در هفدهمین جلسه صحن شورا مطرح شد:

۹۶درصد شهروندان در پرداخت عوارض شهرداری مشارکت ندارند

۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ۱۲:۳۶:۰۲
کد خبر: ۶۴۸۴۳۳
۹۶درصد شهروندان در پرداخت عوارض شهرداری مشارکت ندارند
هفدهمین جلسه شورا ی اسلامی شهر رشت در صحن علنی شورا برگزار شد

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ؛ رئیس شورای شهر رشت، سالگرد شهادت آیت الله دستغیب سومین شهید محراب را گرامی داشت.

علوی همچنین انتخاب رضا رسولی، عضو شورای شهر رشت را به عنوان ریاست هیات کاراته گیلان تبریک گفت.

منشی شورا نیز مناسبت های هفته را گرامی داشت و ضمن بیان تسلیت سالروز شهادت سومین شهید محراب، آیت الله دستغیب، از ناطقین این جلسه خواست تا سخنان پیش از دستور جلسه خود را ارایه دهند.

محمد حسن علیپور در نطق پیش از دستور جلسه، به نشست اعضای شورا و شهردار با سازمان های مردم نهاد اشاره نمود و اظهار کرد: سازمان های مردم نهاد برآمده از بطن مردم هستند و می توانند پل ارتباطی و طرف مشورت شورا و مدیریت شهری باشند.

عضو هیات رئیسه شورا افزود: می باید نشست شورا و شهرداری با سازمان های مردم نهاد تداوم داشته باشد و به شکل برنامه ریزی شده از طرح های مشورتی سمن ها در پیشبرد اهداف مدیریت شهری بهره برد.

علیپور همچنین گفت: شهردار اختیار قانونی در عزل و نصب مدیران دارد، اما شهردار باید از مدیران بومی استفاده کند.

وی تاکید کرد: نیروها و منابع انسانی شهرداری سرمایه های مدیریت شهری هستند و باید از بدنه شهرداری به عنوان مدیر استفاده شود.

عضو هیات رئیسه شورا در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه و اهمیت نیروهای خدمات شهری اشاره نمود و تصریح کرد: اگر یک روز نیروهای خدمات شهری به وظایف خود عمل نکنند، خلا ایشان حس می شود ولی متاسفانه حقوق انها به موقع پرداخت نمی شود.

علیپور ابراز کرد: با توجه به نزدیکی شب یلدا، از ریاست شورا می خواهم نسبت به پرداخت حقوق آبان ماه این عزیزان اقدام عاجل صورت گیرد.

احمد رمضانپور نیز در نطق پیش از دستور جلسه، بودجه سال جاری و میزان تحقق درآمدهای شهرداری را بررسی کرد.

عضو شورا بر ضرورت این بررسی تاکید کرد و گفت: به زودی پیش نویس بودجه سال بعد به شورا می رسد و بررسی کدهای درآمدی و میزان تحقق آن بما کمک می کند بودجه واقعی تدوین نماییم.

وی توضیح داد: بودجه امسال، ۹۰۰میلیاد تومان مصوب شده که از این رقم، ۶۳میلیارد کدهای درآمدی ۵منطقه است.

۷۴مورد این درآمد از کدهای عوارض پیش بینی شده است.

اما بررسی ها نشان می دهد از رقم ۵۳۷ میلیارد درآمد پیش بینی شده در بخش غیر عوارض، رقم ناچیزی محقق شده است.

رمضانپور افزود: ۱۰۰میلیارد درامد از محل سرمایه گذاری و ۱۰۰میلیاردفروش املاک پیش بینی شده بود، همچنین ۱۰۰میلیارد از محل اخذ وام که هنوز هیچکدام محقق نشده است.

همچنین ۱۰۰میلیارد از محل دریافت ارزش افزوده، ۵۰میلیارد کمک های دولتی، ۳۷میلیارد عوارض خودرو و هواپیمایی و... پیش بینی شده که هیچکدام محقق نشده است.

عضو شورا یادآور شد: از ۵میلیارد کمک های دولتی، و ۳میلیارد تخلفات رانندگی سهم شهرداری ها، یک ریال تاکنون دریافت نشده است.

همچنین ارزش افزوده طبق برنامه ششم توسعه، رقمی معادل ۱۰۰میلیارد تومان در دفترچه بودجه شهرداری پیش بینی شده بود که تا امروز فقط ۳۱ میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان آن وصول شده است.

همچنین کمک های دولتی برای خرید اتوبوس حمل و نقل عمومی نیز تنها بخشی از آن یعنی ۳۱میلیارد تومان آن محقق شده است.

رمضانپور همچنین در مورد عدم دریافت عوارض ۱۶میلیاردی بخش سوخت هم تذکر داد و گفت: جای تاسف است که هنوز نتوانسته ایم مشارکت مردم را برای درآمدهای پایدار داشته باشیم.

عضو شورا تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد تنها ۴درصد مردم در پرداخت عوارض به شهرداری مشارکت دارند. و این بدان معناست که ۹۶ درصد شهروندان به مدیریت شهری اعتماد ندارند که در پرداخت عوارض قصور می کنند. و باید برای جلب مشارکت بیشتر شهروندان تدبیری بیندیشیم.

وی راهکارهای دیگر افزایش مشارکت شهروندان را برشمرد و افزود: عملکرد شفاف شورا و شهرداری اعتماد شهروندان را جلب می کند. مدیریت شهری باید در یک اتاق شیشه ای بنشیند و مردم عملکرد آنها را ببینند. مردم حق دارند بدانند پولی که به عنوان عوارض می پردازند، در کجا هزینه می شود و مردم ببینند که این پول برای ارایه خدمات به همین مردم هزینه می شود.

رمضانپور همچنین پیشنهاد داد: معضلات و مشکلات شهرداری باید در یک کارگروه بررسی شود. کارگروهی که دیگر دستگاه های اجرایی و خدماتی هم حضور داشته و یک راهکار قانونی برای دریافت درآمدهای پایدار اتخاذ نماییم.

وی افزود: در راس این کارگروه باید دادستان باشد و این حضور هم کاملا قانونی است. در شرایطی که دستگاه های خدماتی نظیر شرکت برق و گاز، اهرم قانونی برای دریافت خدمات ارایه شده از مردم دارند، ما نیز می باید با پیش آگهی و اعتماد سازی، نسبت به دریافت عوارض قانونی شهرداری از شهروندان و دستگاه های دولتی و خدماتی اقدام نماییم.

رمضانپور در بخش دیگری از سخنان خود، از عملکرد غیر منصفانه برخی از رسانه ها انتقاد کرد و گفت: خدمت به مردم یک جایگاه و افتخار بزرگ است. برای من افتخاری است که از ۲۳ سالگی نوکری مردم را کرده ام، اگر از عناوین سیاسی که با اعتماد مردم بمن داده شده بگذریم، شهادت می دهم کار کردن در شورای شهر به مراتب سخت تر و سنگین تر از دوبار حضور بنده به عنوان نماینده مجلس هست.

وی به درخواست هفته گذشته خود اشاره نمود و اظهار کرد: هفته پیش بنده از ریاست شورا خواستم برای رفع مشکلات شهر رشت از توان مسولان ارشد استان بهره گرفته و بدین منظور پیگیر درخواست ملاقات با مجمع تمایندگان استان و نماینده محترم ولی فقیه در استان باشد.

بنده اگر اکنون اراده کنم، می توانم با معاونان رئیس جمهور و وزرا دیدار داشته باشم، و اگر هفته گذشته از ریاست شورا چنین درخواستی نمودم، تنها برای توسعه شهر در چارچوب قانون است.

برخی که خود غیر بومی هستند، می گویند شهردار نیروی غیر بومی آورده است!

برخی رسانه ها که بنظر می رسد هدفشان باج گیری یا ضربه زدن است، می نویسند که فلانی که یک روز می خواسته استاندار شود، امروز آرزوی دیدار با استاندار را دارد!

عضو شورا، چنین قلم بدستانی را منصوب به جریانی خاص دانست و از رسانه ها خواست اجازه ندهند چنین یاوه گویانی به نام رسانه به کسب و کار بپردازند.

در ادامه جلسه، لایحه آیین نامه سازمان سرمایه گذاری شهرداری بررسی شد.

اعضای شورای شهر ضمن تاکید بر حمایت همه جانبه از سرمایه گذار، بر تسهیل و بستر سازی بر استفاده از سرمایه گذاران بخش خصوصی تاکید کردند.

ریاست شورا در این زمینه گفت: اکنون ۵ بسته سرمایه گذاری روی میز شوراست. و مجموعه شورا و شهردار با تمام توان خود از سرمایه گذاران حمایت می کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز