سمپوزیوم زنان و آثار خشونت خانگی و اجتماعی از افزایش آمار خشونت علیه زنان خبر داد؛

اراک و محلات در رتبه اول همسر آزاری / آباقری، فعال حوزه زنان: افزایش آگاهی بانوان، تنها راه مقابله با خشونت علیه زنان است

۱۳۹۸/۰۹/۱۶ - ۱۰:۱۸:۰۹
کد خبر: ۹۳۲۹۸۴
اراک و محلات در رتبه اول همسر آزاری / آباقری، فعال حوزه زنان: افزایش آگاهی بانوان، تنها راه مقابله با خشونت علیه زنان است
«دولت با تقویت نهادهای مدنی و تربیت تسهیل گران غیر دولتی، مسیری را طراحی کند تا رفته رفته آگاهی های اجتماعی در حوزه بانوان افزایش یابد.»

به گزارش برنا از اراک ، فریبا آباقری، فعال حوزه زنان در نخستین سمپوزیوم زنان و آثار خشونت خانگی و اجتماعی ضمن بیان مطلب فوق و با اشاره به اینکه بخش عمده ای از بانوان مورد خشونت قرار گرفته، جسارت بیان آسیب هایی که دیده اند را ندارند، گفت: خشونت علیه زنان بسیار بیشتر از آمارهای موجود است به طوری که آمار ارایه شده، شاید یک دهم خشونت علیه زنان در جامعه باشد.

آباقری ادامه داد: باید از خشونت علیه زنان حرف زد و درد ها را بیان کرد تا تابوها شکسته شود. بانوان آسیب دیده باید بدانند که پنهان کردن این دردها آن را درمان نمی کند.

وی اضافه کرد: تا درباره ی خشونت علیه زنان حرف نزنیم و‌ این آگاهی را به جامعه ندهیم که همه بفهمند، خشونت در تمامی قشرها وجود دارد و فقط مخصوص زنان خانه دار نیست، تابوهای موجود شکسته نمی شوند. لذا با طرح خشونت ها علیه زنان، می توان دولت را وادار کرد که به این موضوع توجه بیشتری کند و آموزش مقابله با خشونت را جدی بگیرد.

این فعال حوزه زنان آموزش به دختران را از همان دوران تحصیل الزامی دانست و خاطر نشان کرد: مبارزه با خشونت باید از همان دوران کودکی آغاز شود به طوری که به دختران خود یاد بدهیم که احساسات خود را سرکوب نکنند و آن ها را مطرح نمایند تا در آینده خشونت را نپذیرند و با آن مقابله کنند.

وی افزود: قرار نیست تمام بار مسئولیتیِ مقابله با خشونت علیه زنان توسط دولت حمل شود به همین دلیل سازمان های دولتی باید تلاش کنند تا با تقویت نهادهای مدنی و تربیت تسهیل گران غیر دولتی، مسیری را طراحی کنند تا رفته رفته آگاهی های اجتماعی افزایش یابد.

آباقری در پایان اظهار کرد: متاسفانه درحال حاضر علیرغم سپردن بخشی از سمت های مدیریتی به بانوان، نگاه به مدیران زن با “شک و تردید” است تا جایی که کار برای مدیران زن بسیار سخت تر از مدیران مرد می باشد و زنان مدیر باید چندین برابر یک مدیر مرد تلاش نمایند، تا ثابت کنند که می توانند حتی قوی تر از مردان، خود را نشان دهند.

اصلی ترین روش برای پیشگیری از خشونت علیه زنان، افزایش آگاهی بانوان جامعه است

زهرا امینی، مدیرکل بهزیستی استان مرکزی نیز در این سمپوزیوم یکی از اهداف اصلی فعالیت های اداره بهزیستی را بر قراری عدالت جنسیتی در جامعه دانست و گفت: پایه گذاری یک خانواده با ثبات و موفق؛ نیازمند وجود یک بانوی موفق در قلب خانواده است لذا رفع نیازهای این بانو، باید از سوی تمامی نهادهای مسئول مورد توجه قرار گیرد و ارزشمند قلمداد شود.

امینی ادامه داد: اداره کل بهزیستی از جمله دستگاه هایی است که دارای وظایف و اختیارات گوناگون در حوزه بانوان و خانواده می باشد که از جمله ی این وظایف می توان به حمایت از زنان بی سرپرست و بد سرپرست اشاره کرد. در سوی دیگر نیز بهزیستی از وقوع آسیب به بانوان جامعه با روش های متعدد، پیشگیری می کند.

وی افزود: اصلی ترین راه پیشگیری از وقوع آسیب به زنان جامعه این است که باید سطح سواد و آگاهی آن ها افزایش یابد. مدیرکل بهزیستی استان مرکزی انواع خشونت ها علیه زنان را شامل خشونت های جسمی، روحی، روانی و حتی کلامی دانست و خاطر نشان کرد: متاسفانه اعتبارات دولتی در رفع نیازهای حوزه بانوان و مساله تخصصی منع خشونت علیه زنان، کاهش یافته که همین امر بیانگر لزوم ورود پر قدرت خیرین و موسسات مردم نهاد نسبت به رفع نیازهای پرشمار حوزه بانوان است.

امینی با اشاره به سپردن 30 درصد از پست های مدیریتی به بانوان، اظهار کرد: سپردن پست های مدیریتی به بانوان توانمند امری توسعه محور است اما نباید به گونه ای باشد که این بانوان بعد از تصدی پست های مدیریتی از هر روشی مورد آسیب و فشار قرار گیرند و حمایت ها از آن ها کاسته شود.

وی در پایان صحبت های خود گفت: یکی از اصلی ترین مشکلات امروز اداره کل بهزیستی استان مرکزی عدم وجود نیروهای متخصص در حوزه های گوناگون فعالیتی خود است اما علیرغم این موضوع تمامی انتصابات در این اداره کل براساس شایسته سالاری انجام می شود.

خشونت ها علیه زنان رو بهافزایش است

علیمددی، معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مرکزی نیز در سمپوزیوم زنان و آثار خشونت خانگی با اشاره به اینکه آمار خشونت علیه زنان روز به روز در حال افزایش است، گفت: آمار گزارش شده همسر آزاری در شش ماهه نخست سال جاری 43 مورد بوده در صورتی که این آمار در شش ماهه ابتدایی سال 97 تنها هفت مورد گزارش شده، که این امر کاملا نشان می دهد که سیر همسر آزاری در استان مرکزی افزایشی است.

علیمددی ادامه داد: دو شهرستان اراک و محلات بیشترین تعداد همسر آزاری را به ثبت رسانده اند و حتی در محلات یک مورد “کودک همسر” آزاری نیز گزارش شده است. وی اضافه کرد: براساس تحقیقات انجام شده، میزان خشونت علیه زنان فاقد تحصیلات دانشگاهی؛ چندین برابر زنان دارای تحصیلات عالی است و حدود 80 درصد خشونت ها علیه زنان، در حوزه بانوان متاهل بوده و بیست درصد مابقی به دختران مجرد تعلق دارد.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مرکزی اظهار کرد: در سال گذشته بیشترین آمار به ثبت رسیده از همسر آزاری در ماه فروردین بوده که این امر نشان می دهد؛ بی کاری و فشارهای اقتصادی در ایام تعطیلی استحکاک بیشتری را بین زوجین ایجاد می کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز