در پنجمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان:

تصویب برنامه جامع سلامت استان

۱۳۹۸/۰۶/۲۴ - ۰۸:۱۸:۲۸
کد خبر: ۸۹۷۸۲۰
رییس شورای سیاست گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از تدوین و تصویب سند برنامه جامع سلامت استان هرمزگان توسط همه دستگاهها و مردم زیر نظر استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، دکتر علی حیرانی افزود: برنامه جامع سلامت استان هرمزگان، یک سند بالادستی در جغرافیای استان هرمزگان است که با هدف ارتقای عادلانۀ شاخص های سلامت توسط همۀ دستگاه ها و مردم، زیر نظر استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تدوین و تصویب شده که بزودی اجرایی خواهد شد.

وی ابراز کرد: مأموریت اصلی نظام سلامت در استان هرمزگان، تلاش برای بهبود وضعیت سلامت همه جانبۀ مردم در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی و کاهش نابرابری های مرتبط با سلامت در سطح استان است.

حیرانی اظهار داشت: نظام سلامت استان با جلب حمایت و مشارکت همۀ ذینفعان و دست اندرکاران امر سلامتی، اعم از نهادهای دولتی و غیردولتی و آحاد مردم، در راستای توسعۀ آگاهی ها و توانمندسازی ساکنین استان تلاش کرده و با اجرای مداخلات جامع اجتماعی، محیطی و خدماتی، سعی دارد به نیازهای مرتبط با سلامت مردم در حوزۀ جغرافیایی هرمزگان پاسخ داده و بهبود وضعیت سلامت و کیفیت زندگی مردم را محقق نماید.

رییس شورای سیاست گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد: برای بهبود وضعیت سلامت و ارتقای کیفیت زندگی مردم در افق برنامه ششم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور یک همفکری بین بخشی از طریق پیام گزاران سلامت در استان اتفاق افتاد؛ همچنین ارتباط با خانه مشارکت مردمی و انتخاب یک نماینده از بین اقشار مختلف مردم از جمله ورزشکاران، هنرمندان، روحانیون، کارفرمایان، فرهنگیان و بسیجیان با برگزاری جلسات متعدد و همفکری و تبادل نظر توانستیم شاکله اولیه را پیدا کنیم و گامی مهم و اساسی در اجرایی شدن این برنامه برداریم.

وی تصریح کرد: در پنجمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که در هفدهم مرداد ماه سال جاری در استانداری هرمزگان برگزار شد، برنامه جامع سلامت استان طی نامه دبیر کارگروه امور اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده مورد بررسی نهایی قرار گرفت و کلیات این برنامه با ۲۲ رأی موافق مورد تصویب قرار گرفت.

دکتر حیرانی گفت: حمایت استاندار و همه دستگاههای اجرایی استان از برنامه جامع سلامت استان، نشان از اهمیت مقوله سلامت و همراهی و همدلی استانی در ارتقاء شاخص های سلامت استان دارد؛ لذا از حمایت و پشتیبانی همه دستگاهها به ویژه استاندار هرمزگان کمال تشکر را داریم.

وی با اشاره به اهداف کلان برنامه جامع سلامت استان عنوان کرد: کاهش مرگ و میر در گروه های مختلف جامعه، کاهش بار ناشی از بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط با آنها، کاهش بار ناشی از بیماری های واگیر، بهبود وضعیت سلامت روانی، نشاط و سرمایه اجتماعی و حفاظت مالی از ساکنین استان در برابر هزینه های سلامت از مهمترین اهداف این برنامه می باشد.

حیرانی خاطر نشان کرد: برای تحقق اهداف کلان برنامه جامع سلامت استان، ۱۲ راهبرد تعریف شده است که ذیل این ۱۲ راهبرد، ۸۴ برنامه وجود دارد و برای این ۸۴ برنامه ۸۸۵ فعالیت و پروژه تعریف شده است.

رییس شورای سیاست گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: بهبود ساز و کارهای مدیریت نظام سلامت در استان، ترویج شیوۀ زندگی سالم در عموم مردم، بهبود وضعیت تغذیه و امنیت غذایی و رعایت ایمنی غذا، بهبود وضعیت سلامت روانی و اجتماعی مردم و جامعه، بهبود وضعیت سلامت کار و محیط زیست انسانی، کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با آنها، از جمله سوانح و حوادث، کنترل بیماری های رفتاری، کنترل بیماری های واگیر و پیشگیری از انتقال آنها، بهبود وضعیت سلامت گروه های سنی و جنسی آسیب پذیر، توسعۀ خدمات بهداشتی و درمانی با نگاه به طرح گسترش شبکه، نظام سطح بندی خدمات سلامت، طرح آمایش سرزمینی استان و کانون های توسعۀ جمعیتی و اقتصادی، بهبود کیفیت خدمات سلامتی و تقویت ساز و کارهای حاکمیتی پشتیبان و توانمندساز بعنوان ۱۲راهبرد این برنامه استانی می باشد.

دکتر حیرانی یادآور شد: وضعیت شاخص های اساسی سلامت استان طبق آمار سال ۱۳۹۵ در سه گروه سلامت جسمی، سلامت روانی و سلامت اجتماعی و همچنین شاخص های سه گروه از عوامل مؤثر بر سلامتی مشتمل بر شیوه های زندگی، دسترسی/ پوشش خدمات سلامت و عوامل محیطی – اجتماعی مؤثر بر سلامت و در نهایت شاخص های مرتبط با برنامه ریزی کلان سلامت مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از ملاحظه وضعیت شاخص ها و روند تغییرات گذشته، برنامه ریزی های لازم بر اساس افق پیش رو ترسیم شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز