معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان خبر داد :

اجرای طرح آمارگیری از بهره‌ برداری‌های پرورش زنبور عسل در گیلان

۱۳۹۶/۰۶/۱۲ - ۱۵:۰۱:۱۲
کد خبر: ۶۰۸۶۸۷
اجرای طرح آمارگیری از بهره‌ برداری‌های پرورش زنبور عسل در گیلان
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان از اجرای طرح آمارگیری از بهره‌برداری‌های پرورش زنبور عسل در گیلان از ۶ شهریور ماه ۹۶ به مدت بیست روز کاری خبر داد

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ؛ وحید طیفوری با اشاره به سابقه تاریخی زنبورداری در ایران گفت: نگهداری زنبورعسل در بسیاری از مناطق مستعد کشور مرسوم است و آمار سال‌های اخیر نشان می‌دهد که کندوهای بومی کم شده و جای خود را به کندوهای مدرن داده است.

طیفوری تصریح کرد: درحال حاضر زنبورداری در کلیه مناطق ایران جز مناطق کویری کشور گسترش پیدا کرده است. استان گیلان نیز با داشتن مناطق کوهستانی و مراتع سرسبز مکان بسیار خوبی برای زنبورداری به شمار می‌آید و از  نظر تولید عسل جز چهار استان برتر کشور است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان اظهار داشت: این معاونت در راستای اجرای وظایف قانونی مرکز آمار ایران در زمینه تهیه حساب‌های منطقه‌ای و ملّی و به منظور محاسبه ارزش افزوده فعالیت‌های مختلف اقدام به تهیه و اجرای طرح‌های آمارگیری تفصیلی از جمله فعالیت پرورش و نگهداری زنبور عسل می‌نماید که از ششم شهریور ماه سالجاری به مدت ۲۰ روزکاری در گیلان همزمان با سراسر کشور به اجرا در می‌آید.

وی هدف از انجام این طرح را که با استفاده از چارچوب سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۳۹۳ انجام می‌شود، گردآوری آمار و اطلاعات مورد نیاز و ضروری در رابطه با نحوه فعالیت بهره‌برداری‌های پرورش زنبور عسل از دیدگاه تهیه حساب‌های اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: در طرح مذکور اطلاعات گسترده‌ای از قبیل تعداد کندو، مقدار و ارزش تولیدات، ارزش پرداختی بهره‌برداری‌، تعداد شاغلان و هزینه‌های سرمایه‌ای در سطح استان و کشور گردآوری می‌شود.

طیفوری خاطرنشان کرد: حجم کار استان گیلان در این طرح حدود ۳۰۰ بهره بردار زنبور عسل در سطح استان است که به صورت علمی و به روش تصادفی از بین کل بهره برداری‌های استان انتخاب شده‌اند.

وی تصریح کرد: روش جمع آوری اطلاعات طرح آمارگیری از بهره‌برداری‌های پرورش زنبور عسل در گیلان به صورت پرسشنامه و مصاحبه حضوری با بهره برداران مورد نظر است.

شایان ذکر است دوره آموزشی این طرح از ۴ الی ۵ شهریور ماه در استان با حضور رده های اجرایی طرح برگزار گردید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز