برند چیست؟ نحوه ثبت برند با قوانین سال ۱۴۰۱

۱۴۰۱/۰۱/۲۰ - ۱۵:۵۵:۲۴
کد خبر: ۱۳۱۶۸۷۹
برند چیست؟ نحوه ثبت برند با قوانین سال ۱۴۰۱
برند یک نام، نشان، عبارت، طرح یا ترکیبی از این ها است که دارای محتوا و طراحی معمارگونه هست که توسط یک شخص، شرکت، سازمان یا تولید کننده ثبت برند انجام شده است.

به گزارش برنا، برند یک نام، نشان، عبارت، طرح یا ترکیبی از این ها است که دارای محتوا و طراحی معمارگونه هست که توسط یک شخص،  شرکت، سازمان یا تولید کننده ثبت برند انجام شده است.

مفهوم برند چیست؟

 

برند برای هر ارگان یا سازمانی یا شرکتی، منحصر به فرد است تا بین رقبا شناخته شود به طوری که اگر برندی را مشاهده کنید، تمام ویژگی ها و خصوصیات آن را یادآور شوید.

برای مثال احتمالا نام شرکت آمازون را شنیده اید. به توضیحات درباره برند این شرکت توجه کنید:

ثبت برند آمازون

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، فلش نارنجی از حرف a شروع شده و به حرف z ختم می شود. این به این معنی است که شرکت آمازون، محصولات و تولیدات متنوعی دارد. همانطور که بین حروف a تا z، حروف متنوعی در الفبای انگلیسی وجود دارد.

در مثالی دیگر، به برند شرکت Microsoft  می پردازیم:

ثبت برند مایکروسافت

این برند که دارای 4 رنگ است، درواقع نشان دهنده 4 محصول اصلی این شرکت است. رنگ آبی نماد ویندوز، رنگ قرمر نماد آفیس، رنگ سبز نماد ایکس باکس و رنگ زرد نماد موتور جستجوی بینگ است.

 

صفات یک برند قدرتمند

  • مرتبط بودن : یک برند قدرتمند، باید هم سطح توقعات مردم باشد و به صورتی که آنان انتظار دارند، عمل کند. باید به گونه ای باشد که مردم میل به خرید محصول شما را پیدا کنند.
  • اعتبار : یک برند قدرتمند، باید به قولی که می دهد، عمل کند و هیچوقت اغراق نکند تا بتواند اعتماد مردم را به خود جلب کند.
  • منحصر به فرد بودن : یک برند خوب باید تک و خاص باشد و بین دیگر برند ها متمایز باشد.
  • جذاب و گیرا : باید جذاب باشد و مردم جذب شاعار شما شوند.
  • ثبات : برندی که با ثبات است، می تواند اعتماد مردم را به خود جلب کند.
  • پایدار : برند پایدار، باعث موفقیت ارگان یا سازمان می شود.
  • جایگاه : یک برند قدرتمند، باید بتواند جایگاهی برای خود در ذهن مشتریان و مصرف کنندگان، ایجاد کند.
  • برتری داشتن : برند ویژه و قدرتمند، باید بین محصول و تولیداتی که در آن معروف است، برتری داشته باشد.

 

 

ثبت برند در ایران

برای داشتن برند، باید مراحلی را طی کنیم. در ابتدا باید برند مورد نظر خود را طراحی کنیم، معرفی کنیم و در نهایت  ثبت کنیم.

قبل از ثبت برند خود، لازم است تا اطلاعاتی در این خصوص کسب کنیم و با کارشناسانی که در این زمینه فعالیت دارند، مشورت کنیم.

شاید این سوال در ذهن شما تداعی شود که اصلا چه نیازی به ثبت برند است؟

جواب کوتاه و ساده این است که شما با داشتن برند، مشتریان زیادی را جذب کرده و آن ها را وفادار خود می کنید.

هر فردی، هر جایی که برند شما را می بیند یا نامش به گوشش می خورد، تنها تصویر برند شما را در ذهن خود به یاد می آورد.  تاثیر مهم دیگر ثبت برند، ایجاد تمایز و تفاوت است. چگونه می خواهید خود را در میان تعداد زیادی از رقبا، چشمگیر نشان دهید؟ اگر دو شرکت، تولید کننده یک محصول باشند، چگونه می توان این دو شرکت را از هم متمایز کرد و چگونه بدون داشتن برند، می توان کارکرد این دو شرکت را سنجید؟ برند، به شرکت هویت می دهد در نتیجه برند، هویت شرکت شماست.

با ثبت برند، می توانید از سوءاستفاده کردن افراد از محصولات و تولیدات خود، جلوگیری کنید.

اهمیت ثبت برند، مشخص شد. حال شما برای ثبت برند باید به ثبت برند در اداره مالکیت معنوی ثبت اسناد و املاک ایران، توجه کنید. یعنی برند شما در این ادارات گفته شده باید به عنوان هویت شما ثبت شود تا مالکیت معنوی و مالکیت مادی برند را در بر داشته باشید.

 

از کجا شروع کنیم؟

در ابتدا شما باید از منحصر به فرد بودن و مشابهت نداشتن برندی با برند خود، مطلع شوید. برخی برند ها، فقط به صورت تصویر است و برخی دیگر به صورت نوشته است و برخی دیگر دارای تصویر و نوشته است. پس در ابتدا باید یکتا بودن برند خود را بررسی کنید.

 

 

استعلام برند قبل از ثبت

شما قبل از ثبت برند خود، باید مطلع شوید که برند مورد نظر شما قبلا به ثبت رسیده یا خیر. اگر برندی که شما در نظر دارید قبلا ثبت شده بود یا مشابه آن موجود بود، برند شما ثبت نمی شود و پس از اینکه اظهارنامه ثبت شد، برند شما با هشدار "رد شده" رو به رو می شود.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند

پس از بررسی و استعلام برند، در صورت نبود مشکل در انتخاب برند و همتایی آن، باید مدارک مورد نیاز را برای تکمیل ثبت، عرضه کنید. مدارک مورد نیاز برای افراد حقیقی و افراد حقوقی تفاوت دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

  1. مدارک ثبت برندی شخص حقیقی

کپی برابر اصل مدارک شناسایی و کاری مانند:

  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • جواز تاسیس
  • پروانه بهره برداری از برند
  • پروانه ساخت
  • در صورتی که برند با حروف لاتین طراحی شود، کپی برابر اصل کارت بازرگانی نیاز است.
  • 10 نمونه از برند تایید شده (6 * 6 سانتی متر)

 

  1. مدارک ثبت برندی شخص حقوقی

  • همه مدارک لازمهء شخص حقیقی
  • کپی روزنامه رسمی افتتاح شرکت و تغییرات پیشامد در شرکت

    

مراحل آخر ثبت برند به این گونه است که اظهارنامه برند را کامل کرده و ثبت می کنید (به صورت الکترونیکی) و آن را ارسال می کنید، سپس درخواست شما توسط 3 کارشناس اداره ثبت، مورد بررسی واقع می شود پس از تایید این 3 کارشناس، باید توسط رئیس اداره علائم تجاری، مورد بررسی قرار گیرد.

تاییدیه نهایی که مشخص شد، نتیجه به صورت پیامکی به گوشی همراه شما ارسال خواهد شد. پس از اینکه نتیجه را دریافت کردید، به اداره مالکیت معنوی مراجعه می کنید، پرونده تشکیل می دهید، در روزنامه رسمی، هزینه مورد نیاز را پرداخت می کنید، آگهی مربوط به برند خود را در دو نوبت به فاصله یک ماه، انتشار می کنید. سپس علامت تجاری خود را پس از پرداخت هزینه حق ثبت، ثبت می کنید.

وقتی در روزنامه رسمی ثبت می کنید این ویژگی را دارید که می توانید از کسانی که از برند شما سوءاستفاده می کنند، شکایت کنید و بتوانید در قانون، به راحتی از خود دفاع کنید. پس از اینکه مراحل گفته شده را طی کردید و سند برند خود را دریافت کردید، ثبت برند شما پایان می یابد.

با توجه به نکات گفته شده، همه افراد حقیقی وحقوقی، می توانند دارای برند باشند و آن را به ثبت برسانند.

برای افراد مختلفی که با هم در برندی خاص، همکاری و مشارکت دارند، ثبت برند می تواند پابرجا باشد ولی برند برای هرشخصی باید متمایز باشد.

 

مراحل ثبت برند به طور دقیق

مراحل ثبت برند

در ادامه به مراحل ثبت برند به صورت دقیق و جزئی تر می پردازیم.

  1. گرفتن کد شناسایی برای اشخاص حقیقی و حقوقی با ثبت نام در سامانه مرکز مالکیت معنوی (سایت ssaa.ir )
  2. پس از ثبت نام در سایت، پرینت اقرارنامه عرضه شده سپس رجوع کردن به دفتر اسناد رسمی
  3. گرفتن شناسه یکتا و رمز تایید شده از دفترنامه
  4. به سایت مراجعه کرده، با نام کاربری و رمز عبور، حساب کاربری خود را تایید می کنید، شناسه یکتا و رمز تایید شده را در بخش مربوط به خود، درج می کنید.
  5. ثبت اظهارنامه جدید
  6. اطلاعات خواسته شده را وارد می کنید و درخواست ثبت اظهارنامه را نهایی می کنید.
  7. هزینه اداری را پرداخت می کنید که برای هر کدام از اشخاص حقیقی و حقوقی، متفاوت است.
  8. در سامانه، درخواست خود را پیگیری می کنید.
  9. بعد از تشکیل دادن پرونده در سایت روزنامه رسمی، مبلغ پرداختی هزینه اگهی تقاضا در همان مدت زمان 30 روزه، اعلام می شود.
  10. بعد از گذشتن 30 روز از تاریخ انتشار روزنامه آگهی خواستار علامت تجاری، لینک پرداخت حق الثبت درخواست را، سامانه منتشر می کند.
  11. در بخش "ثبت انواع درخواست" "پرداخت حق الثبت" ، می توانید هزینه حق الثبت را پرداخت کنید که معمولا بین 150 هزار تومان تا 300 هزار تومان است.
  12. انتشار آگهی رسمی ثبت علائم تجاری
  13. پرداخت کردن هزینه روزنامه آگهی رسمی
  14. رجوع کردن به اداره ثبت مالکیت معنوی با رونوشت امضا شده روزنامه رسمی و چاپ کردن آگهی رسمی ثبت برند و علامت تجاری
  15. اخذ گواهی علامت تجاری تقاضا شده به مدت 10 سال

تذکر: همه مراحل ثبت نام، به شماره ای که شما در سامانه ثبت کرده اید، پیامک می شود. اگر می خواهید از وضعیت پرونده خود اطلاعات کسب کنید، می توانید به سایت مربوطه رجوع کنید و در کارتابل خود وارد شوید و از وضعیت خود اطلاع یابید.

نکته: اگر وکیل دارید، مسئولیت تشکیل دادن پرونده و برابر با اصل کردن مدارک را وکیل شما به عهده دارد.

نکته: شما فقط یک بار می توانید مهلت 30 روزه خود را تمدید نمایید و بعد از آن، اگر پرونده فیزیکی تشکیل ندهید، درخواست شما لغو می شود.

و در زمانی که فرصت کافی برای ثبت برند را ندارید میتوانید در موسسه ی تکسفیر اقدام به خرید برند تجاری آماده در طبقه ی فعالیت خود کنید ، خرید برند از میان برند های پیشنهای ما به شما میتواند به صرفه تر باشد زیرا که این امکان برای شما وجود دارد تا نام تجاری زیبا و دلنشین را انتخاب کنید و در زمان کوتاه صاحب برند خواهید شد و میتوانید از اعتبار آن برند نیز برای پیشرفت کاری استفاده کنید همچنین دیگر نیازی به تهیه ی مدارک لازم برای ثبت برند و طی نمودن مراحل ثبت را نخواهید داشت.

 

 ثبت برند 1401

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز