آسیب‌های سفرهای تابستانی و تمهیدات پلیس/ اشاعه فرهنگ غربی توسط برخی مسافران با بی‌توجهی به فرهنگ میزبان

۱۳۹۹/۰۴/۲۲ - ۱۸:۰۰:۱۲
کد خبر: ۱۰۲۸۱۵۳
آسیب‌های سفرهای تابستانی و تمهیدات پلیس/ اشاعه فرهنگ غربی توسط برخی مسافران با بی‌توجهی به فرهنگ میزبان
ورود مسافران به استان گیلان، علاوه بر رونق اقتصادی، توسعه صنعت توریسم و تبادل خرده فرهنگ‌ها؛ مشکلات و آسیب‌هایی نیز به همراه دارد که از جمله این تهدیدات می‌توان به افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی، افزایش نزاع و درگیری، مشکلات‌ ترافیکی، حوادث رانندگی، غرق شدگی و... اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ استان گیلان از لحاظ داشتن شرایط اقلیمی خاص و متفاوت، همواره در تمام فصول سال مورد استقبال مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد. این حجم ورود مسافران به این استان سرسبز، علاوه بر رونق اقتصادی، توسعه صنعت توریسم و تبادل خرده فرهنگ‌ها؛ مشکلات و آسیب‌هایی نیز به همراه دارد که از جمله این تهدیدات می‌توان به افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی، افزایش نزاع و درگیری، مشکلات‌ ترافیکی، حوادث رانندگی، غرق شدگی و... اشاره کرد.

در بین چالش‌های موجود، خدشه‌دار کردن چهره جامعه از طریق کشف حجاب، شنای مختلط، عدم رعایت شئون در سواحل و تفرجگاه‌ها، سگ‌گردانی در خودروها و مناطق تفریحی، آلودگی صوتی و... یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان و دستگاه‌های مختلف در گیلان به ‌شمار می‌رود چرا که برخی از افراد با ورود به استان‌های ساحلی، رفتار‌هایی خارج از شئون اسلامی و هنجارهای اجتماعی از خود نشان می‌دهند که این رفتارها از یک‌سو به سیمای فرهنگی گیلان صدمه می‌زند و از سوی دیگر باعث ترویج فرهنگ‌های منحط غربی در سطح استان می‌شود.

از آنجا‌ که مسائل ضدفرهنگی که اخیراً در برخی استان‌های ساحلی مشاهده می‌شود سنخیتی با هنجارهای اجتماعی و حکومت اسلامی ندارد، می‌توانیم آنها را بخشی از پروژه تهاجم فرهنگی دشمن بدانیم که با توجه به اهمیت حفاظت از ارزش‌های دینی و فرهنگی لازم است تمامی مسئولین دستگاه‌های مربوطه با بکارگیری ظرفیت‌های اداری و مردمی برای مقابله جدی با نماد‌های ساختار شکنانه وارد عمل شوند.

مقام معظم رهبری (مدظله االعالی) دو ثروت دریا و جنگل در خطه شمال کشور را متعلق به همه‌ مردم ایران قلمداد کرده‌اند و تمامی دستگاه‌ها و آحاد مردم جامعه را در قبال حفظ و حراست از این نعمت‌ها و جلوگیری از خدشه‌دار شدن امنیت اخلاقی در این مناطق، مسؤول دانسته‌اند. همواره طیف گسترده‌ای از مردم با وجود جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن، در کنار دستگاه‌های مسؤول، نسبت به وضعیت فرهنگی و حفظ ارزش‌های جامعه نگران هستند و آمادگی خود را برای هرگونه اقدام پیشگیرانه و اصلاح کننده‌ اعلام داشتند.

استان گیلان بیش از 280 کیلومتر نوار ساحلی را در 9 شهرستان و 120 نقطه تفرجگاهی را در طبیعت خود جای داده است، تلاش فرماندهی انتظامی گیلان، در کنار سایر دستگاه‌های نظارتی بر این است که مسافران گرامی در اوج نظم، امنیت، آسایش و در محیطی سالم و عاری از ناهنجاری‌های اخلاقی از این طبیعت کم‌نظیر لذت ببرند. از جمله تمهیدات این حوزه، شناسایی 116 نقطه پرخطر دریای خزر و اجرای "طرح سالم سازی" در 30 نقطه از سواحل استان گیلان است. محدود کردن حضور مسافران در بخش‌هایی از سواحل پرخطر دریا می‌تواند در کنترل آسیب‌ها و خدمات‌رسانی موفق‌تر، نقش اساسی ایفا کند.

اشاعه فرهنگ غربی که توسط برخی مسافران، با بی‌توجهی به فرهنگ میزبان و عدم رعایت قوانین و مقررات صورت می‌گیرد، رفته‌رفته می‌تواند زمینه رواج فرهنگ بیگانه همچون اشرافی‌گری، سگ‌گردانی، بدحجابی، بی بند و باری و... را در داخل روستاها و شهرهای شمالی کشور فراهم کند. پس از مدتی این سبک زندگی در بین نوجوانان و جوانان میزبان گسترش یافته و سبک زندگی آن‌ها را دستخوش تغییر قرار می‌دهد. در این صورت پذیرش مسافران و گردشگران آن هم در شرایطی که بیماری کرونا وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را با مشکلات عدیده‌ای نیز مواجه کرده، ضربه‌هایی بر پیکره فرهنگ غنی مردم گیلان و سایر استان‌های ساحلی وارد می‌کند.

از این رو برابر ابلاغیه فرمانده ناجا مبنی بر تشکیل قرارگاه امنیت اجتماعی در استان‌های شمالی کشور جهت ارتقاء امنیت اخلاقی و ایجاد بستری مناسب برای حضور خانواده‌ها در سواحل و تفرجگاه‌ها، فرماندهی انتظامی گیلان علاوه بر وظایف ذاتی خود در تامین و حفظ نظم و امنیت شهروندان و مسافران، با استفاده از ظرفیت معاونت اجتماعی در انجام اقدامات ایجابی، با هدف امر به معروف و نهی از منکر، پیامک‌هایی را با موضوع رعایت حقوق شهروندی و هنجارهای اجتماعی برای مسافران و شهروندان حاضر در سواحل و تفرجگاه‌ها ارسال می‌کند.

از دیگر اقدامات پلیس گیلان می‌توان به برگزاری کارگاه‌های تعالی رفتار، استانداردسازی رفتار کارکنان در برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی، برپایی نمایشگاه و ارائه خدمات مشاوره، تبلیغات محیطی، توزیع راهنما و نقشه های بومگردی و معرفی جاذبه‌های گردشگری در فضای مجازی اشاره کرد.

قطعاً پلیس برای دستیابی هرچه موفق‌تر، به اهداف والای خویش در جهت حفظ نظم و امنیت و رعایت موازین شرعی و قانونی، خواستار همکاری و تعاملات هرچه بیشتر شهروندان و مسافران با دستگاه‌های مربوطه است، تا در محیطی امن و آرام برای خانواده‌هایمان، بتوانیم با فراغ خاطر از نعمت‌های خدادادی گیلان سرسبز لذت ببریم.

 سردار "عزیزاله ملکی" فرمانده انتظامی استان گیلان

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز