کارشناس آموزش و پرورش:

۹۰ درصد موسسات کنکور جعلی و فریب‌کارند/ چرخه مالی ۳۰هزار میلیاردی مافیای کنکور/ صدا‌و‌سیما پول سیاه تجارت مافیایی را به جیب می‌زند

۱۳۹۸/۰۷/۰۷ - ۰۵:۴۸:۰۴
کد خبر: ۹۰۴۰۱۹
۹۰ درصد موسسات کنکور جعلی و فریب‌کارند/ چرخه مالی ۳۰هزار میلیاردی مافیای کنکور/ صدا‌و‌سیما پول سیاه تجارت مافیایی را به جیب می‌زند
داوری گفت: بیش از 90 درصد فعالیت‌های این موسسات فریب است. با این وجود رقمی که در این چرخه مافیایی در گردش است برابر با نیمی از بودجه آموزش و پرورش است یعنی معادل با 30 هزار میلیارد تومان است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مافیا به سازمان‌ها، مؤسسات و ‌گروه‌هایی گفته می‌شود که بر اقتصاد، تجارت، صنعت، فرهنگ و... یا هر یک از این بخش‌ها در کشورها نفوذ کرده و از راه‌های نامشروع در جهت خلاف منافع عمومی و تنها برای خود درآمد کسب می‌کنند. هدف آنها کسب ثروت است که از این راه به قدرت هم می‌رسند. نمونه آن «سیلویو برلوسکونی»، رهبر مافیای ایتالیا، مالک سابق باشگاه میلان، رئیس حزب «به‌پیش ایتالیا» و یکی از ثروتمندترین شخصیت‌های سیاسی جهان که سه دوره در سال‌های ۱۹۹۴–۱۹۹۵، ۲۰۰۱– ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸–۲۰۱۱ نخست وزیر این کشور بوده است.

مافیای کنکور در ایران را می‌توان مافیای نَرم توصیف کرد که با مافیاهای دیگر تفاوت‌هایی دارد. هر چند شبکه‌ای نیست و در قالب جزیره‌های کوچک و بزرگ نهادینه شده و ظاهرا عوامل این مافیا تاکنون کسی را ترور فیزیکی نکرده‌اند اما فعالیت‌های به ظاهر آموزشی و فرهنگی آنها، در عمل فریبکارانه و مخرب است!

همه سازمان‌ها، مؤسسات و گروه‌هایی که اعضای مافیای کنکور را تشکیل می‌دهند مثل انواع مافیای دیگر یک هدف مشترک دارند و آن رسیدن به ثروت است.

وقتی داوطلب معدل 10 تا 13 را به صِرف داشتن مهارت در حقه‌های تست‌زنی و کسب رتبه دو رقمی روی صندلی دانشگاه دولتی در رشته پزشکی می‌نشانیم و داوطلبانی که در پی ترفندهای کنکور نبوده‌اند با داشتن معدل‌های 18، 19 و 20 از ادامه تحصیل در رشته دانشگاه‌های برتر محروم می‌کنیم باید انتظار پزشکان دوپینگ کرده فاقد مهارت‌های حرفه‌ای کافی را در بیمارستان‌ها داشته باشیم.

در واقع تغییر رویکرد سنجش آموزش کشور در تار و پود و ارکان و اجزای همه نظام‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی رسوخ کرده و می‌تواند تا این اندازه اثربخش باشد، مشروط بر آن‌که قانون‌گذاران و مجریان عزم خود را جزم و شرایط تحقق آن را فراهم کنند.

 هرچند که آموزشگاه‌های آزاد کنکور از بین نمی‌روند و از ثروت آنها کاسته نمی‌شود ولی دسترسی آنها به ثروت مثل گذشته راحت نخواهد بود و نقش منفی و مخرب آنها در تهیه تست‌های مسموم به نقش مثبت و سازنده تهیه سئوالات پیشرفته در سطوح مختلف یادگیری و سئوالات المپیادی تغییر خواهد یافت و از آنجا که سئوالات تشریحی ترفندناپذیر است، دیگر مافیای کنکوری وجود نخواهد داشت.

ناگفته نماند که تأثیرگذارترین عامل بازدارنده پیشرفت همه جانبه کشور، نظام سنجش غلط است و روز برگزاری کنکور، اولین روز و آغاز بزرگترین خطای استراتژیک در کشور ما است زیرا در این روز حدود یک میلیون جوان در یک مسابقه ناهنجار 4 ساعته، که دلهره و اضطراب و استرس همه وجودشان را فرا گرفته، مشغول خارج کردن دانش انبار شده از حافظه خود می‌شوند تا به سئوالات چهار گزینه‌ای ضد ارزش پاسخ دهند و بدین ترتیب سرنوشت و آینده کشور رقم بخورد. در حالی که تعداد ناچیزی از آنها در آینده در جایگاهی که استعداد و علاقه داشتند قرار می‌گیرند؛ بقیه ناگزیر به انتخاب اجباری هستند زیرا به عکس همه جای دنیا، نظام سنجش و ارزشیابی است که برای نظام تعلیم تعلیم و تربیت ما تعیین تکلیف می‌کند که چه آموزش دهد؟ چگونه آموزش دهد؟ و برای چه آموزش دهد؟

در این راستا با یک فعال و کارشناس آموزش و پرورش به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

گزینش و پذیرش کنکور اشتباه است

داوری در ابتدا با بیان تعریفی از پدیده کنکور گفت: فلسفه این روش، گزینش افراد مستحقِ صندلی‌های محدود دانشگاه است. به آن معنا که صندلی‌های دانشگاه محدود و داوطلبان با تعداد بسیار بیشتری و اصطلاحا نامحدود هستند پس لازم است فردی با انگیزه، با دانشی بالا و شایستگی بیشتر روی این صندلی بنشیند.

او ادامه داد: یعنی اگر به صورت تقریبی یک میلیون صندلی خالی وجود داشته باشد باید مطمئن باشیم 500 هزار صندلی به افرادی تعلق می‌گیرد که با انگیزه‌تر و شایسته‌تر هستند. این درحالی است که گزینش و پذیرش کنکور با این فلسفه سازگار نیست. اما چرا؟

این کارشناس آموزش و پرورش به بررسی چرایی این موضوع پرداخت و عنوان کرد: 1- مسئله‌ای به اسم سهمیه، این پدیده را تحت‌الشعاع قرار داده است. 2_ کلاس‌های کنکور و موسسات کنکور‌محور، این مساله را به حاشیه رانده‌اند 3- فرهنگ غلط جامعه بر این باور است که به هر قیمتی حتی با پرداخت بهایی به قیمت ناتوانی جسمی و ذهنی فرزندشان، او را روانه دانشگاه کنند. 4- سیستم آموزش و پرورش کشور از این روند غلط حمایت می‌کند در نتیجه اولین زمینه‌های متکی به رقابت در زمینه کنکور مغایر با اصل پدیده کنکور است.

90 درصد فعالیت موسسات کنکور فریب است

این فعال آموزشی با اشاره به اینکه مافیای کنکور همان تجار آموزشی هستند، ادامه داد: این یک واقعیت است که برای این گروه رسالت تربیتی و آموزشی مهم نیست و تنها تجارت آموزشی مهم است. واقعیتی که از نیاز جامعه برای تحصیل و اشتغال سوءاستفاده کرده و عطش خانواده‌ها را در راه رسیدن فرزندان‌شان به دانشگاه، با تبلیغ ترفندها و تردستی‌هایی در سیستم متکی به قبولی کنکور و کلاس کنکور، افزایش می‌دهد.

داوری با تاکید بر اینکه بیش از 90 درصد فعالیت‌های این موسسات کنکور فریب است، گفت: به عنوان مثال دانش آموزانِ با استعداد چه در کلاس‌های کنکور و موسسات شرکت کنند و چه نکنند احتمال قبولی‌شان بالای 80 درصد است. اما نکته قابل توجه این است که اگر این دانش‌آموز با استعداد به این موسسات مراجعه کرده باشد در هنگام قبولی، موفقیت‌شان به نام موسسه مربوطه ثبت می‌شود. حتی دیده شده افرادی که در این موسسات شرکت نکرده‌اند نیز پس از قبولی با ارائه پاداش بزرگی از جانب این موسسات متقاعد شده‌اند در رسانه‌ها به دروغ اعلام کنند از کتاب‌های فلان مجموعه در راه قبولی خود استفاده کرده‌اند.

در رشد ظالم مظلوم مقصر است

او با اشاره به اینکه در تجارت کنکور، موسسات 3 لایه دارند، عنوان کرد: لایه اصلی مدیران ارشدی هستند که به این موسسات مجوز می دهند به این شکل که با گرفتن درصد، حق حساب، پول، رابطه یا پارتی حاضر به ارائه مجوز به این افراد می شوند.

داوری ادامه داد: در وهله دوم کسانی مقصرند که این مجوز را دریافت می‌کنند و برای‌شان مهم نیست مافیای کنکور باشند. آخرین گروه نیز گردانندگان و مدیران مربوطه هستند که تحت مجوز داده شده، فعالیت می‌کنند.

این کارشناس بالاترین صدمه را از جانب مجوز دهندگان دانست و گفت: در شکل‌گیری این مافیا به ترتیب، مجوز دهنده، مجوز گیرنده و در نهایت همکاری کننده با این گروه‌ها مقصرند.

داوری نقش خانواده‌ها در حمایت از موسسات کنکور را بی‌تاثیر ندانست و تصریح کرد: خانواده‌ها و دانش‌آموزانی که فریب این موسسات را می‌خورند، مکمل این آسیب هستند. همانطور که می‌گوئیم در رشد ظالم، مظلوم مقصر است، در رشد تجارت مافیای آموزشی نیز خریداران خدمات آموزشی گناه‌کارند.

صدا و سیما پول سیاه تجارت مافیایی کنکور را به جیب می‌زند

او تاکید کرد: فرهنگ‌سازی و روشنگری مهمترین اصل است که در این خصوص صدا و سیما باید پاسخ‌گو باشد زیرا به‌رغم نظر صریح کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت، با تبلیغ این مساله، پول سیاه تجارت مافیایی کنکور را به جیب می‌زند.

این فعال آموزش و پرورش با بیان اینکه پولی که صداو سیما از این راه دریافت می‌کند، پول سرکوب نوجوانان و کودکانی است، اضافه کرد: این قشر جوان ما، بهترین دوره سنی خود را از کودکی تا نوجوانی به پای تجارت آموزشی و مافیای کنکور گذاشته‌اند بنابراین کاملا واضح است که این پول برای صدا و سیما به مثابه یک ننگ است.

30 هزار میلیارد تومان؛ چرخه مافیایی در گردشِ کنکور

این کارشناس حذف شدن مافیا در کنکور را مانند حذف شدن مواد مخدر عنوان کرد و ادامه داد: گفته‌ها حاکی از آن است که رقمی که در این چرخه مافیایی در گردش است معادل با نیمی از بودجه آموزش و پرورش است. بر این اساس بودجه آموزش و پرورش حداکثر 60 هزار میلیارد تومان است که نیمی از آن معادل با 30 هزار میلیارد تومان می‌شود!

10درصد از هزینه کنکور به مدارس اختصاص داده شود

او در این خصوص گفت: این پول که از جیب مردم خارج می‌شود، اگر 10درصد آن هزینه مدارس دولتی شود، تمام مدارس کشور، مدارسی پربازه و درجه اول خواهند شد. البته در آسیب‌شناسی این موضوع باید گفت مردم به مدارس پول نمی‌دهند زیرا مدارس کارآمد نیستند اما موسسات با شیوه فریب، خود را برتر و مثبت نشان داده‌اند.

داوری در پایان به راه درمان اشاره کرد و توضیح داد: با کارآمدسازی مدارس و جلب اعتماد اولیا توسط مربیان و مدیران مدارس می‌توانیم امیدوار باشیم در بلند مدت مافیای کنکور ریشه‌کن شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز