اراک گفت: مطمئناً بسته شدن سینما فرهنگ، باعث خواهد شد که اراک از اکران روز فیلم های سینمای ایران عقب بیافتد و شهروندان اراکی از تازه ترین رویدادهای سینمایی که همراه با مطالبه عمومی است، محروم بمانند، چرا که با وجود تبلیغات فیلم های سینمایی روز ایران در رسانه ها، باعث خواهد شد تا این مطالبه در اراک پاسخ داده نشود و در نتیجه باعث محرومیت علاقه مندان به سینما در اراک می شود. تعطیل شدن سینما فرهنگ به طور قطع تأثیر منفی بر روی میزان آمار تماشای فیلم توسط مردم و سینما دوستان دارد. بالا بردن میزان تماشاچی در سینما نیازمند دوره زمانی نسبتاً قابل توجهی است تا بتوانیم میزان تماشای فیلم سینمایی را در سینماها افزایش دهیم و بالا ببریم.

حجت الاسلام دانشی افزود: زمانی که یک سینما بسته می شود، که از یک سو متأسفانه علاقمندان به فیلم به روش های دانلودهای غیرقانونی روی می آورند و یا اینکه از صفحه نمایش یک فیلم در سینما به صورت غیرقانونی فیلمبرداری خواهند کرد و شروع به تکثیر می کنند. همچنین از سویی دیگر باید مدت ها انتظار بکشند تا یک فیلم با اتمام دوره اکران به شبکه نمایش خانگی ورود پیدا کند و بتوانند از طریق دستگاه های خانگی به تماشای فیلم بنشینند.

وی ادامه داد: کمبود فضای سینمایی در اراک و حتی استان مرکزی نیازمند بررسی و آسیب شناسی دقیق است. در حال حاضر برنامه کوتاه مدتی برای راه اندازی سالن سینمای جدید نداریم. در قوانین موجود، قانون های مربوط به تغییر کاربری به سختی شامل مراکز فرهنگی می شود و قانونگذار تلاش کرده است که کاربری های فرهنگی حفظ شود، به خصوص اگر این کاربری ها تبدیل به بنا و سازه شده و آن سازه نیز از محل تسهیلات و کمک های دولتی ساخته شده باشد. سینماها نیز از محل تسهیلات ارزان قیمت بانکی ساخته و احداث می شوند و سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به این گونه است که تغییر کاربری در خصوص این مراکز اتفاق نیفتد و همچنان با همان هدفی که تسهیلات بانکی برای آنها پرداخت شده، به فعالیت های خود ادامه دهند.

با بسته شدن سینما فرهنگ خاطرات چندین نسل نیز بسته شد

بهرام سلطانی نائب رئیس انجمن نمایش استان مرکزی و کارشناس فرهنگی نیز در این باره گفت: با بسته شدن سینما فرهنگ اراک خاطرات چندین نسل بسته می شودد چرا که نسل های متعددی در اراک با نشستن بر روی صندلی های سینما فرهنگ و تماشای فیلم های بسیاری، خاطرات دور و نزدیک از این سینما دارند و تعطیلی آن مهر تعطیلی بر روی تمام این خاطرات خواهد زد. بسته شدن سینما فرهنگ اوج یک فاجعه است، چرا که سینما فرهنگ نماد نوستالژی برای چندین نسل در اراک است.

سلطانی افزود: متأسفانه امروزه کاری که انجام می دهند این است که لقمه ای از دهان فرهنگ بر می گیرند و در دهان صنعت و اقتصاد می گذارند. چنین فرایندی رخداد بسیار بدی است و وقوع یک حادثه است که اگر جلوی آن گرفته نشود به پیکر فرهنگ لطمات و صدمات بسیاری وارد خواهد شد. چنین رخدادی باعث می شود که عظمت فرهنگ از بین برود و نابود شود.

وی ادامه داد: اگر یک فیلم بد در یک سینمای خوب ببینیم، آنقدر نمی تواند تأثیر منفی بگذارد که بخواهیم یک فیلم خوب در یک سینمای بد ببینیم. ای کاش شرایطی مهیا شود که بتوانیم صدا، تصویر و جایگاه خوب برای تماشاچیان سینما به وجود بیاوریم. یک روزی سینما ابهتی داشت و فیلم دیدن در سینما نیز معنای خاص خود را القا می کرد و مردم خود را به قصه فیلم می سپردند. امیدواریم که عناصر و تأثیرات دست به دست هم دهند تا بتوانیم فضای مرده سینما در اراک زنده شود.

اراک دچار بحران هویتی است

فرزین وفایی نژاد فعال حوزه اجتماعی و فرهنگی گفت: شهر اراک با داشتن زیرساختهای بومی متاسفانه دچار بحران هویتی در این حوزه گردیده است و پیشنهادهای انتفاعی برخی سرمایه گذاران و تصمیم سازان متولی این امر، سینماداران را از بهسازی و همگام شدن با سرعت رشد این محصول بی رغبت نمود تا جایی که یکی پس از دیگری سینماهای اراک تعطیل و با بهانه هایی تبدیل به فضایی به ظاهر فرهنگی و بی هویت شده اند.

وفایی نژاد افزود: تعطیلی و تبدیل سینمای روباز شهر صنعتی به سفرخانه، سینمای زیبای شهرصنعتی به فرهنگسرای شهر که محل آموزش دوره های پخت شیرینی و غذا شده، سینما قصر طلایی که تبدیل به سالن ستارگان شده است و اکنون سینما فرهنگ که نماد قدیمی ترین سینمای اراک بود، به جای کمک به اصلاح آن، پلمب و شهروندان فرهنگ دوست را از وجود آن بی بهره نموده است. اهمیت سینما فرهنگ در مبلمان فرهنگی شهر اراک از این بابت است که توانسته به عنوان یک مکان و وسیله ای برای ارتباط جمعی در جهت نشر و گسترش فرهنگ نقشی کلیدی ایفا کند و با توجه به مکان این سینما همواره صف های طولانی آن به عنوان یک معیار ارزیابی فیلم های روی پرده بوده ولی اراک ما با سابقه بسیار غنی هنرهای نمایشی متاسفانه نتوانسته است آن طور که باید نقش خود را ایفا و دین خود را به جامعه ادا کند.

سینما عصرجدید پاسخگوی نیاز فرهنگی اراک نیست

مهدی آب برین فعال حوزه فرهنگی نیز درباره تغییر کاربری سینما فرهنگ گفت: وجود مراکز سینمایی در شهری مانند اراک یک ضرورت اصلی است. اراک در گذشته 3 مرکز سینمایی شامل سینما قصر طلایی، سینما عصر جدید و سینما فرهنگ بوده است. سینما قصر طلایی که با تغییر کاربری به مجتمع فرهنگی ستارگان تبدیل شد و اگر قرار باشد سینما فرهنگ نیز تعطیل شود، شهر اراک تنها با یک مرکز سینمایی با نام سینما “عصر جدید” روبرو خواهد بود که این یک مرکز برای شهری مانند اراک کافی نیست.

آب برین افزود: تعطیل شدن سینما فرهنگ باعث می شود که بر روی فضای فرهنگی شهر اراک تأثیرات منفی گذاشته شود. قطعاً چنین اتفاقی باعث خواهد شد تا آمار دیدن فیلم توسط مردم و سینما دوستان کاهش یابد و فضای سینمایی شهر اراک نتواند خود را با فضای سینمایی روز دنیا مطابقت دهد و متعادل سازد. طبق قوانین موجود در ایران، 3 مکان وجود دارد که اجازه تغییر کاربری ندارند که این 3 مکان شامل مساجد، کتابخانه ها و سینماها هستند.

 

خبرنگار: شایسته سلامی

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز