اجرای ویژه نوازنده ۱۱۷ساله در جشنواره نواحی

۱۳۹۰/۰۱/۲۴ - ۱۷:۴۳:۰۰
کد خبر: ۳۶۱۳۷
اجرای ویژه نوازنده ۱۱۷ساله در جشنواره نواحی
سید قدمیار حسینی، استاد 117 ساله تنبور نوازی کرمانشاه در هفتمین جشنواره موسیقی نواحی به تکنوازی خواهد پرداخت.


به گزارش سرویس فرهنگ‌وهنر برنا، سید قدمیار حسینی در این باره گفت: در این جشنواره بخش های از موسیقی تنبور با عنوان"طرز"، "کاکاردایی"، "بابافقیهی"، "شاخوشینی" و "لیلی و مجنون" را اجرا خواهم کرد.

وی که استاد تنبور نوازانی چون کیخسرو پورناظری و علی اکبر مردای بوده است در ادامه افزود: به دلیل اهمیت و کارکردی که جشنواره موسیقی نواحی در آشنا کردن نسل جوان کشورمان با موسیقی نواحی و مقامی کشورمان دارد در این جشنواره شرکت می کنم.
این نوازنده همچنین تصریح کرد: شکل ظاهری تنبورها و همچنین شیوه تنبور نوازی امروز تفاوت های بسیاری با نسل های گذشته دارد؛ هم دسته سازها بلند تر شده و کمی کاسه ساز نیز تغییر کرده که به گان من آن تاثیر معنوی و صدا دهی و شفافیتی که در نوازندگی نسل های گذشته دیده می شد امروزه دیگر شنیده نمی شود.

حسینی همچنین در مورد اساتید گذشته اش در زمینه تنبور نوازی گفت: از کودکی تنبور نوازی و خوانندگی مقام ها را نزد پدرم استاد سید تاریمراد، عمویم سید بابا حسین و برادر بزرگترش سید سلمان آغاز کردم. بعدها برای تکمیل دانسته هایم سال ها نزد زنده یاد سید نصر الله جیحون آبادی از اساتید بنام آن زمان تنبور که عارف عالیقدر و مردم احترام مردم منطقه بود رفتم.

قدمیار فرزند سید تاریمراد (نوازنده تنبور) به گواهی شناسنامه اش متولد 1287 هجری شمسی است اما به گفته خودش 117 سال دارد و در 15 سالگی شناسنامه برایش صادر شده و خود را به همین اندازه نیز از شناسنامه اش بزرگتر می داند. او در حال حاضر در روستای بکتر سفلی از توابع شهرستان صحنه و منطقه جیحون آباد در استان کرمانشاه است.

هفتمین جشنواره موسیقی نواحی از 24 تا 28 اردیبهشت ماه سال جاری در تهران و كرمان برگزار می شود. همچنین اطلاعات مربوط به این جشنواره در خروجی اختصاصی جشنواره موسیقی نواحی در ایت دفتر موسیقی به نشانی اینترنتی http://music.farhang.gov.ir منتشر می شود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز