سیمای قدیم وجدید استخر لاهیجان + تصویر

۱۴۰۱/۰۷/۱۴ - ۱۰:۳۱:۳۷
کد خبر: ۱۳۸۳۹۱۳
سیمای قدیم وجدید استخر لاهیجان + تصویر
استخر بزرگ لاهیجان مکان و استخری طبیعی است که ۱۷ هتکار وسعت دارد، عمق آن ۴ متر است و در بخش شرقی لاهیجان قرار دارد. این مکان زیبا یکی از جاذبه های زیبای لاهیجان است که خیلی ها هر ساله برای دیدن آن رهسپار لاهیجان می شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ وجود چشم‌اندازهای زیبای طبیعی در وسط شهرهای امروزی چیزی نیست که به آن عادت داشته باشیم. به همین خاطر لاهیجان که هم کوه و هم دریاچه در مرکزش دارد خیلی‌ها را به سمت خودش جذب می‌کند.

استخر لاهیجان یک اثر تاریخی _طبیعی استان گیلان بوده است که در زمان قدیم، از این استخر برای جمع آوری آب های سطحی جهت کارهای کشاورزی یا دیگر امور استفاده می کردند اما امروزه این استخر به مکانی تفریحی و توریستی تبدیل شده است و یکی از زیباترین نقاط لاهیجان است. مردم همه روزه دور این استخر جمع میشوند و از آن لذت می برند و به تفریح وخوشی می پردازند.

این دریاچه یا استخر که در گذشته " دربسته" نیز خوانده می شد، به روایتی توسط شاه عباس اول صفوی در قرن یازدهم قمری احداث شده ، ولی به استناد سفرنامه میرزا حسین فراهانی؛ از مستحدثات خان احمد خان کیایی از فرمانروایان سابق لاهیجان در قرن دهم هجری بوده  و شاه عباس اول صفوی در جزیره میان پشته آن قصری بر پا نموده بود ، تا در ایام سفر به لاهیجان در آن سکونت یابد.به گفته اسکندر بیگ منشی، شاه عباس دستور داده بود تا قصرش را چراغانی نمایند تا عکس چراغها در آب بیفتد.این عمارت بعدها محل سکونت حاکمان لاهیجان از جمله میرزا کاظم خان لاهیجانی گردید و به نظر میرسد که علت نام گذاری شیطان کوه(در اصل: شاه نشین کوه یا شیخان کوه ) که در جوار استخر واقع است، سکونت شاه عباس در آن باشد.نوشته اند قدیما در اطراف استخر درختان بید بسیاری بوده و حتی مصلی برای نماز هم داشته که امروزه اثری از آن نیست.

photo_۲۰۲۲-۱۰-۰۲_۱۳-۴۱-۳۷

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز