در نشست بررسی و چالش‌های پیش رو در زلزله کرمانشاه مطرح شد

تشریح اقدامات جمعیت امام علی (ع) در زلزله کرمانشاه

۱۳۹۶/۰۹/۰۶ - ۱۴:۳۵:۱۱
کد خبر: ۶۴۲۱۳۹
تشریح اقدامات جمعیت امام علی (ع) در زلزله کرمانشاه
سخنگوی ستاد مدیریت بحران جمعیت امام علی (ع) از اعزام بیش از ۴۶۰ نفر نیروهای داوطلب جمعیت در قالب چهار گروه متشکل از ۴۰ پزشک،‌ ۳۰ روانشناس، ۶۰ متخصص کار با کودک و نیروهای پشتیبانی شناسایی و امداد رسانی به مناطق زلزله‌زده خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا،  رویا منوچهری که در نشست «بررسی اقدامات انجام شده و چالش‌های پیش رو در زلزله کرمانشاه» توسط جمعیت امام علی، با بیان اینکه این جمعیت از همان لحظات اولیه وقوع زلزله، برای آغاز امدادرسانی به این مناطق فرم‌های شناسایی را تدوین کرد، افزود: در این فرم‌ها مناطق زلزله‌زده به صورت روستا محور و خانواده محور مورد شناسایی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اطلاعات اولیه روستاها برای نیازسنجی ارسال کمک‌ها در فرم‌های شناسایی قرار گرفته است، ‌ اظهار کرد: جمعیت روستا، تعداد خانوارها، کودکان، زنان سرپرست خانوار، ‌ وضعیت تحصیلی و تخریب مدارس، تعداد کشته‌ها و وضعیت بهداشت این مناطق مورد شناسایی قرار گرفتند. به این ترتیب در روستاهایی که درصد تخریب بالایی داشتند اما خدمات به اندازه کافی به آنها نرسیده بود، کمک‌های اولیه، حتی پیش از سایر سازمان‌های امداد رسانی توزیع شد.

وی در ادامه با بیان اینکه تا پنجم آذر ماه در منطقه ثلاث باباجانی بیش از ۳۲ روستا شناسایی شده‌اند، افزود: بیش از ۶ کشته، ۵۳ مصدوم و ۱۲۰۸ خانوار در این مناطق وجود داشتند. همچنین در منطقه سر پل ذهاب و ازگله نیز ۱۴۱ روستا،   ۹۰۲۰ خانوار و ۶۷۶ کشته مورد شناسایی قرار گرفتند.  تعداد روستاهای شناسایی شده منطقه جوانرود نیز  ۷۷ مورد با ۲۲۲۸ خانوار و نزدیک به ۵ کشته بوده‌اند.

منوچهری در ادامه با اشاره به اولویت تامین سر پناه و وسایل گرمایشی در این مناطق، اظهار کرد: تامین نیازهای آموزشی در این مناطق نیز در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

وی، مهم‌ترین مشکل در بحث شناسایی مناطق زلزله‌زده را ناشناخته بودن این مناطق و نبود توجه کافی به این روستاها حتی پیش از زلزله دانست و افزود: بسیاری از مردم که خود را ساکن روستاهای مطرود می دانستند،  در هنگام مواجهه با سیل کمک‌های مردمی خوشحال شدند.

سخنگوی ستاد مدیریت بحران جمعیت امام علی (ع) با بیان اینکه مسائل بهداشتی مانند کمبود سرویس‌های بهداشتی تا پیش از زلزله نیز در این مناطق وجود داشت، تصریح کرد: عمده‌ترین نگرانی مردم زلزله زده مربوط به تامین سرپناه در فصل زمستان است.

وی در ادامه با ارائه گزارشی از اقلام ارسال شده از کمک‌های مردمی به این مناطق افزود: تا سوم آذر ماه بیش از ۶۷۶۹ مورد وسایل گرمایشی، ۳۳ هزار و ۸۰۲ مورد ماده غذایی، ‌ هزار و ۶۰۶ مورد خدمات پزشکی و ۶ هزار و ۵۷۴ مورد وسایل بهداشتی به این مناطق ارسال شده است.

سخنگوی ستاد مدیریت بحران جمعیت امام علی (ع) مهم‌ترین بیماری‌های رواج یافته پس از وقوع زلزله را مربوط به مشکلات پوستی مانند اگزما دانست و افزود: در بسیاری از موارد زخم‌های ایجاد شده بر اثر ریزش آوار، عفونت‌هایی را در این افراد ایجاد کرده بود که پزشکان در این مناطق مجبور به تجویز آنتی بیوتیک به آنها شدند. همچنین بسیاری از مردم به دلیل بیماری‌هایی مانند دیابت نیاز به داروهایی مانند انسولین داشتند. کودکان نیز باید همزمان با آغاز فصل سرما نسبت به بیماری‌های گوش و حلق و بینی و بیماری‌های کلیوی غربال شوند.

۲میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان کمک‌های مردمی جمعیت امام علی برای زلزله‌زدگان

زهرا رحیمی، مدیر عامل جمعیت امام علی‌(ع) نیز در بخش دیگری از این نشست میزان کمک های مردمی که در اختیار این جمعیت قرار گرفته است را نزدیک به  ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: بیش از ۶۰۰ میلیون تومان از این مبلغ صرف خرید وسایل گرمایشی، چادر و لباس‌های زمستانی نظیر کاپشن و چکمه برای کودکان و سایر آسیب دیدگان شده است. قصد داریم تا با باقی مانده این پول نیز در سه روستا به شکل پایلوت اقدام به اشتغال زایی در مراحل بعدی بازسازی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نمایندگی این جمعیت در کرمانشاه از نخستین ساعات وقوع زلزله به ارزیابی عمق حادثه و درخواست نیرو پرداخته است، افزود: با توجه به ارزیابی‌هایی که در نخستین روز پس از زلزله در منطقه سر پل ذهاب انجام دادیم، کمک رسانی را به شکل سازمان یافته و مستمر حتی در مناطق کمتر شناخته شده، آغاز کردیم.

رحیمی با بیان اینکه در نخستین مرحله از امداد رسانی مسئولیت منطقه به ستاد بحران جمعیت امام علی (ع) واگذار شده بود، ادامه داد: در ابتدا قرار بود سه مرکز در سر پل ذهاب، ازگله و ثلاث باباجانی دایر شود، اما به تدریج امدادرسانی به کل منطقه را آغاز کردیم و با استفاده از این سه مرکز کوشیدیم تا به تمام منطقه اشراف داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اولویت امداد رسانی در روزهای نخست پس از حادثه بیشتر متوجه تامین نیازهای اولیه بود، اظهار کرد: بعد از انتشار اطلاعیه جمعیت امام علی (ع) سیل کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردم به سمت این جمعیت روانه شد و از امداد رسانی این جمعیت به عنوان یک سازمان مردم نهاد و با سابقه استقبال شد.

مدیر عامل جمعیت امام علی (ع) با بیان اینکه نقش NGO ها در زمان وقوع حوادث طبیعی، بیشتر نظارت بر عملکرد دستگاه‌های مرتبط با مدیریت بحران است، اظهار کرد: بعد از وقوع حادثه و با دیدن کاستی‌هایی که در کمک رسانی به این مناطق وجود داشت، ناچار شدیم تا در فرآیند امداد رسانی وارد شویم و در کنار برنامه‌ریزی و ارائه نظرات مشاورین، ارائه کمک به مردم زلزله‌زده را نیز در دستور کار قرار دهیم. ضعف امداد رسانی در ساعات اولیه پس از وقوع زلزله باعث شد تا نیروهای داوطلب جمعیت امام علی وارد فرآیند امداد رسانی شوند،  مردم نیز ما را معتمد خود دانستند و به این ترتیب کمک‌های خود را در اختیار ستاد بحران جمعیت امام علی قرار دادند.

لزوم مطالبه‌گری مردم از ستادهای بحران دولتی

وی با انتقاد از اینکه ناهماهنگی در ستادهای دولتی مدیریت بحران گاهی تبدیل به بحرانی جدید می‌شود،   تصریح کرد: مردم باید نسبت به انجام دقیق وظایف ستادهای بحران دولتی مطالبه‌گری داشته باشند. این در حالی است که مردم به دلیل ناامیدی از این ستادها توقع خودشان را به سمت NGO ها و متولیان غیر دولتی چرخانده‌اند و از آن‌ها گزارش و شفاف سازی می‌خواهند.

رحیمی با بیان اینکه عمق فاجعه با مبالغی که در دست NGO ها است، همخوانی ندارد، افزود: براساس آمارهای به دست آمده در شناسایی ستاد بحران جمعیت امام علی (ع) بیش از ۸۰۰ روستا دچار آسیب شده اند. هزینه تخمین زده شده برای بازسازی این روستاها نسبت به حجم کمک‌های جمع شده توسط سازمان‌های مردم نهاد و اشخاص شناخته شده توسط مردم قابل مقایسه نیست.

مدیر عامل جمعیت امام علی (ع) با اشاره به اینکه مردم فکر می‌کنند به دلیل کمک‌های گسترده‌ای که به NGO ها کرده اند، این نهادها باید پاسخگوی همه اتفاقات و نقایص کمک رسانی به این مناطق باشند، تصریح کرد: همانطور که یک فرد نمی‌تواند کل بحران را پوشش دهد و ظرفیت محدودی دارد، یک سازمان مردم نهاد نیز نمی‌تواند به دلیل نبود امکانات دولتی تمام بخش‌های مناطق زلزله زده را تحت پوشش قرار دهد.

رحیمی با بیان اینکه نمی‌شود الزامات کار در دست دولت باشد ولی توقع انجام کار نسبت به سمن‌ها ایجاد شود، اظهار کرد: کاری که سازمان‌های مردم نهاد باید انجام دهند، رصد فعالیت‌های دولتی و وارد شدن به بخش‌هایی است که دولت از پس آن برنمی‌آید. برای مثال مردم زلزله‌زده شرایط روحی و روانی نامناسبی دارند و نیازمند مددکاری، ‌ روانشناسی و کار درمانی با کودکان هستند. NGO ها می‌توانند دلسوزانه‌تر، باتجربه‌تر و ساختار یافته‌تر از دولت وارد این عرصه شوند.

وی با انتقاد از فضاسازی‌هایی که نسبت به نبود امنیت در منطقه انجام می‌شد، اظهار کرد: با وجود این فضاسازی‌ها زمانی که نیروهای جمعیت امام علی (ع) وارد مناطق زلزله‌زده شدند، با حجمی از مهمان نوازی و فضای امن در روستاهای زلزله زده روبرو شدند. زمانی که به مردم القا می‌شود که مدیریت درست در ارائه کمک به مناطق زلزله زده وجود ندارد و این احتمال وجود دارد که خدمات حمایتی و کمک رسانی به دست آنها نرسد، این افراد بر اثر فشار روحی ممکن است رفتارها و واکنش‌های هیجانی از خود بروز دهند. این رفتارها در زمان وقوع حوادث طبیعی افزایش پیدا می‌کند، اما باید با مدیریت صحیح این اطمینان به مردم داده شود که امنیت آنها و ارائه کمک‌های اولیه به شکل مستمر در اختیار آنان قرار خواهد گرفت. در صورتی که این فضاسازی ادامه پیدا می‌کرد، ممکن بود حتی کمک‌های مردمی به دست مناطق دوردست و مرزی نرسد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز