زوایای مختلف چند همسری را بررسی می شود؛

تبلیغ همسر دوم تهدید بنیان خانواده / نماینده مجلس: طرفداران ایده چندهمسری کانون گرم خانواده را نشانه گرفته اند

۱۳۹۸/۰۸/۲۰ - ۰۹:۴۸:۰۷
کد خبر: ۹۲۲۷۳۰
تبلیغ همسر دوم تهدید بنیان خانواده / نماینده مجلس: طرفداران ایده چندهمسری کانون گرم خانواده را نشانه گرفته اند
انتشار پوستر برگزاری «کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطی خانواده های چندهمسری» توسط یکی از مؤسساتی که در پایتخت فعالیت می کند، بازتاب های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

به گزارش برنا از اراک ، اگر چه هدف مدیریت جمعیت بد سرپرست و بی سرپرست کشور به این بهانه، هر چند سال یکبار از سوی برخی نهادهای مذهبی و مدنی قوت می گیرد و در مواردی پیشنهادهای آن نیز به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود. تبعات بروز پدیده چندهمسری در جامعه و همچنین آسیب ها و ناهنجاری های آن به مراتب خانواده ها را آسیب پذیرتر می کند و چه بسا اینکه آسیب های اجتماعی بسیاری از جمله طلاق را می توان ارمغان شوم چنین پدیده ای باشد. کوچک تلقی شدن همسر اول خانواده نیز از جمله آسیب های روحی و روانی است که به پیکر ساختار خانواده وارد می شود و پایه های آن را متزلزل می کند.

غالباً چند همسری شکل رایج جوامع پیشامدرن و در معنای اصلی آن برده داری است

دکتر مریم یارمحمد توسکی جامعه شناس و استاد دانشگاه در این خصوص گفت: در مطالعه ساختار خانواده و سیر تصوری آن، شکل خانواده از چند همسری در 2 حالت چند زنی و چند شوهری (با شیوع کمتر) به تک همسری رسیده است و تک همسری جریان غالبی از ساختار خانواده است که با کارکرد مناسب خود، پاسخگوی نیازهای اساسی نهاد خانواده امروز است. اساساً خانواده گسترده و در قالب چند همسری و همچنین در قاموس جوامع امروزی که شهرنشینی چیرگی دارد، منسوخ شده است.

دکتر یارمحمد توسکی افزود: از جهت سیر تصور کارکردی خانواده، نیز ما شاهد اشکال تک همسری و خانواده هسته ای هستیم که کارکرد مناسب را جوامع امروزین شهری دارد، مگر آنکه تمرکز ما بر جوامع روستایی، عشایری و یا کولی ها باشد که قضیه شکل و کارکرد خانواده متفاوت تر است. غالباً چند همسری شکل رایج جوامع پیشامدرن با اقتصاد خانگی، نظام کشاورزی و از آن پیشینی تر و در معنای اصلی آن برده داری است.

چند همسری (چند زنی) ساختاری مناسب برای کشور ما نیست و از استحکام خانواده می کاهد

وی ادامه داد: از منظر جامعه شناسی خانواده چند همسری (چند زنی) ساختاری مناسب برای کشور ما با جمعیت 70 درصدی شهرنشین نیست. توصیه و ترویج این ساختار نه تنها بر ارتقاء کارکرد مطلوب خانواده، کاهش طلاق، ترغیب به ازدواج و ‌… به عنوان آسیب های مطرح امروزین نهاد خانواده، تأثیری ندارد، بلکه از انسجام خانواده و تعالی آن نیز می کاهد.

این جامعه شناس و استاد دانشگاه اظهار داشت: آنچه قابل مشاهده و درک می باشد، این است که چند همسری مگر در حالت ها و شرایط خاص و اضطراری، در جامعه ما مطلوبیت ندارد و از استحکام خانواده می کاهد. علاوه بر این حتی با تمکن مالی مرد و امکان همسرگزینی های متعدد، پذیرش این وضعیت برای زنان کوچک شماری تلقی می شود. این شرایط خاص و اضطراری که زمینه چند همسری را مطرح می سازد می تواند موقعیت هایی مانند افت نسبت جنسی به نفع زنان، وخامت اقتصادی، مهاجرت گسترده مردان از یک منطقه، جنگ و … باشد.

دکتر یارمحمد توسکی تصریح کرد: بدیهی است مشروعیت هر پدیده اجتماعی از جمله در کشور ما و آن هم پدیده چند همسری، همراهی و تبعیت از قواعد شرعی، مدنی و عرفی دارد و علاوه بر این بایستی خرد جمعی را نیز بر آن اضافه نمود. بدیهی است مطلوبیت قوانین و ضمانت اجرایی آن نمی تواند این خاستگاه ها را منظور نداشته باشد.

بروز پدیده چندهمسری می تواند بحران ساز شود

دکتر علی اصغر خسروبیگی روانشناس و مشاور خانواده نیز در این رابطه گفت: از لحاظ کارشناسان و جامعه شناسان، فرهنگسازی در راستای مقوله ازدواج هزینه های متعددی را در بر دارد. به نظر می رسد که در خصوص بحث ازدواج و تشکیل خانواده اگر قرار است فرهنگسازی شکل بگیرد، اولویت با جوانان  باشد. اما متأسفانه انگیزه برای ازدواج در میان جوانان کم شده و آمارها نیز نشانگر این موضوع است. این کمبود انگیزه ممکن است به علت مشکلات اقتصادی و همچنین عدم فرهنگ سازی درست و اصولی و همچنین عدم بسترسازی مناسب برای این امر باشد. به نظر می رسد اگر قرار است هزینه های کلان و سنگینی در خصوص ازدواج صورت گیرد باید با اولویت به جوانان اختصاص داده شود، چرا که چنین فرایندی می تواند بخشی از بحران ها را کاهش دهد.

هیچ خانمی نیست که حاضر باشد شوهرش همسر دوم اختیار کند

دکتر خسروبیگی افزود: از سوی دیگر در رابطه با اینکه چرا تبلیغ در مورد چندهمسری صورت می گیرد باید عنوان کرد که چنین مقوله ای در واقع ریشه مذهبی دارد و در این خصوص کارشناسان مذهبی باید اظهارنظر کنند و پاسخگو باشند. اما اگر بخواهیم از دیدگاه روانشناختی به این موضوع نگاه کنیم باید اظهار داشت که تجربه نشان داده است متقاضیانی که به کلینیک های روانشناسی و مراکز مشاوره مراجعه می کنند چنین موضوعی را نمی پذیرند. در واقع باید اذعان داشت که در این مراجعات هیچ خانمی نیست که حاضر باشد شوهرش همسر دوم اختیار کند.

وی ادامه داد: در یک مثال ساده می توان گفت زمانی که یک مرد حدود چند سالی است همسر دوم اختیار کرده و هیچگونه سازشی میان همسران این مرد نبوده و نتوانسته تعادل را در میان آنها برقرار کند، چنین فرایندی می تواند بنیان خانواده را از هم بشکافد و بر هم بریزد. همچنین این رخداد می تواند در نسلهای آتی نیز تأثیرات منفی داشته باشد. به نظر می رسد که بروز پدیده چندهمسری در جامعه ما می تواند برای خانواده ها بحران ساز شود.

این روانشناس و مشاور خانواده اظهار داشت: در عین حال در این فرایند نباید بی گدار به آب زد و قطعاً باید یک نگاه عمیق پژوهشی و روانشناختی و جامعه شناختی در این خصوص صورت بگیرد که آیا اصلاً در جامعه امروزی شرایط پذیرش چنین موضوعی وجود دارد؟! آیا خانم ها می پذیرند که همسرشان چندین همسر دیگر اختیار کنند؟! این امر به بنیان خانواده و تحکیم آن آسیب خواهد زد. در این راستا به فرایندهای کارشناسی اساسی نیازمند هستیم تا این امر بتواند به جنبه عملی برسد.

طرفداران ایده چند همسری ناخواسته کانون گرم خانواده را نشانه گرفته اند

سید مهدی مقدسی در واکنش به موضوع چند همسری گفت: تعجب می کنم این حرفها در جامعه ایی مطرح می شود که در اهداف عالیه آن  تزکیه و مهار نفس در راس امور  قرار داشته و بدون شک طرح این حرفهای سخیف  نیمی از جامعه که زنان باشند را به اسلام و آموزه های غنی و ارزشمندش بی اعتماد می سازد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان تصریح کرد: طراحان و طرفداران ایده چند همسری ناخواسته کانون گرم خانواده های ایرانی  را نشانه گرفته و با نگاه متحجرانه به زن سعی در تنزل جایگاه وی دارند.

نگاه تحقیر آمیز به زنان درتاریخ و فرهنگ غنی ایران اسلامی جایگاهی نداشته و ندارد

وی افزود: به جای قرار گرفتن در مسیر توسعه ، ایجاد فرصت مناسب ومنطقی  برای بروز توانمندی زنان خلاق و استفاده از  این ظرفیت در اداره بهتر جامعه برعکس سعی در مشغول داشتن ایشان به مسایل این چنینی دارند. نگاه ابزاری و تحقیر آمیز به زنان درتاریخ و فرهنگ غنی ایران  اسلامی  جایگاهی نداشته و ندارد. نقش مادران بعنوان محور خانواده های اصیل ایران اسلامی  بی بدلیل و ارزشمند بوده واین نگاه والا به زن در تاریخ و فرهنگ غنی ایران کهن  مشهود است.

مقدسی ادامه داد: زنان، امروز  در کسب علم و دانش پیشرو بوده و به چنان درجه از آگاهی فرهنگی اجتماعی دست یافته اند که اجازه  نگاه ابزاری را به خود نخواهند داد.از سوی دیگر طرح چنین نگاهی به زنان ،  توهین به  مردان فهیم این سرزمین  بوده که در دفاع از ارزشهای والا جلوه های زیبایی از ایثارگری را به نمایش گذاشتند ودر تاریخ   سراسر افتخار ما  مرد ایرانی و مسلمان به تعهداتش پایبند بوده و به همان میزان در تحکیم بنیان خانواده کوشاست.  خوشبختانه سطح بینش و آگاهی  مردان و زنان  ایران سرفراز  به قدری  افزایش یافته که دیگر  اجازه طرح و اجرای چنین  دیدگاههای  متحجرانه و تحقیر آمیز  را ندهند.

 

خبرنگار:شایسته سلامی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز