رییس اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه در آستانه سال نو اعلام کرد؛

ممنوعیت خرید و فروش گونه های در خطر انقراض حیات وحش

۱۳۹۶/۱۲/۰۶ - ۱۳:۴۷:۳۷
کد خبر: ۶۸۱۷۴۶
ممنوعیت خرید و فروش گونه های در خطر انقراض حیات وحش
رییس حفاظت محیط زیست آستانه اعلام کرد؛ عرضه، خرید و فروش هر گونه از انواع جانوران و گیاهان نادر و در خطر انقراض اکیدا ممنوع است.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ، جعفر میرزایی رییس اداره حفاطت محیط زیست آستانه اشرفیه با اعلام این مطلب گفت: با فرارسیدن ایام پایانی سال و در آستانه نوروز متاسفانه مشاهده می شود عده ای سودجو و فرصت طلب با سو استفاده از عدم آگاهی هموطنان،اقدام به عرضه و فروش برخی گونه های جانوری و گیاهی نادر نظیر سمندر لرستانی، لاله واژگون، مار آبی، لاک پشت و ... در سطح معابر و بازارهای محلی،پایانه های مسافربری و مناطق گردشگری و فضای مجازی می کنند. لذا هموطنان عزیز باید توجه داشته باشند که این اقدام منع قانونی دارد و با سواستفاده کنندگان برخورد خواهد شد. میرزایی افزود بدلیل شرایط نامناسب نگهداری در منازل و عدم آشنایی عموم از وضعیت زیستی گونه ها، عملا فرایندی درپیش گرفته می شود که باعث از بین رفتن گونه جانوری یا گیاهی خواهد شد. لذا ضروری است که هموطنان عزیز به منظور حفظ ذخایر زیستی منطقه و جلوگیری از قتل عام حیوانات باارزش و درخطر انقراض، هرگونه اطلاعاتی را در خصوص مکان ها و اشخاص عرضه کننده،به نزدیک ترین پاسگاه یا اداره محیط زیست اعلام نمایند.

میرزایی همچنین گفت: متاسفانه هر ساله شاهد قتل عام میلیون ها قطعه ماهی قرمز توسط مردم هستیم که با روح جشن های آغاز بهار طبیعت و زندگی هیچ سنخیتی ندارد. باید در نظر داشته باشیم تا زمانی که تقاضا برای خرید ماهی قرمز و دیگر گونه های جانوری و گیاهی موسم نوروز هست، عرضه کننده هم وجود خواهد داشت و به نوعی ناخواسته ما نیز در این جنایت در حق حیات وحش و موجودات زنده شریک خواهیم بود. این موضوع جدای از لطمه های غیرقابل جبران حاصل از هجوم و حضور گونه های مهاجم، مخرب و غیر بومی در زیستگاه های طبیعی منطقه است. رییس اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه در ادامه افزود رسم گذاشتن تنگ ماهی قرمز بر سفره هفت سین از بدعت هایی است که متاسفانه به دلیل ورود فرهنگ های نامانوس در دهه های اخیر، باعث بروز خسارات محیط زیستی فراوان به اکوسیستمهای آبی منطقه شده چرا که ورود این گونه های غیر بومی و مقاوم باعث بروز اختلال در روند تولید مثل و از ببن رفتن تخم آبزیان بومی و ایجاد رقابت شدید بر سر غذا در اکوسیستم شده و به مرور باعث از بین رفتن گونه ای ارزشمند آبزی در زیستگاه های منطقه شده است. این مطلب زنگ خطر را برای نابودی حیات وحش منطقه به صدا در خواهد آورد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز