انتقادات به نحوه عملکرد نامناسب سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اراک رو به افزایش است.

استیصال فرهنگی

۱۳۹۸/۰۶/۲۴ - ۱۴:۲۵:۵۶
کد خبر: ۸۹۸۱۵۵
استیصال فرهنگی
سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک طی چند سال گذشته نتوانسته کارنامه مناسبی از خود به عنوان اندیشه ساز فرهنگ شهری به ثبت رساند و نحوه فعالیت این سازمان طبق آن چه که فعالان عرصه فرهنگ مطرح کرده اند، «بیشتر به یک روز مره گی برای خالی نبودن عریضه شباهت دارد تا یک فعالیت فرهنگی اجتماعی متناسب با نیازهای شهر>>

به گزارش برنا از اراک ، روز مره گی که فعالان عرصه فرهنگی به آن اشاره می کنند شاید از سال 92 آغاز شده، همان زمانی که “کربلایی حسنی” بدون داشتن کوچک ترین سابقه و تخصص لازم در حوزه فرهنگ، سکان هدایت سازمان فرهنگی شهرداری اراک را در دست گرفت و تا به امروز با گذشت بیش از شش سال هنوز هم بدون ارائه کوچک ترین دستاوری، سکاندار این سازمان است.

با نگاه اجمالی به روند فعالیتی شهرداری اراک درخواهیم یافت که فعالیت این سازمان در حوزه فرهنگ به برگزاری چند جنگ شادی با کیفیت های متفاوت در پارک ها خلاصه می شود و اگر با نگاهی تخصصی فعالیت های شش سال گذشته را مورد ارزیابی قرار دهیم، مشخص می شود که در ایام مراسم های مذهبی نیز شهرداری نه تنها اسباب رضایت شهروندان را فراهم نکرده، بلکه مردم گاها شاهد بی اعتنایی شهرداری به این مراسم ها بوده اند که نتیجه ای جز ایجاد بی اعتمادی نسبت به مدیریت شهری در پی نداشته است.

علاوه بر مباحث فوق اکثریت منتقدین سازمان فرهنگی شهرداری معتقد هستند که اصلی ترین ضعف این سازمان به مدیریت و عدم وجود نیروهای متخصص در آن بر می گردد، امری که نائب رئیس شورای شهر اراک نیز در گفت و گو با عطریاس به آن اشاره می کند.

فعالیت های فرهنگی سازمان فرهنگی شهرداری اراک، روح ندارد

مرتضی سورانه، نائب رئیس شورای شهر اراک در انتقاد به عدم اجرای برنامه های فرهنگی پارلمان شهری توسط شهرداری، گفت: متاسفانه شهرداری اراک و سازمان فرهنگی آن، فاقد نیروی مدیریت فرهنگی است به طوری که کارهای این حوزه معمولا توسط اشخاص غیر متخصص اجرایی می شود که نهایتا نتیجه مناسبی را در پی نخواهد داشت.

سورانه ادامه داد: نبود نیروی متخصص در زمینه اجرای امور فرهنگی و وجود فقر نیروی انسانی در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اراک سبب شده تا فعالیت های فرهنگی این نهاد خدمت رسان، هیچگونه روح و رمقی نداشته باشد.

وی افزود: هر چند که قسمتی از مشکلات عدم تحقق و اجرای برنامه های فرهنگی به ضعف های شهرداری بر می گردد اما در سوی دیگر، اعضای شورای شهر نیز آنچنان که باید حساسیت لازم را در قبال اجرای فعالیت های فرهنگی ندارند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر اراک با اشاره به اینکه شهرداری عزمی برای اجرای برنامه های فرهنگی ندارد، خاطر نشان کرد: بودجه فرهنگی شهرداری اراک نسبت به سال گذشته کاهش بسیاری را به خود دیده و حتی همین حداقل بودجه در نظر گرفته شده نیز توسط سازمان فرهنگی شهرداری جذب نشده است.

سورانه در پاسخ به این سوال که مقصر اصلی عدم اجرای برنامه های فرهنگی مدیریت شهری اراک چه نهاد و یا شخصی است، اضافه کرد: متاسفانه عزمی برای اجرای برنامه های فرهنگی در شهرداری اراک وجود ندارد و مسوولین این حوزه در شهرداری هیچگونه میل و رقبتی برای اجرای برنامه های فرهنگی از خود نشان نمی دهند.

نائب رئیس شورای شهر اراک اظهار کرد: شورای شهر برای برطرف کردن ضعف های مدیریت شهری در اجرای برنامه های فرهنگی در نظر دارد تا نگرش مدیریتی موجود در این حوزه را اصلاح کند چرا که حتی در معاونت برنامه ریزی شهرداری اصلا تمایلی به آموزش نیروهای شهرداری در عرصه های فرهنگی وجود ندارد.

فعالیت های فرهنگی شهرداری نیازمند نیروهای متخصص است

محمدکریم شفیعی، شهردار اراک نیز درباره ضعف های اجرایی شهرداری در عرصه برنامه های فرهنگ اجتماعی، اظهار کرد: توجه به موضوعات فرهنگی یکی از بخش های دستور العملی شهرداری ها است که شاید اگر با دید کلی به آن نگاه شود، در خواهیم یافت که فعالیت های فرهنگی جزو وظایف شهرداری ها نیست که البته بنده این امر را نادرست می دانم.

شفیعی ادامه داد: ارگان های عریض و طویل بسیاری هستند که مسئولیت اجرای برنامه های فرهنگی را برعهده دارند اما به هر سو طی سال های گذشته شهرداری ها بنابر مسوولیت اجتماعی خود، تا حدی در حوزه های فرهنگی نیز وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری ها ذاتا دستگاهی خدمات رسان هستند، اضافه کرد: ذات خدمت رسانی شهرداری ها سبب شده که آنچنان که باید توجه محسوسی به امور فرهنگی نشود چرا که ورود به مقوله فرهنگ را وظیفه خود نمی دانند اما برخلاف این مهم طی سال های گذشته شهرداری اراک به مسئله فرهنگ و امور اجرایی آن کم و بیش ورود داشته زیرا اعتقاد دارد که تمامی مسائل عمرانی شهر مانند اجرای یک تقاطع غیرهمسطح دارای یک بعد فرهنگی نیز است.

شهردار اراک اظهار کرد: با انجام فعالیت ها و ارزیابی های فرهنگی اجتماعی باید به این مسئله پی برد که آیا شهروندان موافق اجرای یک پروژه شهری هستند یا خیر. متاسفانه عدم اجرای چنین ارزیابی هایی طی سال های گذشته سبب ایجاد یک گسست فرهنگی بین مدیریت شهری و شهروندان شده و خواهد شد.

شفیعی لازمه ی اجرای مناسب برنامه های فرهنگی شهرداری را داشتن نیروهای متخصص دانست و گفت: بسیاری از امور شهری مانند ترافیک نیازمند آن است که برنامه ها توسط نیروهای متخصص با روش های گوناگون به مردم آموزش داده شوند. اینکه یک جنگ شادی در پارک ها برگزار شود و در مراسم های جشن و عزا چند فعالیت محدود انجام شود را نمی توان به عنوان یک فعالیت فرهنگی به حساب آورد.

وی ادامه داد: شهرداری اراک در نظر دارد تا یک منشور فرهنگی تا پایان سال جاری تهیه کند تا با یک برنامه جامع در امور فرهنگی دست به عمل زند به طوری که متناسب با نیاز محله ها، اقدامات فرهنگی نیز در هر نقطه از شهر انجام شود به این معنا که اگر کوی امام علی (ع) نیازمند ساخت فرهنگسرا و زمین ورزشی است، دیگر برنامه های خارج از اولویت در آن منطقه اجرایی نشود و امور تا جایی پیش رود که هر فعالیت فرهنگی، دغدغه مردم را در نظر داشته باشد.

 

خبرنگار: سینا علیدادی 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز