مدیرکل بهزیستی گیلان:

۱۰۰ نفر از بیماران HIV تحت پوشش بهزیستی هستند

۱۳۹۶/۰۴/۲۶ - ۱۹:۱۷:۲۳
کد خبر: ۵۸۸۰۶۱
۱۰۰ نفر از بیماران HIV تحت پوشش بهزیستی هستند

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ؛ مدیرکل بهزیستی گیلان در نشستی با خبرنگاران به مناسبت هفته بهزیستی گفت: صد نفر از بیماران مبتلا به HIV تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و بخشی از آنها نیز مستمری‌بگیر هستند.

محمدرضا پارسی بیش از چهار هزار نفر در سه ماه گذشته، از خدمات اورژانس اجتماعی در بخش های مختلف از جمله خودکشی، کودک آزاری، همسر و سالمند آزاری از خدمات از خط تلفن ۱۲۳ بهزیستی استان بهره مند شدند.

او خدمات خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی را به صورت شبانه روزی عنوان کرد و گفت: هدف در دسترس قراردادن خدمات سازمان به تمام افراد جامعه است.

او با بیان این که مشاوره مددکاران اجتماعی داخل ماشین های ۱۲۳ رایگان است، گفت: مددکاران بهزیستی نمی توانند بیشتر از ۲۰ دقیقه برای شخصی که داخل ماشین حضور می یابد وقت بگذارند،آنها می توانند مراجعه کنندگان را بعد از راهنمایی های لازم در صورت نیاز برای ادامه جلسه مشاوره به مراکز دیگر معرفی کنند.

پارسی گفت: در مواردی که اقدام به خو‌دکشی٬ کودک‌آزاری٬ همسر آزاری و خشونت خانوادگی به اورژانس اجتماعی گزارش شود با هماهنگی مرجع قضایی و نیروی انتظامی وارد عمل می‌شوند.

پارسی با بیان اینکه اورژانس اجتماعی در سال گذشته ۱۳ هزار و ۸۰۰ مورد مداخله داشته است، گفت: در این مداخلات شاهد ۵۹۴ مورد کودک‌آزاری، ۴۰۶ همسر آزاری و ۲۳۱ مورد اقدام به خودکشی و ۱۱۸ مورد سالمند آزاری بوده ایم.

پارسی با بیان اینکه اورژانس اجتماعی بهزیستی گیلان در ۹ شهرستان رشت، لاهیجان، بندرانزلی، تالش، فومن، رودبار، آستارا، رودسر و لنگرود فعال است، گفت: در شهرستان های آستانه اشرفیه، صومعه سرا، ماسال و شفت از طریق برنامه ای به صورت ویدئو کنفرانس به صورت سراسری راه اندازی می شود.

او راه اندازی اورژانس اجتماعی در تمام شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت را از برنامه های سازمان بهزیستی در اجرای برنامه ششم توسعه عنوان کرد و گفت: بر این اساس ۱۴ شهرستان گیلان بایستی از اورژانس اجتماعی برخوردار شوند.

پارسی در ادامه با بیان این که بهزیستی عمده ترین نهاد دولتی برای سامان دهی طیف آسیب پذیر جامعه است، گفت: حمایت از خانواده های بی سرپرست، حمایت و نگهداری از کودکان و اطفال بی سرپرست، ساماندهی، حمایت و نگهداری از کودکان خیابانی، ارائه خدمات مختلف به آسیب دیدگان اجتماعی و افراد در معرض آسیب و ارائه خدمات آموزشی به معلولان از جمله وظایف بهزیستی است.

پارسی ادامه داد: تامین جهیزیه مورد نیاز ایتام، معلولان و آسیب دیدگان نیازمند، ساماندهی، حمایت و نگهداری بیماران روانی مزمن، بیمه اجتماعی زنان خانه دار کشور، حمایت و نگهداری معلولان غیرقابل توانبخشی و ارائه خدمات مختلف به عموم کودکان و نوجوانان از دیگر وظایف بهزیستی است.

او با تأکید بر اینکه حدود نیمی از معلولیت‌های مادرزادی ناشی از اختلالات ژنتیکی بوده و غالبا تشخیص قطعی نیست گفت: در سال گذشته یک هزار و ۷۴۶ مورد در هفت مرکز، لاهیجان، تالش، صومعه‌سرا، انزلی و سه مرکز در رشت مشاوره ژنتیک برای زوجین انجام شد تا خطر ریسک پیش‌بینی و پیشگیری شود.

او ادامه داد: ۳ مرکز در رشت و ۴ مرکز دیگر در لاهیجان، تالش، صومعه‌سرا و انزلی قرار دارند که در سال گذشته بیش از هزار نفر از مشاوره این مراکز استفاده کردند.

او در مورد حمایت از بیماران خاص گفت: سرپرست خانواری که دچار سرطان پیشرفته باشد ویا پیوند کلیه شده باشد، تحت پوشش بهزیستی هستند اما بیماران ام‌اس و هموفیلی به دلیل اینکه به معلولیت منجر می‌شود خودشان تحت پوشش قرار می‌گیرند.‌

پارسی همچنین در مورد بیماری ایدز گفت: صد نفر از بیماران مبتلا به HIV تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و بخشی از آنها نیز مستمری‌بگیر هستند.

او گفت: هزینه نگهداری معلولین در مراکز شبانه‌روزی را ماهیانه ۹۳۰ هزار تومان است که ۵۶۰ هزار تومان این مبلغ سهم بهزیستی است.

مدیرکل بهزیستی گیلان بر ضرورت جذب مشارکت مردم تآکید کرد و گفت: درخواست ما از مردم این است که حمایت های خود را چه در زمینه مادی، معنوی و تخصصی نسبت به این مراکز دریغ نکنند.

پارسی همچنین گفت: تعداد صد هزار مددجو تحت پوشش سازمان بهزیستی گیلان هستندکه بالغ‌بر ۲۰ هزار نفراز آنها مستمری دریافت می‌کنند.

او ادامه داد: یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان یارانه برای ۳۶ مرکز شبانه‌روزی، ۳۱ مرکز روزانه، ۴ گروه مراقبین و ۱۸ طرح ویزیت در منزل به صورت ماهیانه پرداخت می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز