اجرای ۳۰ طرح آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد

۱۳۹۸/۰۷/۳۰ - ۱۳:۲۴:۲۸
کد خبر: ۹۱۴۹۳۴
اجرای ۳۰ طرح آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم‌اکنون ۳۰ طرح آبخیزداری با حجم عملیات ۵۹ هزار مترمکعب در مناطق مختلف استان در دست اجراست.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری برنا؛ معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت : همه این طرح‌ها به صورت عملیات مکانیکی (سنگ ملاتی) در سال جاری آغاز شده و امید می‌رود ۸۰ درصد از پروژه‌های آبخیزداری در دست اجرا تا پایان فصل پاییز تکمیل شود.

خدابخش جنگلی افزود: امسال ۲۸۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان پیش بینی شده که ۹۹ میلیارد ریال آن تاکنون اختصاص یافته است.

او عنوان کرد: پارسال نیز ۱۴ طرح آبخیزداری با ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار و حجم ۳۰هزار متر مکعب در کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد.

جنگلی گفت: حجم عملیات مکانیکی طرح‌های آبخیزداری انجام شده در استان از سال ۱۳۷۰ تاکنون شامل سازه‌های سنگ ملاتی، مکانیکی و خاکی ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار متر مکعب است.

او اظهار کرد: حجم عملیات بیولوژیکی اجرا شده در کهگیلویه و بویراحمد در بیش از سه دهه اخیر نیز ۳۰۰ هزار هکتار برآورد می‌شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد هدف از اجرای این طرح‌ها را ذخیره نزولات آسمانی، افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی، کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از پرشدن مخازن عنوان کرد.

جنگلی ابراز داشت: دولت به منظور مقابله با خشکسالی و کنترل سیلاب‌ها در استان به مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز توجه ویژه‌ای دارد.

او آبخیزداری را مهمترین راه مقابله با خشکسالی دانست و گفت: با کنترل روان آب‌ها سطح آب سفره‌های زیرزمینی تقویت می‌شود.

جنگلی با اشاره به انجام طرح مطالعاتی پروژه‌های آبخیزداری در سطح یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار و مطالعات اجرایی به مساحت ۶۲۰ هزار هکتار تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت اجرای طرح‌های آبخیزداری بیشتری را دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز