علائم فتق دیسک گردن چیست و چگونه درمان می شود؟

۱۴۰۰/۱۱/۱۳ - ۱۴:۱۸:۲۱
کد خبر: ۱۲۹۳۸۲۹
علائم فتق دیسک گردن چیست و چگونه درمان می شود؟
بیرون زدگی دیسک گردن (که در این متن به آن دیسک گردن خواهیم گفت) زمانی رخ می دهد که مایع درون دیسک گردن به بیرون از پوسته سخت خارجی اش نشت می کند

به گزارش برنا، بیرون زدگی دیسک گردن (که در این متن به آن دیسک گردن خواهیم گفت) زمانی رخ می دهد که مایع درون دیسک گردن به بیرون از پوسته سخت خارجی اش نشت می کند. اگرچه این مشکل ممکن است بدون علامت باشد، درد زمانی شروع می شود که مایع بیرون زده به یک ریشه عصبی نزدیک خود فشار وارد کند. معمولا این حالت از دیسک پاره شده روی افراد در سن 30 تا 50 سال تاثیر می گذارد.

وقتی دیسک گردن بیرون می زند، مایع آن می تواند به اعصاب گردنی نزدیک خود فشار آورده و منجر به انتشار درد به سمت پایین و تا دست ها شود. به علاوه بی حسی و مورمور شدن نیز ممکن است به همراه درد وجود داشته باشد. ضعف عضلانی در عضله دوسر بازویی، ماهیچه سه سر یا کف دست نیز ممکن است در این موارد ایجاد شود.

دلایل بیرون زدگی دیسک گردن

  • سن: دیسک هایی که تحت الگوی طبیعی سایش و گسیختگی ناشی از افزایش سن قرار گرفته اند، بیشتر در معرض بیرون زدگی هستند. وقتی بیمار جوان است، دیسک هایشان دارای مقدار زیادی مواد آبی است. در طول زمان مقدار آب در دسترس دیسک کاهش می یابد.
  • عوامل ژنتیکی: متخصصان ستون فقرات و دیسک کمر معتقدند که معمولا مشکلات ستون فقرات به صورت وراثتی در بین افراد یک خانواده شایع است.
  • نحوه حرکت: گاهی حرکات شدید یا ناگهانی منجر به بیرون زدگی دیسک گردن می شود. اگر با سرعتی بیش از قدرت کنترل ستون فقرات بپیچید، ممکن است به دیسکتان آسیب بزنید.
  • وارد شدن ضربه: در مواردی خاص، آسیب ناشی از ضربه مانند افتادن یا تصادف می تواند به بیرون زدگی دیسک گردن منجر شود.

نشانه های دیسک گردن

دیسک گردن

بیرون زدگی دیسک گردن می تواند منجر به بروز علائمی در قسمت های مختلف بدن شود. برای مثال ممکن است درد گردن، بازوها، کف دست، انگشتان یا بخش هایی از شانه را حس کنید. علائمی مانند مواردی که گفته شد اصولا توسط موقعیت دیسک بیرون زده تعیین می شود.

به یاد داشته باشید که ستون فقرات در قسمت گردن از 7 استخوان که روی هم قرار دارند، تشکیل شده است. متخصص های دیسک گردن، آنها را از 1 تا 7 نامگذاری کرده اند که از زیر جمجمه آغاز و به سمت پایین ادامه می یابند. عصب متاثر از دیسک بیرون زده، همانی است که از سطح مشخصی از ستون فقران بیرون زده است. بنابراین اگر سطح C6-C7 با بیرون زدگی همراه شود، یعنی عصب C7 تحت تاثیر بیرون زدگی دیسک گردن قرار دارد.

علائم دیسک گردن با موقعیت عصب

دیسک گردن

علائم خاص دیسک گردن به موقعیت عصب تحت فشار بستگی دارد. معمولا آنها را به شیوه زیر نامگذاری می کنند:

  • C4-C5در این حالت، دیسک بیرون زده بر ریشه عصب C5 فشار می آورد. در این سطح، بیرون زدگی دیسک منجر به درد شانه و ضعف قسمت بالایی دست ها می‌شود. با این حال این معمولا منجر به بی حسی و مورمور شدن نمی شود.
  • C5-C6بیرون زدگی دیسک گردن در این ناحیه منجر به وارد آمدن فشار به ریشه عصب C6 می‌شود که منجر به ضعف عضله دو سر و مچ دست می‌شود. بعلاوه بی حسی و مورمور شدنی که به همراه درد به سمت داخلی دست منتشر می‌شود از نشانه های این حالت است. این محل فشار به عصب یکی از شایع ترین موقعیت های بیرون زدگی دیسک گردن است.
  • C6-C7در اینجا دیسک بیرون زده به ریشه عصب C7 فشار می آورد. وقتی بیرون زدگی دیسک در این ناحیه رخ می دهد، ضعف عضله سه سر و انگشتان دست رخ می دهد. بیحسی و مورمورشدنی که با درد تا سه سر و انگشت میانی کشیده می‌شود. این نیز یکی دیگر از شایع ترین سطح بیرون زدگی دیسک گردن است.
  • C7-T1این زمانی رخ می دهد که دیسک بیرون زده بر ریشه عصب C8 فشار می آورد. این محل در پایین گردن قرار دارد و در ادامه آن ستون فقرات در ناحیه قفسه سینه ادامه می یابد. اگر بیرون زدگی در این قسمت رخ دهد، می تواند منجر به ضعف در قدرت مشت کردن دست و بی حسی و مورمورشدنی شود که در کناره دست (به سمت انگشت کوچک) آن را حس خواهید کرد.

البته باید گفت که اصول مطلقی وجود ندارد. علائم ناشی از دیسک گردن می تواند در میان افراد دارای سطح یکسانی از دیسک گردن نیز متفاوت باشد. بدن هر کس به شکل منحصر بفردی متمایز است و در نتیجه، علائم ناشی از بیرون زدگی دیسک گردن هم متفاوت خواهد بود.

گزینه های درمان دیسک گردن بدون جراحی

بیشتر بیمارانی که با دیسک گردن مواجه‌اند، درست مانند روش‌های درمان دیسک کمر بدون نیاز به جراحی، با روش های درمان بدون جراحی درمان می شوند. خوشبختانه وقتی درد دست ها شروع به کم شدن می کنند، دیگر برنمی گردند. اگر با استفاده از روش های محتاطانه بتوان درد را بهتر و قابل مدیریت تر نمود، احتمالا دیگر نیازی به جراحی در بیمار نخواهد بود. در ادامه، با توجه به مقاله «متخصص دیسک گردن: بهترین راه درمان دیسک گردن» که در سایت دکتر نوری متخصص درد آمده است، برخی از روش‌های درمان بدون نیاز به جراحی دیسک گردن گردآوری شده است:

  • مصرف دارو: NSAID ها و COX-2 در کاهش درد دیسک گردن مفید است. این داروها علاوه بر تسکین درد، التهاب را نیز کاهش می دهد. متخصص دیسک گردن ممکن است برای تسکین درد شدیدتر، استروئید را تجویز کند.
  • فیزیوتراپی: برخی تمرینات خاص در فیزیوتراپی می تواند تسکین درد را برای کسانی که با درد دست ناشی از دیسک گردن مواجه اند، به همراه بیاورد.همچنین برای کاهش بیشتر علائم می توانید از بسته های سرد و گرم در کنار درمان استفاده کنید.
  • تزریق: تزریق اپیدورال استروئید در گردن و تزریق در ریشه عصب برای کاهش تورم اطراف دیسک و اعصاب آسیب دیده و همچنین به منظور کاهش درد مزمن منتظر شده به باسن ها و تا پاها انجام می شوند.
  • اصلاح فعالیت ها: بعضی فعالیت های به خصوص ممکن است حتی درد ناشی از دیسک گردن را بدتر کند. این فعالیت ها شامل مواردی مانند بلند کردن اجسام سنگین، قایق سواری، دویدن و ... است.
  • انجام کایروپرکتی (ماساژ ستون فقرات): متخصص کایروپرکتی ممکن است از یک روش جابجایی سریع در ستون فقرات استفاده کند. این روش می تواند در کاهش اختلال عملکردی ناشی از دیسک گردن تاثیرگذار باشد.
  • استفاده از بریس: در بسیاری از موارد، پزشکتان توصیه می کند که برای ایجاد تکیه گاه مناسب در طول دوره استراحتتان، از گردن بند استفاده کنید.
  • کشش ستون فقرات: کشش ستون فقرات در بعضی موارد در کاهش فشار وارده بر ریشه عصب تاثیر خواهد داشت.

درمان دیسک گردن با جراحی

اگر درمان دیسک گردن بدون جراحی موفق نبود، یا شدت نشانه ها باقی ماند و یا بدترشد، انجام عمل جراحی به شکل زیر نیاز است:

  • برداشتن دیسک قدامی گردن با استفاده از فیوژن: در این روش، دیسک بیرون زده برداشته می شود. سپس مهره های هر طرف با استفاده از استخوان یا ماده ای مانند استخوان و ایمپلنت فلزی اصطلاحا جوش داده می شوند. این کار به پایدارسازی ستون فقرات در آن نقطه کمک می کند.
  • جایگزینی کلی دیسک: دیسک بیرون زده برداشته می شود و با یک دیسک مصنوعی که عملکرد مشابهی با دیسک طبیعی دارد، جایگزین می شود. این کار به پایدارسازی ستون فقرات و دستیابی بیمار به حرکت طبیعی تر در گردن کمک می کند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز