در بازدید کمیسیون بهداشت از تصفیه خانه آب گیلان؛

وضعیت آب شرب رشت بررسی شد

۱۳۹۵/۱۱/۱۲ - ۱۰:۰۸:۴۹
کد خبر: ۵۱۳۶۴۶
وضعیت آب شرب رشت بررسی شد
یکصد و شانزدهمین جلسه کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت در محل تصفیه خانه آب گیلان برگزار شد .

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان و به نقل از  روابط عمومی شورای اسلامی شهر رشت ، اعضای کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر از تصفیه خانه بزرگ آب گیلان در سنگر بازدید بعمل آوردند . یکصد و شانزدهمین جلسه کمیسیون بهداشت با حضور فرانک پیشگر عباس صابر، فاطمه شیرزاد، اسماعیل حاجی پور، رضا رسولی و محمود باقری در تصفیه خانه بزرگ گیلان د برگزار شد .

در جلسه خبری که با حضور مدیر عامل آب و فاضلاب گیلان ، معاونین و جمعی از اعضای شورای شهر رشت برگزار شد ،سید محسن حسینی مدیر عامل آب و فاضلاب گیلان ضمن عرض خیر مقدم به حاضران ، اظهار داشت : تصفیه خانه بزرگ آب گیلان در سال ۷۸ به بهره برداری رسید و یکی از بهترین و مجهزترین تصفیه خانه های کشور می باشد .

وی با بیان اینکه در حال حاضر این تصفیه خانه، آب هشت شهر از شهرهای استان گیلان را تامین می کند، گفت: حداکثر آب مورد نیاز جمعیت تحت پوشش به میزان ۷۵۰۰ لیتر در ثانیه (۶۵۰ هزار متر مکعب در روز)  برآورد می شود که ۸۰ درصد آن  از این تصفیه خانه و بقیه از سایر منابع پراکنده منطقه تامین خواهد شد .

وی ادامه داد: آب ۸ شهر آستانه اشرفیه ،بندر کیاشهر،لنگرود ،رشت ،انزلی ،خمام ،کومله و لاهیجان از این تصفیه خانه تامین می شود.

حسینی با  اشاره به اینکه تصفیه خانه بزرگ گیلان به دلیل بافت خاص زمین های استان گیلان در این نقطه ایجاد شده است گفت : این تصفیه خانه با استفاده از آب خام سد آیت الله بهجت تصفیه را انجام می دهد و از نظر کیفیت آب از استاندارد خوبی برخوردار است و در برخی از شاخص ها از استاندارد های ملی بالاتر می باشد .

فرانک پیشگر رییس کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت در این بازدید ضمن تشکر از تعامل شرکت آب و فاضلاب شهری با شورای اسلامی شهر رشت گفت : سوال من از مدیرعامل محترم در این خصوص است که چند درصد از مردم شهر رشت از آب شرب بهداشتی استفاده می کنند و طول شبکه توزیع چقدر است ؟

مدیرعامل آب و فاضلاب گیلان نیز در پاسخ به این سوال گفت :  طول شبکه توزیع  درشهر رشت  ۲۲۰۰ کیلومتراست و اخیرا مناطقی به شهر رشت اضافه شده که مناطق حاشیه نشین هستند و بنا به دلایلی نتوانستیم لوله کشی را به طور کامل انجام دهیم و آن هم به بحث خرید انشعاب  بر می گردد .

وی افزود : ۶/۹۹ درصد مردم رشت از آب آشامیدنی استفاده می‌کنند.

وی  با بیان اینکه در فروش انشعاب در برخی از شبکه‌های تازه احداث دچار مشکل هستیم گفت: بحث مشکل فروش آب به املاک تک واحدی و یکسری محدودیت ها در حال رفع شدن است . 

عباس صابر نیز در این جلسه با تشکر از تامین آب با کیفیت در تصفیه خانه گفت : بحث تامین آب خام که از آب منطقه ای خریداری می شود ، تصفیه و توزیع از موارد مهم در زمینه آب شرب است اما آیا این کیفیت آب تصفیه شده به دست مردم می رسد ؟

وی افزود : با توجه به اینکه در شبکه توزیع لوله های آزبست قدیمی هم پیدا می شود این کیفیت آب به دست مصرف کنندگان نمی رسد و مشکل در همین مقوله است .

صابر اظهار داشت : بحث کیفیت خروجی انتهای آب لوله کشی مهم است و می خواهیم بدانیم که چند درصد از سیستم توزیع شهر رشت قدیمی است؟

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری گیلان در این خصوص گفت : شبکه های ما با توجه به شبکه هایی که در خیابانهای شهر وجود دارند برخی لوپ و شاخه ای هستند که در انتهای شبکه شیر تخلیه وجود دارد .

وی اضافه کرد : ۴۰۵۰ شیر تخلیه در انتهای شبکه های شاخه ای وجود دارد و گروهی کار تخلیه شیرها و شستشو شبانه را انجام می دهند .

حسینی ادامه داد : در جریان بهره گیری از اعتبارات بانک جهانی ۸۰۰ کیلومتر از شبکه های آب نوسازی شد و  تمام لوله‌های فولادی و آهنی را خارج کردیم. هرچند ساخت آزبست در کارخانه مشکلاتی ایجاد می‌کند اما در بهره‌برداری چنین مشکلاتی وجود ندارد.

وی  با بیان اینکه املاح آب در جاهایی که مصرف کمتر است ته ‌نشین می‌شود گفت: ازآنجایی‌ که  آب در انتهای شبکه‌ها ساکن می‌ماند و چون املاح با کلر مخلوط شده و ته نشین می شوند به همین دلیل کیفیت آب به کیفیت تصفیه خانه نیست .

وی در پایان گفت :  از شهروندان نیز می‌خواهیم که نارضایتی از کیفیت آب را حتماً به شرکت آب و فاضلاب اطلاع دهند.

حسینی در خصوص پیشرفت پروژه عمرانی مدول دوم تصفیه خانه آب گیلان گفت : پیشرفت علمی پروژه ۴۱ درصد و پیشرفت عملیات ساختمانی بیش از ۷۵ درصد است.

گفتنی است در ادامه ، اعضای شورای شهر رشت از تصفیه خانه و عملیات اجرایی مدول دوم آن بازدید بعمل آوردند . 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز