برای نخستین بار در کشور ؛

طرح تولید و تکثیر بچه ماهی سوف دریایی در گیلان

۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۱:۵۶:۲۹
کد خبر: ۸۳۶۹۴۴
طرح تولید و تکثیر بچه ماهی سوف دریایی در گیلان
برای نخستین بار در کشور بچه ماهی سوف دریایی در گیلان در محیط اسارت به مرحله بلوغ رسید و تکثیر شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ مدیرکل شیلات استان امروز گفت: طرح تولید و تکثیر بچه ماهی سوف دریایی از ۲ سال پیش با همکاری کارشناسان شیلات و دانشگاه گیلان در مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان شادروان دکتر یوسف پور که یکی از مراکز تکثیر و تولید اختصاصی ماهی سوف در شمال کشور است آغاز شد.

صمد درویشی افزود: گونه ماهی سوف دریایی یک ماهی شکارگر و وحشی است که در این طرح در محیط اسارت و کنترل شده با عادت دهی به غذای دستی اهلی و نگهداری شد که حاصل این تلاش تولید جمعیتی از ماهیان سوف در این مرکز بوده است.

وی گفت: اجرای این طرح برای نخستین بار در کشور می‌تواند زمینه ساز معرفی این گونه به صنعت آبزی پروری با هدف افزایش تولید در واحد سطح و مبارزه بیولوژیک با گونه‌ها و جمعیت ماهیان هرز باشد.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه ماهی سوف دریایی یکی از گونه‌های ارزشمند دریای خزر و دارای اهمیت فراوان در چرخه اکولوژیک و صید است افزود: در گذشته صید ماهی سوف از دریای خزر در محدوده گیلان به حدود ۲ هزار تن در سال بود که به دلایل صید بی رویه، تخریب زیستگاه‌ها و آلودگی رودخانه‌ها تالاب‌ها و دریای خزر ذخایر این گونه کاهش یافت است.

عضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه گیلان و مجری طرح تولید بچه ماهی سوف دریایی نیز گفت: این طرح تحقیقاتی با عنوان اهلی سازی ماهی سوف سفید و با هدف تامین مولدین بازسازی ذخایر و آبزی پروری ماهی سوف انجام شد.

بهرام فلاحتکار افزود: در این طرح از ۲ سال پیش حدود هزار ماهی سوف برای رسیدن به سن بلوغ با غذای دستی در مرکز تخصصی تکثیر ماهی سوف در سیاهکل نگهداری شد که پس از ۲ سال به مرحله مولد رسید که به تدریج در حال تکثیر لارو ماهی است.

وی گفت: سن رسیدن ماهی سوف به بلوغ ۴ سال است، اما در این طرح ماهی‌ها در شرایط پرورشی در مدت ۲ سال به مرحله تکثیر رسیدند و طبق روش‌های تزریق و لانه گذاری از مولدین ۲ ساله لارو بچه ماهی استحصال شد.

عضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه گیلان و مجری طرح تولید بچه ماهی سوف دریایی تصریح کرد: این موفقیت بزرگ در حالی رقم خورد که تجربه‌ای در این ارتباط در داخل ایران وجود نداشت و در دیگر کشور‌ها نیز یک سال دیرتر از آغاز این طرح به این مرحله از تکثیر دست یافتند.

بهرام فلاحتکار دستاورد‌های این طرح را دستیابی به روش تطابق با غذای دستی در محیط اسارت و کنترل شده، مولد سازی و معرفی این ماهی ارزشمند به آبزی پروران به عنوان یک گونه بومی برای پرورش و کاهش هزینه‌های تولید بچه ماهی اعلام کرد.

ماهی سوف از گونه‌های بومی دریای خزر و گوشت خوار است که شباهت زیادی به اردک ماهی دارد.

نظر شما
پرونده ویژه