آسیب به پل تاریخی سیاهرود رودبار جزئی است

۱۴۰۱/۰۲/۰۵ - ۱۲:۵۴:۴۶
کد خبر: ۱۳۲۲۴۴۵
آسیب به پل تاریخی سیاهرود رودبار جزئی است
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از توقف عملیات غیرقانونی برداشت شن و ماسه از محیط اطراف پل تاریخی سیاهرود شهرستان رودبار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ ولی جهانی با اعلام این خبر گفت: براساس بررسی‌های گروه کارشناسی اعزامی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، تعدادی قلوه‌سنگ از زیر یکی از پایه‌های پل بیرون آمده که گویا متعلق به مرمت‌های مدیریت میراث‌فرهنگی وقت بوده که در دهه ۷۰ روی این بنا انجام شده و خسارات وارده بصورت جزئی ارزیابی شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان افزود: عصر روز چهارشنبه 31 فروردین‌ماه و پس از گزارش مردمی با موضوع عملیات برداشت غیرقانونی شن و ماسه در محیط اطراف پل تاریخی سیاهرود شهرستان رودبار بررسی و انجام اقدامات لازم نسبت به این موضوع در دستورکار دادستانی رودبار قرار گرفت.

او اضافه کرد: بر اساس گزارشات مردمی، عوامل احداث یک مجتمع تفریحی، بدون اخذ مجوزات لازم نسبت به برداشت اولیه شن از بستر اطراف پل تاریخی سیاهرود کرده که این عملیات با حضور مردم محلی، یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و پرسنل نیروی انتظامی رستم‌آباد متوقف شد.

جهانی تصریح کرد: پل تاریخی سیاهرود به عنوان یکی از پل‌های مستحکم شهرستان رودبار که پایه‌های آن متعلق به عصر صفوی و بنای اصلی آن متعلق به دوران قاجار بوده در سال 1382 با شماره 9399 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده که این امر نشان‌دهنده اهمیت کاربری این پل در تاریخ منطقه و لزوم حفاظت حداکثری از بستر اطراف آن است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان همچنین اظهار کرد: با مذاکرات انجام شده، صاحبان این مجتمع گردشگری اعلام آمادگی خود را برای تقبل هزینه‌های مرمت این اثر تاریخی تحت نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان اعلام کردند.

ولی جهانی ضمن اظهار جدیت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان برای پیگیری موضوع تا حصول نتیجه به منظور حفظ حقوق عامه گفت: باتوجه به نگرانی جامعه محلی و ضرورت جلوگیری از ادامه آسیب‌های احتمالی به این بنای ارزشمند، این اداره‌کل اقدام به طرح شکایت علیه متخلف احتمالی در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رودبار کرده و دادستانی برای روشن‌شدن و رسیدگی به این پرونده وارد عمل شده است.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز