معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی:

آذربایجان شرقی در حوزه پدافند غیرعامل جزو استان‌های پیشتاز است

۱۳۹۸/۰۸/۱۳ - ۱۴:۱۱:۵۴
کد خبر: ۹۲۰۰۶۶
آذربایجان شرقی در حوزه پدافند غیرعامل جزو استان‌های پیشتاز است
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه این استان در حوزه تشکیل و راه اندازی قرارگاه‌ها و کارگروه‌های تخصصی پدافند غیرعامل از استان‌های پیشتاز بوده است، اظهار داشت: کارهای ویژه زیادی در این استان اجرا شده که برگزاری مانورهای متعدد زیستی و شیمیایی برای سنجش میزان آمادگی و هوشیاری مردم و دستگاه‌ها از جمله مهم‌ترین این اقدامات است.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی،علیار راستگو در جلسه شورای پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی، با بیان اینکه قرارگاه‌های زیرمجموعه سازمان پدافند غیرعامل به سرعت در این استان راه اندازی شد، افزود: به دلیل ترانزیتی بودن استان، ایجاد اورژانس شیمیایی را در دست بررسی و طراحی داریم و دانشگاه علوم پزشکی این موضوع را پیگیری می‌کند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی همگانی کردن پدافند غیرعامل و درگیر شدن همه جامعه با این امر را جزو اولویت‌های این استان برشمرد و گفت: سازمان‌های مردم نهاد و سازمان‌های فرهنگی آموزش را آغاز کرده‌اند چراکه معتقدیم آسیب‌های این حوزه در کلان شهرها بیشتر بوده است لذا باید نقاط آسیب پذیر شناسایی شده و با پیش‌بینی و پیشگیری از ایجاد آسیب در استان و تبریز جلوگیری کنیم.

وی از رونمایی طرح جامع پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی در روز 14 آبان خبر داد و ابراز داشت: از جمله استان‌هایی هستیم که طرح جامع زودتر تمام شده و آماده رونمایی است.

راستگو در ادامه، نمونه‌ای از مدیریت بحران و پدافند غیرعامل را در استان مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: در آتش سوزی بازار تبریز، نسبت به ده سال گذشته که در همان بازار، مهار آتش چند روز طول کشید، با اقدامات جدی و اصلاح ایرادات بازار و اقدامات پدافندی قبل از حادثه، آتش سوزی سریعاً مهار شد و موضوع اطلاع رسانی هم به خوبی مدیریت شد که به عنوان الگو می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با انتقاد از اینکه در زمینه تخصیص اعتبارات پدافند غیرعامل مشکل داریم تاکید کرد: باید در پایتخت با هماهنگی‌های لازم، کارهای خوب پدافندی استان‌ها با تأمین اعتبار تقویت شود.

وی حفاظت از زیرساخت در برابر انواع تهدیدات شیمیایی، زیستی و نظامی را لازم و ضروری دانست و گفت: می‌خواهیم هم زندگی مردم تداوم یابد و هم آسیب‌ها به حداقل برسد که برای آن باید از زیرساخت‌ها حفاظت کنیم.

راستگو با بیان اینکه امروزه یکی از مشکلات جدی ما حملات سایبری است، اظهار داشت: دستگاه‌های متولی باید برنامه‌های خود را در این حوزه ارائه دهند و برنامه پدافندی سایبری تدوین کنند.

معاون فرهنگی سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در این جلسه تغییر رویکرد دشمنان از جنگ سخت به جنگ فرهنگی و ادراکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: هرچه به سمت جنگ نرم می‌رویم، کارکرد رسانه و صفحات اجتماعی بیشتر می‌شود.

محسن محبی با تاکید بر اینکه «پدافند غیرعامل» یک دفاع غیر مسلح است اظهار داشت: تصور مردم از پدافند، دفاع مسلحانه است که باید این تصور را اصلاح کنیم.

معاون فرهنگی سازمان پدافند غیرعامل کشور، با اشاره به اینکه کارگروه‌های مختلفی در حوزه صنعتی، سایبری، زیستی و... داریم ابراز داشت: سازمان پدافند غیرعامل از جنبه تنوع، سازمان بی نظیری است.

وی با اشاره به اینکه جنگ‌های آینده تمرکز بر شکاف‌های نسلی، قومی، مذهبی و زبانی دارد ابراز داشت: جنس کارها باید به سمت مدیریت افکار عمومی و مدیریت ادراک برود تا بتوانیم بر دشمن غلبه کنیم.

محبی اظهار داشت: آمریکا چند موضوع را به صورت ترکیبی علیه کشورها راه می‌اندازد و با مدیریت افکار عمومی، فضای مجازی را برای تقویت جنگ استفاده می‌کند. مردم منطقه اخیراً در برخی کشورها به دلیل مشکلات معیشتی به میدان آمدند ولی آمریکا این را از زاویه دید خود در رسانه‌ها منعکس می‌کند و افکار عمومی را مدیریت می‌کند.

معاون فرهنگی سازمان پدافند غیرعامل کشور، با تاکید بر اینکه دستگاه‌های فرهنگ ساز در جنگ‌های جدید نقش دارند، تصریح کرد: جنگ ادراکی اهمیت زیادی دارد و با فکر و عقیده و ذهن مردم کار می‌کند و بی صدا اثرگذاری می‌کند.

وی در ادامه با انتقاد از اینکه در مواقع بحران مشکل اطلاع رسانی داریم، گفت: آرامش بخشی در بحران جزو الزامات است که متاسفانه در این زمینه مشکل داریم و خبرنگار شرایط بحران را تربیت نکرده‌ایم.

محبی همچنین تأکید کرد: برای هر اقدامی در پدافند غیرعامل نیازمند پیوست فرهنگی هستیم، به عنوان مثال در مانور زیستی، باید پیوست فرهنگی ما این باشد که چگونه افکار عمومی و مردم را آماده کرده و با خود همراه کنیم یا چگونه اطلاع رسانی کنیم، چگونه مردم را آماده تخلیه از یک منطقه به دلیل تهدیدات زیستی یا شیمیایی کنیم که باید این موضوع مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز